O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2021
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Získejte náskok: Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Programovatelná ekonomika – změny jsou na obzoru

S pojmem Programovatelná ekonomika přišla v roce 2014 společnost Gartner. Jak už tomu tak v podobných případech bývá, nejde o nějaký zcela revoluční koncept – ale o líbivé označení ekonomiky, kterou informační technologie výrazně posouvají novým směrem. Nové příležitosti se tu ovšem bezesporu nabízejí většině typů podnikání.

Změny, které počítačové technologie přinášejí, vidíme den co den. Ať už jde o mobilní technologie, kterým věnujeme náš aktuální speciál, o ekonomiku sdílení (sdílení ubytování – díky službám jako AirBnB, sdílení dopravy – Uber apod.) nebo třeba o stále se rozvíjející technologie e-shopů.

Analytici Gartneru ale upozorňují, že – pokud snad v tomto ohledu trpíte nejistotou – změny budou dále rychle pokračovat. Na dohled – a leckde doslova na dosah - je třeba internet věcí v podobě nejrůznějších drobných zařízení a senzorů připojených k internetu – pomáhajících sledovat a ovládat cokoli od městské dopravy po součástky výtahů.

Informační technologie zásadně proměňují i celé trhy. Do popředí se dostává třeba ekonomika pozornosti, v níž je zásadním omezeným zdrojem lidská pozornost, se kterou je tak možno stále více obchodovat, ekonomika reputace, ekonomika s produkty na vyžádání nebo ekonomika využívající optimalizace zdrojů.

Můžete namítnout, že nejde o nic až tak nového – s pozorností potenciálních zákazníků se obchoduje (nejpozději) od nástupu reklamy, reputace byla pro byznys vždy důležitá, produkty na míru nejsou žádnou novinkou a optimalizace zdrojů stojí v samých základech tržní ekonomiky. Ale využití počítačových a komunikačních technologií to vše posouvá na zcela novou úroveň: O pozornost bojuje masa elektronických kanálů, reputace se jimi vytváří a šíří, je snadné definovat on-line nejmenší detaily požadovaného produktu – komukoli na světě a využití zdrojů lze sledovat on-line – a on-line je tak lze optimálně zobchodovat.

Analytici Gartneru upozorňují, že ne všechny tyto změny budou vždy pozitivní a lze očekávat i vznik etických problémů souvisejících s vyšší mírou autonomního rozhodování strojů (mimochodem: Zaznamenali jste nedávné diskuse o tom, jak se má správně zachovat autonomní automobil v případě neodvratné srážky s chodci?). To ale nic nemění na tom, že je vhodné změny očekávat a připravit se. Jejich potenciál je obrovský.

 

Petr Mandík, editor OnBusiness.cz


(2. 11. 2015 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2155)