O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2021
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Získejte náskok: Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů

Praktické informace pro firmy

Poznáte, jestli jste manipulátor?

Všichni občas manipulují, aby dosáhli svého cíle. Snaží se ovlivnit chování kolegů či podřízených k vlastnímu prospěchu a zájmu. Alibistických manipulátorů běhá po naší zemi skutečně hodně a do pozice lídrů se dostávají s lehkostí vánku.

PaedDr. Olga Medlíková, lektorka pro business, neziskové organizace a státní správu
PaedDr. Olga Medlíková, lektorka pro business, neziskové organizace a státní správu
Pojem manipulace pochází z latinského slova manipulo, což znamená dělat něco rukama. Nedá se tak chápat pouze ve špatném znění. Za synonyma můžeme považovat intrikářství, machinace, pikle, podvod či hrátky. Manipulace tedy znamená jednání, které není zpravidla čestné, a které se provádí za zády manipulovaného. Manipulovat můžeme chováním, symboly, slovem i hlasem.

Znaky manipulování

Znakem jsou drobné úskoky v zájmu vyšších cílů, lži, které slouží k uklidnění oponentů i jemná úprava reality. Takové zbraně používají pragmaticky a sobecky orientovaní lídři odnepaměti. Zjednodušeně řečeno je cílem přesvědčit protějšek, aby přijal vaše argumenty, udělal něco, co ve skutečnosti vůbec udělat nechce. Vyvolat pocity viny, strach, pochybnosti, vytvořit nátlak, třeba i proto, aby slabí šéfové nemuseli dávat zaměstnancům výpověď, a oni raději odejdou sami.

Je to přirozené? Asi dvě desítky procent manipulátorů to činí vědomě, drtivá většina ani neví, že to dělá, a je tak přirozenou součástí mezilidského chování. Každý z nás ji občas použijeme, ale musí jít jen o časově omezenou taktiku, přechodné chování, nikoli dlouhodobou strategii. Není to nejlepší způsob jednání.

Svět byznysu je doslova rájem všemožných manipulátorů i zrádných taktik. K úspěšné obraně je potřeba znát pravidla hry. Zvláště při obchodních jednáních či poradách mohou mít správně zvolená slova milionovou hodnotu.

Jak čelit manipulaci

Ve své poradenské praxi se s manipulací setkávám často a radím, jak jí čelit. Nejprve je důležité rozeznat manipulativní chování a důvody, proč vůbec manipulujeme:

Mezi nejčastější důvody manipulace patří strach

Strach z vlastního selhání bezmoci či neznáma. Je to i nedostatkem sebedůvěry, protože manipulace poskytuje pocit moci. Mnohdy je to odkoukaný model chování. Prameny je možné nalézt u rodičů, vychovatelů, kamarádů i vzorů. Mnohdy je to jen taková hra, kdy člověk zkouší, co udělají druzí. To tehdy, když užijeme manipulativní prvky bez zlých úmyslů. Může to sklouznout až k důvodu čistého pobavení. Obě strany se vědomě vzájemně manipulují a užívají si to. A také manipulujeme z důvodu neznalosti. Člověk manipuluje druhého, protože totiž nezná efektivnější způsob jednání, ale když se naučí jednat jinak, od manipulace upustí.

Cesty manipulace?

Manipulovat může člověk činy, chováním i jednáním. Třeba při pokeru. Ve firmách i v soukromí můžeme někoho zaskočit citovým vydíráním. Manipulujeme i slovy. Stavbou vět, výběrem slov, vyvoláním určitých pocitů. Dejte na intuici. Svou roli hraje i hlas. Hluboké tóny či zvednutá intonace na konci věty. Často lidé manipulují i symboly a pozicí. Jedná se o silový nátlak postavený na určité výjimečnosti.

Co je jediné možné udělat při jednání s manipulátorem, je absolutně se vzdát představy, že s ním lze navázat a udržovat ideální opravdový vztah. Nezmění se, s tím se smiřte.

Pokud už někteří lídři s manipulací dojdou příliš daleko, nefunguje, uchýlí se až k vydírání. Přímé, explicitní do běžného vybavení lídrů nepatří ani v dnešní době, alespoň ne těch, kteří stojí v čele firem, a rozhodně ne ve stylu, jenž používají vůči svým podřízeným. Drobné či větší manipulace a implicitní psychické vydírání se byznysu nevyhýbá. Jsem ráda, že alespoň v prostředích, kde jsem působila, podpůrné úsilí lídrů převažovalo nad tím manipulativním. To, že se lídři naučí být citliví vůči zájmům svého okolí a tyto zájmy potom zapracovávat do svých plánů a promítat do svých činů, je charakteristické zejména pro lídry, kteří mají dlouhodobě udržitelný prospěch při vedení lidí a společnosti. Předvídání důsledků ovlivňování okolí je tak základním předpokladem dobrého lídra. Zvládat to musí, aby mohl být úspěšný.

Autorkou článku je PaedDr. Olga Medlíková, lektorka pro business, neziskové organizace a státní správu. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti. Pro více informací navštivte její osobní stránky Satnik.net.


(29. 6. 2015 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1918)