Aktualizováno: Pozor na zavazadla u aerolinky Wizz Air



Pokud se chystáte na cestu se společností Wizz Air, ať už soukromou nebo služební, dejte si pozor na její zbrusu novou politiku kabinových zavazadel. Pokud o ní nevíte - a přiznejme si, že komunikace samotné aerolinky je v tomto ohledu trochu zavádějící, můžete být při svém letu nepříjemně překvapeni.

Pozor, od 1. 11. 2018 přichází Wizz Air s další změnou pravidel u zavazadel, a to opět, jak je u této aerolinky již zvykem, k horšímu. Detaily jsme doplnili na konec tohoto článku, který se původně týkal předchozí změny zavazadlové politiky této nízkonákladové aerolinky - nicméně stojí za to se podívat i na předchozí změnu, abyste plně docenili, co se u této aerolinky děje.

Foto: Wizz Air
Foto: Wizz Air

Připomeňme, že s předposlední větší změnou přišel Wizz Air už na konci října 2017 a překvapivě šlo o změnu příjemnou. Aerolinka tehdy oznámila, že nebude cestujícím u žádných letů Wizz Air účtovat poplatek za velké příruční zavazadlo do kabiny letadla. Cestující si od té doby mohli vzít na palubu 1 kus příručního zavazadla s rozměry až 55x40x23cm. Zástupci Wizz Airu tehdy zdůrazňovali, že jde o 50procentní zvětšení objemu v porovnání s dřívějším bezplatným palubním zavazadlem.

Aerolinka současně oznámila novou službu Wizz Priority, která nabídla přednostní nástup do letadla, možnost vzít si na palubu další menší zavazadlo do rozměru 40x30x18 cm a záruku umístění příručního zavazadla v kabině.

V roce 2018 Wizz Air přitvrzuje

Byznys nízkonákladových společností je postaven mimo jiné na tom, že si cestující kromě základního poplatku za letenku připlácí za dodatečné služby. Ty lze rozdělit do dvou skupin: Jde jednak o služby, kde dostanete něco navíc (přepravu většího odbaveného zavazadla, stravu, sedačku u nouzového východu s větším množstvím prostoru, přednostní odbavení apod.), a na služby, kde dopravce sice nenabídne nic navíc, ale nebude vám záměrně znepříjemňovat život. Sem částečně patří třeba možnost koupit si dopředu běžné místo v letadle (jinak někteří dopravci záměrně umisťují vaše spolucestující daleko od vás) nebo možnost vzít si na palubu palubní zavazadlo. A právě poslední zmíněné služby se týká aktuální nepříjemná změna u společnosti Wizz Air.

Výše zmiňujeme záruku umístění příručního zavazadla v kabině u služby Wizz Priority - a ta byla komunikována zástupci Wizz Airu tak, že pokud se všechna příruční zavazadla na palubu nevejdou, ti, kdo si službu nezaplatí, budou muset příruční zavazadlo odevzdat k umístění do podpalubí. V červnu 2018 ale Wizz Air potichu, ale zato razantně přitvrdil. Zatímco ke zvětšení rozměrů povoleného kabinového zavazadla vyšla pozitivně laděná tisková zpráva, okolo této další změny je ticho po pěšině.

Rozlučte se svými cennými věcmi

Od konce června 2018 nová politika kabinových zavazadel společnosti Wizz Air vypadá tak, že kdo nezaplatí příplatek za službu Wizz Priority, zavazadlo si na palubu vzít nesmí ani tehdy, když je tam místa dost. To může být problémem především v okamžiku, kdy o tom nevíte - protože se pak nečekaně při odbavení musíte rozloučit i s věcmi, u kterých to není zrovna vhodné (notebook, fotoaparát apod.). Podle pravidel aerolinky si je na palubu s sebou vzít nesmíte, snad jen pokud by se vešly pod pravidlo „čtení na palubu“, případně jste si drobnosti umístili do kapes oblečení.

Jak to vypadá v praxi? Zažili jsme to v praxi: Před on-line odbavením na letu Praha->Kutaisi týden před koncem června 2018 dopravce varoval, že jestli mu nezaplatíme za Wizz Priority, do kabiny se nejspíš nevejdou naše kabinová zavazadla, protože letadlo bude nacpané. Zavazadla ovšem na palubu bez problémů prošla. Ale o týden později...

Zcela jiná byla situace na cestě zpět, na samém konci června 2018. V Kutaisi jednak neuznávají on-line odbavení, jednak Wizz Air všem cestujícím (kteří si nepřiplatili) příruční zavazadlo sebral a umístil do zavazadlového prostoru letadla. Zavazadlové skříňky na palubě tak zely prázdnotou. Nejde už tedy o to, že by vám s Wizz Priority aerolinka jen garantovala místo pro zavazadlo i v případě, že bude na palubě málo místa, ale o to, že si touto službou kupujete možnost mít kabinové zavazadlo v kabině, tj. zabráníte bezdůvodnému odebrání zavazadla.

Pozor: Toto není kritika, pouhé upozornění. Je to něco, co byste měli vědět, a protože samotná aerolinka se tím zatím příliš nechlubí, byť formulace na webu postupně upravuje, považujeme za vhodné zmínit tento fakt zde.

Co k tomu říká Wizz Air

Považujeme samozřejmě za fair dát zde prostor i aerolince, oslovili jsme tedy její mediální zastoupení v ČR. To nám poskytlo oficiální vyjádření Andrase Rada z budapešťské centrály Wizz Airu:

„Od konce června si s sebou na palubu mohou vzít své zavazadlo pouze cestující s Wizz Priority. Příruční zavazadla cestujících bez WIZZ Priority budou zdarma umístěna do nákladního prostoru letadla a po příletu si je vyzvednou na zavazadlovém pásu. Na palubu budou i nadále přijata zavazadla, která mohou být umístěna pod sedadlem (maximální rozměry 40x30x18 cm).

Toto opatření zavádíme v celé síti, ale konkrétní řešení je v režii jednotlivých letišť. Cílem společnosti je i nadále nabízet co nejnižší ceny letenek a zároveň poskytovat zákazníkům více možností a větší flexibilitu při cestování v síti Wizz a placení pouze za využívané služby.“

Toto je podstatná část vyjádření. Rado rovněž tvrdí: „Společnost Wizz Air upravila svá pravidla přepravy příručních zavazadel, aby zajistila hladký a včasný nástup na palubu, zejména u velmi vytížených linek. V ceně každé základní letenky je stále zahrnuto jedno příruční zavazadlo, ale kvůli omezené kapacitě úložného prostoru v kabině pro cestující můžeme na palubu vzít jen určitý počet zavazadel.

V minulých měsících prudce vzrostla popularita služby Wizz Priority, která zaručuje přepravu příručních zavazadel na palubě, proto jsme se rozhodli zavést toto nové opatření. A rozhodli jsme se ho oznámit předem, abychom minimalizovali zpoždění letů spojené právě s nakládkou zavazadel a zvýšili spokojenost zákazníků.“

Nutno dodat, že o slovech v této druhé části vyjádření, mírně řečeno, trochu pochybujeme: Zvýšená spokojenost zákazníků na letišti v Kutaisi rozhodně nebyla patrná, letadlo do Prahy mělo i s tímto „novým opatřením pro minimalizaci zpoždění“ více než hodinové zpoždění (stejně jako ve většině předcházejících týdnů) a prostory pro zavazadla na palubě byly téměř prázdné, takže služba Wizz Priority nebude patrně nijak zvlášť populární (byť pochopitelně mohla z téměř nulového základu „prudce vzrůst“).

Poznámky na závěr

Tlak na pořízení příplatkových služeb u low-cost aerolinek považujeme za pochopitelný, podle našeho názoru by ale bylo vhodné zásadní změny tohoto typu intenzivněji komunikovat. Jakkoli chápeme, že firmy se snaží komunikovat především pozitivní změny, což u tohoto opatření není dost dobře možné (při zachování pravdivosti sdělení).

Smyslem tohoto článku je na změnu při cestování s Wizz Airem upozornit a dát tak každému možnost buď se dopředu smířit s umístěním kabinového zavazadla mimo kabinu, nebo si připlatit za Wizz Priority. Cena této služby činí 135 - 320 Kč při koupi v předprodeji, na letišti byste za možnost vzít si své kabinové zavazadlo s sebou do kabiny zaplatili 675 Kč. Je fér dodat, že i po započtení tohoto příplatku jsou ceny letenek Wizz Airu do řady destinací velmi příznivé.

Další změny u zavazadel Wizz Air, opět k horšímu

10. 10. 2018 zástupci Wizz Airu rozeslali informační mail, že od 1. 11. 2018 (ano, opravdu neinformují s příliš velkým předstihem) se pravidla opět mění. Pamatujete, jak při minulé změně velikosti palubních zavazadel (na až 55x40x23cm) zástupci Wizzairu zdůrazňovali, že jde o 50procentní zvětšení objemu v porovnání s dřívějším bezplatným palubním zavazadlem? Tak během roku se jim to zřejmě rozleželo v hlavách...

A od 1. 11. 2018 může mít palubní zavazadlo rozměry maximálně 40 x 30 x 20 centimetrů (o kolik je to méně, než dříve, případně než u konkurence, tentokrát zástupci aerolinky raději nezdůrazňují, není divu). K poslední pozitivní změně došlo před více než rokem, kdy se velikost zavazadla změnila z 42x32x25 cm na 55x40x23cm, důvodem prý byla snaha o větší spokojenost zákazníců krokem, který společnosti vyplynul z dotazování mezi klienty.

Spokojenost zřejmě byla příliš vysoká, a tak nejprve Wizz Air přestal povolovat braní uvedených zvětšených palubních zavazadel na palubu a nyní je zmenšil daleko pod původní malé rozměry. Teď tedy bude zřejmě "konečně" většina cestujících nucena připlácet si za další zavazadlo.


(10. 10. 2018 | redakce2)

Facebook Twitter Google+
Komentáře, názory a rady

A jak je to u Ryanairu?
A jak je to u Ryanairu?...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>

©2013-2018 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4092)