O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2020
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Slovník ekonomických pojmů

Monopol

Termínem monopol je v ekonomii obvykle označován stav, kdy je na straně dodavatele pouze jedna firma. Jde tedy o jednu z forem nedokonalé konkurence.

Příčiny vzniku monopolu mohou být různé, může jít například o důsledek regulatorních opatření nebo o důsledek vysokých bariér přístupu na daný trh. Rovněž může jít o důsledek situace, kdy poptávku trhu dokáže uspokojit jedna firma s takovými náklady a takovou cenou, kterou žádná jiná firma není schopna na menším trhu, který by na ni připadl, docílit.

Monopoly jsou zpravidla nějakým způsobem státem regulovány. Zásah je typicky vyvolán v případě, kdy firma zneužije nebo zneužívá svého monopolního postavení.

Termínem monopol je ovšem označován i jev, kdy je výhradním hráčem na jedné straně stát. Stát má například monopol na emisi peněz, na zřizování armády a podobně. Rovněž státní podniky, například pošty měly nebo mají na určité služby monopol.

©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(5117)