Reklamace použitého zboží: Na co mají zákazníci právo



E-shopů s použitým zbožím je na internetu celá řada. Lze tu sehnat knihu, která je již v knihkupectvích vyprodaná, značkovou kabelku za zlomek ceny nebo zboží, které bylo pouze rozbaleno a nikdy nepoužito. Co když se ale na takto zakoupené věci objeví vady? Jaké nedostatky se dají považovat za vadu a jaké ne? Je možné reklamovat použité zboží?

„V případě nákupu od podnikatele jste jako kupující mnohem lépe chráněni a zboží můžete reklamovat téměř ve stejném režimu a se stejnou vymahatelností, jako kdybyste kupovali zboží nové. Na plnění povinností prodávajícího navíc dohlíží dozorové orgány, zejména Česká obchodní inspekce,“ upozorňuje zákazníky Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Pokud zboží koupíte od soukromé osoby, platí sice také 24měsíční odpovědnost za vady, není ale stanovena lhůta pro vyřízení reklamace. A když prodávající svoji odpovědnost neuzná, budete muset nárok vymáhat u soudu."

Prodává-li použité zboží podnikatel, musí informovat především o tom, že zboží již bylo použito. Musí také upozornit na vady zboží a na míru jeho opotřebení, tedy na to, jak dlouho a jakým způsobem bylo používáno. Tuto informační povinnost lze snadno splnit například v případě automobilu, kde může být kromě data koupě předchozím majitelem uveden i přesný počet najetých kilometrů, který má vliv na míru opotřebení jednotlivých částí vozu. Naproti tomu při koupi kuchyňského spotřebiče bude třeba pro odhad míry opotřebení a budoucí životnosti věnovat větší pozornost materiálu výrobku, jeho provedení nebo ceně.

A jak je to s vadami a možností reklamovat použité zboží? Pod pojmem vada si lze představit jakýkoli nesoulad skutečných vlastností zboží s vlastnostmi deklarovanými nebo spravedlivě očekávanými. V případě použitého zboží se ale za vadu nepovažují nedostatky, o kterých kupující předem věděl nebo které plynou z míry opotřebení, tedy doby a způsobu užívání, s čímž musí být kupující seznámen. „Pokud si například koupíte rok starý notebook a na něm se bude vybíjet baterie o třetinu rychleji než nová, jedná se o standardní snížení její výkonnosti, které vám potvrdí většina odborníků v dané oblasti. Pokud by však baterie měla v této době nulovou kapacitu, jednalo by se o vlastnost, kterou jste nemohli očekávat, pokud jste na ni nebyli upozorněni. Tedy o vadu, jejíž odstranění můžete po prodávajícím žádat,“ uvádí Zelený.

Reklamovat vadu použitého zboží lze stejně jako v případě zboží nového. Za vadu odpovídá prodávající, který si k posouzení vady nebo opravě zboží může smluvit jiný subjekt, nejčastěji autorizovaný servis. Má ale právo zkrátit dobu svojí odpovědnosti za vady a tím také dobu pro uplatnění reklamace. Toto zkrácení však nikdy nemůže být větší než na polovinu zákonné doby, tedy 12 měsíců.

Prodávající má podle zákona povinnost odstranit vadu zboží buď opravou, která nijak nesníží hodnotu zboží, nebo výměnou za zcela stejný nový bezvadný kus, případně odstoupením od kupní smlouvy či formou slevy, pokud vada nebrání dalšímu užívání věci. „V případě použitého zboží však není spravedlivě možné, aby prodávající sehnal zcela stejně opotřebovaný nový kus zboží. Zákon tedy namísto výměny zboží dává kupujícímu v tomto případě rovněž právo na přiměřenou slevu z ceny,“ uzavírá Zelený.


(6. 5. 2019 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>

©2013-2019 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4612)