O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2020
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Recept na problémy ve výrobě: Je třeba být maximálně flexibilní

Flexibilita je cílem mnoha výrobců, a to z dobrého důvodu. Vedoucí postavení napříč různými průmyslovými odvětvími získaly v rámci svého odvětví organizace, které byly schopny zavést flexibilní provozní modely. Aktuální nelehká situace přitom tlačí na míru flexibility ještě více. V řadě odvětví nyní platí, že kdo se rychle nepřizpůsobí, bude mít problémy.

Co ale znamená být flexibilní výrobce? Flexibilita je o rychlosti přizpůsobit se. Je o vytváření plynulého toku od potřeby k dodání, o rozhodnutí k implementaci a o výzvě k řešení. Skutečná flexibilita umožňuje výrobcům zůstat v harmonii s vlastním trhem, poněvadž znamená nahrazení nepružných a statických provozních modelů takovou úrovní řízení a citlivosti ke změnám, jaká dříve nebyla možná.

Flexibilita se týká nejen technologií, ale mnoha dalších věcí. Ano, technologie samozřejmě stojí v centru transformace a je tím, co trvale pohání vznik nových inovací a umožňuje nové způsoby inovování. Technologie sama o sobě však nemůže přinášet rychlé změny bez toho, že by neměla podporu flexibilního organizačního rámce. Proto, chcete-li identifikovat oblasti, které ve vaší firmy umožňují zavedení flexibilních postupů, musíte se dívat dál než jen na praktické stránky.

Krok za krokem

Výchozím bodem pro dosažení vyšší flexibility je zjistit, na jaké potenciální překážky můžete narazit. Z tohoto důvodu je nutné, abyste provedli pečlivou kontrolu každé oblasti, která má vliv na to, jak naplňujete potřeby svého trhu. Přehled, který získáte, vám umožní nejen vyřešit místa, kde to „skřípe“, ale také lépe rozdělovat zdroje tak, aby se průběžné zlepšovala organizace vaší práce.

Zástupci společnosti Rockwell Automation uvádějí, že práci se zákazníky obvykle začínají následujícími oblastmi:

Technologie

Na technické úrovni lze dosáhnout větší flexibility prostřednictvím chytrých systémů. Po mnoho desetiletí byla výroba založená na statických, vzájemně nepropojených výrobních linkách, řízených často těžkopádnými systémy provozních technologií (OT).

Dnes, v éře digitalizace, mohou výrobci kombinovat OT s IT systémy a otevřít si tím možnost sbírat a analyzovat data a přitom zacházet do stále podrobnějších detailů. Tuto analýzu lze následně použít k přizpůsobení a zpřesnění provozních činností tak, aby co nejlépe splňovaly požadavky, které vyplývají z informací získaných ze zpětné vazby o tom, jak jsou dané systémy využívány.

Dovednosti

Jednou z největších chyb, kterou podle zástupců Rockwell Automation může výrobce udělat, je, že se začne soustředit na technologie tak moc, že začne přehlížet lidský element. Kvalifikovaní operátoři, inženýři a analytici jsou jen některými příklady pracovníků, kteří jsou pro flexibilní výrobu potřební. Pokud vaši zaměstnanci nebudou schopni z nových možností flexibilní výroby těžit zisk, nebude využita tak, jak by mohla být. Zvyšování flexibility tudíž napomáhají specializace a závazek ke zvyšování kvalifikace zaměstnanců, poněvadž zaručují, že se technologické změny budou moct realizovat v těsném sledu, pokud na to bude dostatek zdrojů.

Podpora ze strany vedení

Flexibilita je také o strukturách s rozhodovacími pravomocemi. Rozhodnutí začít vyrábět nový produkt s ohledem na nové požadavky zákazníků nebo ukončit dříve ziskovou produktovou řadu v reakci na zjevné změny na trhu vyžaduje rychlá rozhodnutí učiněná ve vzájemné spolupráci. Výrazně zvýšit šance na úspěch inovačního projektu proto může přítomnost schopných garantů z co největšího počtu obchodních jednotek, kteří mají podporu jasně definovaných správních rámců.

Spotřebitelské modely

Jedním z nejvýznamnějších obchodních trendů posledních desetiletí byl podle zástupců Rockwell Automation přechod na spotřebitelské modely založené na předplatném. Známe je z aplikací a online služeb, které používáme, a stejný přístup nyní vidíme i v oblastech dříve považovaných za kapitálově náročné. Vlastnictví fyzického strojního zařízení je obrovský závazek, který výrobce svazuje s tímto zařízením po celou dobu jeho životního cyklu. Větší flexibilitu výrobcům dává přístup ke stroji jako k „službě“, který může přispět ke zvýšení efektivity provozních nákladů (OpEx) a umožňuje aktualizovat nebo i změnit provoz okamžitě, jakmile se na trhu objeví nové možnosti.

Pochopení trhu

Poslední oblast se týká porozumění zákazníkům. V mnoha organizacích byl marketing tradičně vnímán jako izolovaná aktivita, která je zodpovědná za zvyšování prodeje bez toho, že by měla přímý vliv na produkt. Dnes již tento přístup podle zástupců Rockwell Automation nefunguje. Aby byla firma na trhu o krok napřed, musí mít prodej i marketing přímo svázány s výrobou. Pouze tehdy, když pochopíme, kdo jsou naši zákazníci, co chtějí (právě teď) a jakým způsobem chtějí zboží dodávat, můžeme výrobu těmto požadavkům průběžně přizpůsobovat. To se netýká pouze vlastností a kvality produktů, ale vztahuje se to i na otázky ohledně etických a udržitelných postupů, které zákazníky zajímají stále více a více.

Flexibilní již v návrhu

V „chytřejší“ a zákaznicky orientované době je při utváření výrobního prostředí flexibilita stejně důležitá jako hmatatelné prostředky pro realizaci výroby.

Přizpůsobení se měnícím se tržním podmínkám, a to jak z hlediska krátkodobých výkyvů, tak i z hlediska dlouhodobých trendů, vyžaduje takové nastavení mysli, aby nelpěla na dřívějších investicích a způsobech práce a byla ochotná přijímat novinky, které přinesou výhody, ze kterých bude možné těžit. To znamená fungovat rychleji – nejen jako samostatná výrobní linka, ale jako celá organizace – a tato rychlost může přicházet pouze z flexibilních základů.

Může se zdát, že právě nyní není čas na takovéto strategické uvažování, ale právě těžké časy firmy často přimějí přehodnotit strávající přístupy a jednat rychle.


(7. 4. 2020 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(5257)