O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2021
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Získejte náskok: Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Správa IT: Nejde jen o počítače

Pojem „správa IT“ se za poslední léta výrazně proměnil a v dnešní době zahrnuje širokou škálu aktivit, které vedou – nebo by měly vést – k bezproblémové funkčnosti informačních technologií poskytujících služby určité organizaci tak, aby jí co nejlépe pomáhaly plnit její úkoly. Mezi tyto aktivity pak patří nejen správa PC nebo serverů, ale také správa dalších koncových zařízení i další infrastruktury, řízení služeb od externích dodavatelů a podobně.

Bezplatný softwarový nástroj Snipe-IT pro IT asset management
Bezplatný softwarový nástroj Snipe-IT pro IT asset management
IT manažer v organizaci by měl být nejen schopen zajistit, aby IT poskytovalo všechny služby, které další oddělení firmy vyžadují ke své práci, ale také proaktivně navrhovat řešení nová, která mohou dále zvýšit konkurenceschopnost firmy. Nejde tedy jen o pasivní správu, ale také o její vizionářskou část, plánování a nasazování nových řešení – samozřejmě v úzké spolupráci s dalšími odděleními firmy.

My se zde ale zaměřme především na onu část správy IT, jejímž cílem je "udržet IT v chodu". A začněme u kategorie označované jako IT asset management, tedy u správy informací o IT vybavení.

IT asset management (ITAM) zahrnuje shromažďování detailních informací o hardwarovém a softwarovém vybavení organizace, které lze posléze využít k dalším činnostem, mimo jiné k distribuci vybavení na místa, kde je potřebné, nebo pořizování nového vybavení. Díky přehledu o vybavení lze ušetřit za nákupy nepotřebných zařízení. Bez detailní evidence není výjimkou zbytečný nákup softwarových licencí, které nejsou potřebné, protože je již firma vlastní, nebo nákup síťového vybavení tam, kde by stačilo přesunout některé částečně nevyužité zařízení na místo, kde bude více využito, a nahradit jej oním méně využitým.

IT asset management zahrnuje rovněž správu informací o zárukách, opravách, ale i o likvidaci zařízení. Díky informacím o cenách jednotlivých produktů a době jejich životnosti lze rovněž nakupovat efektivněji.

IT asset management lze v menších organizacích zvládnout i v tabulkovém kalkulátoru, ale na trhu je pochopitelně k dispozici i řada specializovaných softwarových řešení. Jedním z těch zajímavých je třeba bezplatný a open-source produkt Snipe-IT.

Bez měření není velení

Shromažďování informací o IT vybavení je samozřejmě pouze prvním krokem. Pro efektivní a bezproblémový provoz IT v organizaci je třeba kompletní IT infrastrukturu monitorovat a zasáhnout v okamžiku, kdy nastane problém. Nebo, ještě lépe, v okamžiku, kdy hrozí vznik problému.

Na trhu je řada produktů, které monitorování a správu IT infrastruktury umožňují, přičemž některé z nich jsou dostupné i zdarma. Bezplatné řešení bude typicky vhodné tam, kde neexistují vysoké nároky na podporu od výrobce, ale také v případech, kdy se teprve vyhodnocuje, jaký systém nasadit, a v praxi se testuje, jaké požadavky je třeba systémem uspokojit.

Jedním z příkladů bezplatného řešení je Zenoss. Oč přesně jde? Zenoss (Zenoss Core) je bezplatný open-source produkt, který správcům poskytuje webové rozhraní, díky němuž lze snadno monitorovat dostupnost, konfiguraci, výkon nebo zprávy jednotlivých prvků IT infrastruktury – od síťových zařízení po jednotlivé aplikace. Pro Zenoss je k dispozici řada modulů pro monitoring nejrůznějších prvků infrastruktury, a to včetně například toho pro správu cloudových služeb externích dodavatelů.

Pro správu některých zařízení v rámci firmy pak může být leckdy vhodné využít specializované řešení. Často jsou využívána například ta pro správu tiskových řešení, která jsou schopna na základě pravidel omezit a následně sledovat, kdo kdy a co tiskne, rozúčtovávat náklady jednotlivým střediskům, sledovat stav tiskových zařízení a podobně.

Když mají uživatelé potíže

V ideálním světě by IT fungovalo dokonale a uživatelé by dokonale uměli pracovat se všemi aplikacemi. Náš svět ovšem ideální není a proto je v organizacích, které mají větší než malé množství uživatelů IT, třeba systematizovat mechanismy, jak řešit jejich problémy s IT. I zde, v oblasti IT help desků, může pomoci vhodný software, který sleduje hlášené problémy i průběh jejich řešení. Příkladem může být opět bezplatný (při použití na vlastních serverech) software Spiceworks Help Desk.

Když je IT v cloudu

Do jisté míry samostatnou kapitolou jsou řešení pro správu IT řešení v cloudu. I když jednou z propagovaných výhod využívání cloudů – alespoň těch externích – je zjednodušení správy, s rostoucím počtem uživatelů i využívaných cloudových služeb je třeba i zde využívat vhodné nástroje. A v případě interních a hybridních cloudů je tato potřeba okamžitá.

Za všechny nástroje zde zmiňme třeba Cloudify, což je open source systém slibující výrazně usnadnit nasazení, správu i škálování aplikací v cloudu, a to jak ve vlastním datovém centru, tak u různých poskytovatelů cloudových služeb. Cílem je maximálně automatizovat nasazení a správu aplikací v cloudu, ale přitom zachovat správci kontrolu nad celým řešením.

Správa IT: Snadná i komplikovaná

V tomto textu jsme mohli pouze nahlédnout do komplexního světa správy informačních technologií. Přesto věříme, že sdělil to podstatné: Správa IT je různě komplikované podle rozsahu infrastruktury, s růstem její komplexnosti je vhodné využívat odpovídající nástroje. Řada z nich je k dispozici bezplatně a některé z bezplatných řešení rozhodně stojí za zvážení. A jako vždy platí, že tím hlavním jsou odborníci s příslušným know-how; zdaleka ne každý problém lze totiž vyřešit automaticky za použití vhodného softwaru.

 


(2. 3. 2015 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Správa IT: Aby technologie dobře sloužily

Pojem "správa informačních technologií" zahrnuje širokou škálu činností a - to si přiznejme - jeho detailní rozklíčování mnohdy zástupci ostatních...


Facebook Twitter

Partneři speciálu:







Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1710)