Rychloobrátkové zboží: Konec zlatých dolů



Zatímco během hospodářské krize představovalo rychloobrátkové zboží pro investory de facto sázku na jistotu, nyní v tomto odvětví výkonnost akcií za ostatními sektory pokulhávají. Investoři projevují obavy z vývoje zisku v nadcházejícím období a mohou se začít poohlížet po jiných, výnosnějších oborech. Vyplývá to z mezinárodní studie Margin unlocked, kterou vypracovala společnost EY na základě analýzy chování 183 firem z uvedeného odvětví.

„Za uplynulých deset let se výrobcům spotřebního zboží podařilo zvýšit marže o pouhých 0,6 %. Přestože akcie společností působících v odvětví znamenaly pro investory v období útlumu ekonomiky něco jako bezpečný přístav, budou nyní muset podniky přidat, chtějí-li splnit veškerá očekávání a udržet si zájem investorů. Kondice světového hospodářství se totiž lepší a ostatní, více cyklická odvětví, začínají oblast FMCG (rychloobrátkové zboží) ve výkonnosti zastiňovat,“ uvádí Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství společnosti EY.

Rychloobrátkové zboží nabízelo podle EY v uplynulých deseti letech investorům předvídatelný a stabilní vývoj. Ziskové rozpětí se pohybovalo v průměru mezi 18,5 a 19,5 %, což jej činilo dostatečně atraktivním, nárůst marží však pokračoval jen velmi pomalu (od roku 2003 o zmiňovaných 0,6 %, resp. o 0,8 % od roku 2009, kdy začala krize odeznívat).

„Ze získaných dat vyplývá, že nebude dále možné přenášet snahu o zvýšení marže obchodních řetězců na výrobce a dodavatele, kteří v řadě případů vyčerpali možnosti zlevňování svých výrobků a s přicházejícím oživením ekonomiky budou čelit růstu cen vstupů a komodit,“ říká Bronislav Pánek, ředitel oddělení podnikového poradenství společnosti EY.

Velkou konkurencí se tak opět stávaly obory jako technologie, které za uplynulých pět let zaznamenaly zvýšení z 15,2 % na 19,4 %, tj. nárůst o 4,2 procentního bodu.

Tlak zákazníků na snižování cen

Důvodů, proč se firmám nedaří marže efektivněji zvyšovat, je hned několik. Čeští obchodníci si velmi často stěžují, že roste i tlak zákazníků na snižování cen a rozšiřování slevových akcí. Například podle Českého statistického úřadu v prosinci 2013 tržby v obchodech meziročně stouply o 5,2 %, řetězce však přesto během výsledkové sezony hlásily poklesy zisků. Obdobně pak jsou pod tlakem ze strany řetězců FMCG dodavatelé, kteří čelí klesající poptávce po značkách s vyšší cenou a tedy i marží.

„Nelehkou situaci dokresluje odchod řady obchodních řetězců z českého trhu - aktuálně např. odchod rakouského řetězce SPAR. Český maloobchodní trh je velmi specifický, chybí mu jasný lídr. Konsolidace trhu tak podle řady signálů ještě může pokračovat,“ říká Knap.

Podle aktuální studie Margin unlocked považuje 39 % zástupců společností za klíčovou překážku vlastní nedůsledný postoj navzdory dobře nastaveným principům a zásadám. K dalším zmiňovaným faktorům patří nadměrné vázané náklady, chybějící informace, nízká podpora ze strany vedení či nedostatek kvalifikovaných pracovníků s potřebnými znalostmi. Zároveň se 60 % respondentů domnívá, že pro společnost, kterou reprezentují, bude obtížnější udržet, resp. zvýšit úroveň marže dosahované na rozvinutých trzích.

„Situace v odvětví výroby a prodeje rychloobrátkového zboží je poměrně složitá. Pokud si společnosti chtějí udržet investory, musí podle našeho názoru učinit tři základní kroky: zastávat ucelený přístup k řízení marže ze strany vedení společnosti, mít přehled o dosahovaném ziskovém rozpětí, což umožní kvalitněji a rychleji rozhodovat, a zohledňovat aspekty se zásadním vlivem na marži přímo v provozním modelu. Zejména výrobní společnosti musí hledat cestu v oblasti inovace a nových výrobků, jež svými funkčními a užitnými vlastnostmi zaujmou zákazníky, kteří za nové kvalitativní vlastnosti budou ochotni platit vyšší marži. Prostor pro zvýšení marže je rovněž otevřen v oblasti vertikální integrace na obou stranách - na straně budování nových a vlastních prodejních kanálů, jakož i hlubší integraci s dodavateli významných vstupů,“ vysvětluje Pánek.


(29. 3. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>

©2013-2019 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(899)