O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2020
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Online trh se mění: Komu koronavirus prospívá a komu škodí

Problémy spojené s opatřeními proti šíření koronaviru nedopadají ani zdaleka na všechny stejně. Jak je to u e-shopů?Nejvíce vzrostly prodeje v kategorii potravin, a to o 308 %, následuje drogistické zboží o 264 % a drogerie o 113 %. Výrazné nárůsty zaznamenaly také kategorie hobby a zahrada o 95 % (barvy a laky o 2000 %), kuchyňské potřeby o 81 %, textilu a hraček shodně o 74 %, elektroniky o 40 % a bílého zboží o 35 %. Rostly také prodeje krmiva a potřeb pro domácí mazlíčky o 33 %, školních pomůcek o 24 % nebo kategorie koupelny a doplňky o 18 %. Oproti tomu klesají online prodeje oblečení o 10 % nebo auto/moto a pneumatik o 5 %. Plyne to z analýzy dat služby Balikobot.cz.

„Na českém trhu díky karanténě a dalším opatřením souvisejícím s šířením koronaviru vzrostly online prodeje zboží v kategoriích potravin, krmiva a potřeb pro domácí mazlíčky, lékárenského zboží, textilu, drogerie, elektroniky, zahradních potřeb a hraček. Očekáváme nárůst i u sportovního vybavení a knih. Naopak propadají kategorie luxusního oblečení a doplňků, hodinky a pneumatiky,“ potvrzuje Martin Šauer, jednatel nezávislé služby Balikobot.cz, a dodává: „Čistě kamenné prodejny se přesouvají do online prostředí, zakládají e-shopy a snaží se prodat svoje zásoby, např. kavárny prodávají kávu přes e-shopy.“

Tyto změny potvrzují i klienti Balíkobotu. „V souvislosti s aktuální situací výskytu koronaviru na území České republiky firma Gutta ČR-PRAHA snížila cenu dopravného na polovinu oproti původním cenám. Momentálně řešíme enormní nárůst objednávek pro koncové zákazníky přes naše i spřátelené e-shopy, které se snažíme zpracovat a expedovat v co nejkratších lhůtách, aby zákazníci měli vše potřebné co nejdříve. Díky semknutosti kolektivu, vysokému pracovnímu nasazení a skvělému technickému zázemí včetně služby Balíkobot se nám daří situaci zvládat zatím bez zásadních problémů. Klíčová je pro nás ochrana našich zaměstnanců před nákazou, neboť jen tak jsme schopni zajistit fungování firmy a být dále k dispozici pro naše zákazníky, kteří jsou pro nás zásadní. Díky jejich objednávkám se nám momentálně daří ustát toto pro všechny těžké období, aniž bychom museli přistupovat k nějaký zásadním opatřením (propouštění, nucená dovolená, atd. …),“ říká Eva Burešová Černá, GUTTA ČR - Praha.

„V této době pociťujeme výrazný nárůst počtu objednávek, hlavně v oddělení drogerie a elektro. Nejvíce se prodávají dezinfekční gely, gumové rukavice, úklidové prostředky, mopy, ale i mrazničky, čističky vzduchu nebo parní čističe. Jde o 35% zvýšení expedovaných zásilek v porovnání s předchozím měsícem," říká Michal Řepásek z internetového obchodu EVA.cz.

„Zahradnictví Flos se zatím daří fungovat pandemii navzdory. Přijali jsme řadu přísných opatření ve výrobě i expedici, abychom minimalizovali šanci šíření nákazy a chránili naše lidi. Kdo může tak pracuje z domova. S ohledem na přesun poptávky na internet jsme více než dvojnásobně navýšili kapacitu expedice pro e-shop a intenzivně pracujeme na procesech, které by nám umožnily dále zrychlit odbavení objednávek nebo doručovat večer a o víkendu,“ popisuje situaci Lukáš Pítra, e-commerce manager Zahradnictví Flos

"V tomto období pociťujeme výrazný nárůst počtu objednávek napříč všemi kategoriemi biopotravin. Největší zájem je o naše pětikilová gastro balení obilovin, luštěnin a dalších produktů. Celkově jde o nárůst o 300 % oproti předchozímu měsíci, v období největšího náporu to bylo až 500 %. Pro zvládnutí tohoto náporu jsme v e-shopu čtyřikrát navýšili počet zaměstnanců, kteří byli narychlo proškolováni. Také jsme realizovali několik stavebních úprav, abychom zvládli tak velký počet expedovaných zásilek. Přesto se na určitý čas doba dodání o několik dní prodloužila. Teď už jsme však opět schopni zaručit dobu dodání, na kterou jsou naši zákazníci zvyklí,“ říká Samuel Müller, COUNTRY LIFE.

„V tomto období jsme zaznamenali 16% nárůst počtu objednávek,“ pochvaluje si Jan Neuvirt, Logistics & operations manager Footshop.cz.

„Vzhledem k nařízení o uzavření kamenných prodejen, jsme náš veškerý focus přesunuli k online prodeji. Na českém trhu se nám i přes tuto složitou situaci podaří uzavřít březen s meziročním růstem o vyšší jednotky procent, což odpovídá zhruba 80% plnění měsíčního plánu. Na slovenském trhu se nám dokonce plán podařilo naplnit, meziročně zde rosteme o 100 %. Situaci samozřejmě aktivně monitorujeme a snažíme se přicházet s opatřeními, které našim věrným zákazníkům usnadní nákup online, při nemožnosti využít naše kamenné prodejny,“ říká David Štěpánek, CEO Urban Store.


(2. 4. 2020 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Koronavirus a COVID-19: Zásahy vlády, dopad na ekonomiku

Koronavirus a COVID-19 jsou aktuálně nejvýznamnějšími tématy nejen běžné populace nebo zdravotníků, ale také podnikatelů a ekonomů. Jak dopadne šíření...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(5251)