O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2020
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Slovník ekonomických pojmů

Cenová elasticita

Cenová elasticita poptávky nebo nabídky označuje úměrnost procentuální změny poptávky nebo nabídky určitého zboží nebo služby na její ceně. Nízká elasticita znamená, že ani při větší změně ceny se poptávka či nabídka příliš nezmění, vysoká elasticita naopak znamená, že se i při malé změně ceny výrazně změní poptávka či nabídka.

Nízkou elasticitou nabídky se vyznačují například nové byty, protože ani výrazný růst jejich ceny nemůže v krátkodobém časovém horizontu přinést výrazné zvýšení jejich nabídky, a to z kapacitních důvodů, regulatorních důvodů apod. Vysokou elasticitou nabídky se naopak vyznačují běžné technologické/elektronické produkty, kde růst cen typicky vede k vyšší nabídce a tím vzápětí zpravidla k poklesu cen.

Nízkou elasticitou poptávky se vyznačují produkty, bez kterých se nelze obejít, například základní potraviny, voda, plyn apod. Ty musejí lidé kupovat v téměř nezměněném objemu i za vyšší ceny. Podobně je tomu i u luxusního zboží pro bohatou klientelu, která má peníze vždy. Vysokou elasticitou poptávky se pak vyznačují produkty pro masovou spotřebu, bez kterých se lidé při růstu jejich ceny mohou snadno obejít.

©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(5097)