O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2020
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Získejte náskok: Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Příliš velká balení výrobků? Vaši klienti si začínají všímat...

Příliš velká balení výrobků jsou nešvarem, kterého si stále více začínají všímat spotřebitelé i organizace, které se staví na jejich obranu. Pro výrobce je samozřejmě lákavé potenciálním klientům předvádět obal, který evokuje velký objem zboží uvnitř, nicméně mohou jím také přivolat negativní reakce. Koneckonců existuje už i veřejná databáze podobných výrobků. Možná je na čase zamyslet se, jak obaly optimalizovat tak, aby lákaly a přitom neklamaly.


Výrobci mnohdy používají krabice či sáčky, do kterých by se vešlo někdy o polovinu, někdy i několikanásobně více prodávaného obsahu. Nepozornější zákazníky pak často nemilé překvapení čeká až doma po otevření lákavého balení. Zástupci sdružení dTest ve své aktuální zprávě upozorňují, že bezdůvodně velké obaly zbytečně zatěžují životní prostředí a matou zákazníky.

„Z pohledu výrobců a dodavatelů je důvod zřejmý: Větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že si spotřebitelé za své peníze odnášejí výrazně více, než tomu ve skutečnosti je. Týká se to potravin, kosmetiky a drogistického zboží, hraček, potravinových doplňků a řady dalších výrobků,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Výrobci také někdy využívají jednu velikost obalu (například u potravinových doplňků) pro produkty, které mohou mít různý objem.

Zákon o obalech

Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon č. 477/2001 Sb., o obalech. Ten mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší, a to s cílem snížit množství odpadu z obalů. Praxe však často, bohužel, vypadá jinak.

„Z pohledu zákazníka se jedná o klamavé jednání, kterého se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět,“ říká Lukáš Zelený. Nadměrné obaly navíc podle něj představují zbytečnou ekologickou zátěž. Na jejich výrobu se spotřebuje velké množství obalového materiálu a kamiony převážejí poloprázdné krabice.

Databáze nevhodně balených výrobků

Je známo, že zákazníci se začínají více zajímat, co kupují. A jejich zájem odrážejí - nebo budou odrážet - i aktivity organizací, které se kvalitou zboží a vším, co s ní souvisí, zabývají.

Třeba již zmiňovaný dTest na svých webových stránkách provozuje databázi „vzdušných“ výrobků, jejímž záměrem je poukazovat na uvedené praktiky a pomoci spotřebitelům v lepší orientaci na trhu. Klienti ji najdou na adrese www.dtest.cz/nadmerne-obaly.

V databázi jsou uvedeny jen ty výrobky, jejichž obaly jsou bezdůvodně nadměrné a neslouží například k ochraně zboží nebo spotřebitele. Narazíte-li na případ, kdy se malé množství výrobku krčí na dně krabice či sáčku obklopeno velkou masou obalu, můžete vložit fotografie výrobku přímo do databáze. „Tlak ze strany zákazníků může donutit výrobce a prodejce, aby změnili své praktiky a nabízeli zboží v odpovídajících obalech,“ uzavírá Lukáš Zelený.

I když je nepochybně lákavé tvářit se - prostřednictvím nadměrného obalu - že nabízíte svým zákazníkům více, než kolik odpovídá realitě, v delším časovém horizontu se takový přístup může vymstít.


(1. 9. 2014 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Maloobchod v ČR: Pozor na faktury i na klamání zákazníků

Část zákazníků je v posledních letech při nákupech výrazně pozornější a nechce si nechat líbit to, co by dříve bez zaškobrtnutí...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1375)