Nevhodné dárky: Jak vrátit zboží koupené na internetu i na ulici



Mnohé obyvatele ČR pod stromečkem čekají dárky, které sice mají udělat radost, ale nakonec nesedí velikostně nebo neodpovídají představám obdarovaného. Co s nimi? Jak se může zachovat obchod, kde byly dárky koupeny, a jak se může zachovat zákazník? Vracet či měnit zboží je poměrně běžné, ale je vhodné jednat zavčasu. Navíc právo na vrácení neplatí všude a rozhodně není neomezené.

Vracení zboží koupené na internetu

Právo vrátit zboží zákon přiznává pouze ve vymezených případech, konkrétně pokud bylo nakoupeno pomocí takzvané dálkové komunikace (tedy nejčastěji po internetu) nebo mimo prostory určené k podnikání (třeba na ulici). Čtrnáctidenní lhůta, kterou občanský zákoník dává na rozmyšlenou, je ale v období kolem Vánoc nedostačující. Kdo nakupoval na internetu s předstihem, mohl se o výhodu vrácení připravit.

„Řada e-shopů ale zákazníkům, kteří nakupují předem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku nebo až do konce ledna. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Nezapomeňte také, že lhůta na odstoupení od smlouvy běží až od převzetí věci.“

Téměř vše lze během čtrnáctidenní lhůty vybalit a vyzkoušet. Sdělením prodejci, že věc bude klient vracet, odstupuje od smlouvy. Na samotné vrácení zboží do obchodu má zákazník od té chvíle dalších maximálně 14 dní. Zboží vrací kompletní, pokud možno v původním obalu, nepoškozené, ale pokud nese stopy po vyzkoušení, právo odstoupit od smlouvy nezaniká. dTest upozorňuje, že prodejce musí vrátit peníze do 14 dnů od odstoupení, ale zpravidla to dělá rychleji.

Vracení zboží v kamenných obchodech

Složitější je vracení zboží v běžných kamenných obchodech. Zde neexistuje zákonné právo cokoliv vrátit zpět bez udání důvodu, a tak si to každý obchod řeší po svém a zákazníci z toho mívají těžkou hlavu. „Možnost vrátit či vyměnit zboží je zejména ve velkých obchodech a řetězcích obvyklá, není to však povinnost podnikatele. Každý rok se stává, že řada spotřebitelů odchází s nepořízenou, protože konkrétní prodejce neumožnil vrátit zboží nebo zákazník nesplnil podmínky pro vrácení, které si každý obchodník může nastavit podle sebe,“ uvádí Lukáš Zelený.

Podmínky pro vrácení zboží jsou individuální a je dobré se podle nich řídit při výběru obchodu, zvlášť pokud si kupující není jist, zda se s dárkem trefí. Většinou bude třeba původní účtenka, někdy i obal a všechny visačky. Některé obchody vrátí peníze, jiné nabídnou jen výměnu zboží či poukázku na další nákup.

„Lhůty jsou také individuální, nejkratší začínají na 14 dnech nebo obchodník určí pevné datum, do kdy lze zboží koupené před Vánoci vrátit. Běžná lhůta bývá kolem jednoho měsíce, ale výjimkou nejsou ani ty delší. Konkrétní informace hledejte v prodejních a reklamačních řádech, na účtenkách, ale hlavně se už při nákupech ptejte, zda to půjde, za jakých podmínek a do kdy,“ radí Zelený.


(28. 12. 2017 | redakce2)

Facebook Twitter Google+
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>

©2013-2018 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(3697)