O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Obchodníci někdy diskriminují spotřebitele

Diskriminace je jedna ze společensky nepřijatelných a navíc protiprávních forem jednání obchodníků, která je, v oblasti prodeje produktů a poskytování služeb, průběžně monitorována Českou obchodní inspekcí. Ve 2. čtvrtletí 2016 se uskutečnilo na území celé České republiky 257 kontrol, kdy z toho podezření na diskriminaci spotřebitele bylo zjištěno v 5 případech, což je téměř 2 procenta. K jaké diskriminaci dochází?

Ve sledovaném období nabylo právní moci za diskriminaci 6 pokut v celkové hodnotě 107 000 korun. Mimo jiné se také inspektoři ČOI zaměřili na dodržování dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele. Porušení právních předpisů bylo shledáno ve 129 případech, což je 50 % všech kontrolovaných subjektů. Nejčastěji se jednalo o porušení zásad poctivosti prodeje výrobků a služeb a neinformování o cenách prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb.

V období od 1. 4. 2016 do 30. 6. 2016 provedli inspektoři ČOI 257 kontrol, které byly primárně zaměřeny na obchodníky a jejich případné používání některé z forem diskriminace spotřebitelů. Při ověřování možného diskriminačního jednání byly podle zprávy ČOI v maximální míře využívány jak romské inspektorky, tak dobře jazykově vybavení inspektoři.

Diskriminace byla prokázána v 5 případech, což je 1,9 % z celkového počtu 257 provedených kontrol. Jednalo se:

 

  • ve 2 případech z důvodu národnosti byly v restauračních zařízeních cizojazyčně hovořícím spotřebitelům účtovány vyšší ceny
  • ve 2 případech neobsloužení spotřebitele v restauračním zařízení
  • v 1 případu odmítnutí přijetí internetové objednávky

 

V souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním nabylo ve 2. čtvrtletí 2016 právní moci 6 pokut ve výši 107 000 korun.

Součástí kontroly bylo rovněž ověřování plnění dalších povinností prodávajících, které vyplývají z ustanovení obecně závazných právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem dozorové činnosti České obchodní inspekce.

Zásadní nedostatky

Z výsledků vyplývá, že přetrvávají nedostatky především v dodržování zákona o ochraně spotřebitele, a to převážně v těchto oblastech:

 

  • ve 36 případech se jednalo o porušení zásad poctivosti prodeje výrobků a služeb
  • ve 34 případech prodávající řádně neinformovali spotřebitele o cenách prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb
  • v 11 případech byly zjištěny závady při vystavování řádných dokladů o zakoupení výrobků nebo služeb na vyžádání spotřebitele
  • v 7 případech se jednalo o porušení vztahující se k dodržování formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace, včetně nedodržování zákonem stanovené lhůty k jejímu vyřízení
  • v 7 případech prodávající neuvedl některou z povinných náležitostí, které musí být uvedeny v pozvání na organizovanou akci
  • v 6 případech nebyly prodávané výrobky přímo viditelně a srozumitelně označeny zákonem stanovenými informacemi
  • v dalších kontrolách se pak jednalo o porušení jiných ustanovení zákona o ochraně spotřebitele nebo jiných právních předpisů

 

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v této oblasti kontrol pravomocně uloženo celkem 159 pokut v celkové hodnotě 780 000 korun (včetně pokut za diskriminaci).

Výsledky kontrolní akce zaměřené na odhalování diskriminace spotřebitelů prokázaly, že ve 2. čtvrtletí roku 2016 došlo v této oblasti k mírnému procentuálnímu nárůstu počtu zjištění oproti  1. čtvrtletí roku 2016 (1,45%).

 

 


(24. 10. 2016 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2784)