O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Proč nevyužíváte svá data ku prospěchu firmy?

Ano, vím, že se vám titulek může zdát trochu osobní, ale, když se zamyslíte, není na něm něco pravdy? Neustále se hovoří o tom, že objem dat, které mají firmy k dispozici, nepřetržitě roste. A takřka stejně často je opakován nepříjemný fakt, že s nimi řada firem – a jejich zaměstnanců – neumí efektivně zacházet. Kudy z toho ven?

Data jsou ve firmách mnohdy rozptýlená po řadě různých počítačů a v různých systémech (včetně e-mailu) – takže nejsou k dispozici tehdy, kdy jsou třeba – a informace, které jsou v nich skryty, zůstávají nevyužity. Často jsou rovněž opomíjeny potenciální přínosy, které nabízí propojení interních dat s běžně dostupnými daty externími.

Neexistuje přitom jedno univerzální řešení, jak situaci zlepšit, protože problém se vyskytuje na více úrovních. Jedním z populárních doporučení je třeba nahradit interní e-mailovou komunikaci firemní sociální sítí – potřebné informace pak nejsou pohřbeny v e-mailových schránkách, ale přístupné každému zaměstnanci – a snadno dohledatelné. Analytici Gartneru také doporučují firmám se skutečně velkými objemy dat, aby se důsledně zaměřily na ty informace, které jsou pro jejich byznys skutečně relevantní – na ty, které mají potenciál generovat hodnoty a omezovat rizika.

Stejní analytici ovšem předpovídají, že v roce 2017 bude 33 % firem z žebříčku Fortune 100 zažívat takzvanou informační krizi, a to proto, že nebudou schopny efektivně oceňovat a řídit své firemní informace – a také k nim mnohdy nebudou mít odpovídající důvěru. Za významný problém označují skutečnost, že firmy nejsou schopny spravovat data jako svůj cenný majetek.

Andrew White z Gartneru pak dodává, že vedení firem se musí naučit informace spravovat, nikoli jen uchovávat. A zdůrazňuje, že slovem spravovat je myšlena správa ve prospěch byznysu firmy. Přispět k tomu podle něj může seznámení se s disciplínou EIM (enterprise information management), která se zabývá především tím, jak v rámci organizace data sdílet, spravovat a opakovaně využívat. Přitom pomáhá organizacím i hodnotit, které informace jsou skutečně důležité pro jejich úspěch.

Analytici Gartneru také upozorňují, že přes tři čtvrtiny současných EIM projektů mají závažnou slabinu: V rámci jedné organizace jsou vzájemně izolované. Informace tak jsou dostupné v rámci separátních ostrůvků dat, nikoli jednotně všem, kdo je potřebují.

O přínosech, které nabízí správné využívání dat, se intenzivně mluví už dlouho – a z vyzdvihování hodnoty dat se stalo klišé. Přesto je užitečné se čas od času zamyslet nad tím, zda by právě teď nebylo opravdu užitečné začít s daty zacházet efektivněji.

 

Petr Mandík, editor OnBusiness.cz


(3. 3. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(771)