Nenechte si ujít Big Data: Budou pro firmy novým zlatým dolem?



Exponenciální růst patrně zažije v příštích pěti letech trh velkých dat neboli big data, a to jak z hlediska objemu zpracovávaných dat, tak z hlediska generovaných příjmů. Očekává se, že mezi lety 2012 až 2016 tento trh vzroste až pětinásobně: z 10,2 mld. dolarů v roce 2012 na 53,4 mld. dolarů v roce 2016. Big data jsou šancí téměř pro všechny tržní sektory, v České republice z nich budou zřejmě profitovat zejména společnosti působící na finančních trzích či maloobchodní, telekomunikační a energetické firmy. Nutíká vám tu nějaká příležitost?

Kromě lepšího porozumění zákazníkům mohou být big data cestou k vytváření nových výnosových toků. Vedoucí představitelé firem si sice hodnotu dat a analytiky uvědomují, ale podle studie celosvětové sítě poradenských společností KPMG Going beyond the data: Achieving actionable insights from data and analytics má 85 procent z nich problémy s analýzou svých dat.

Pohled na možná řešení v této oblasti nabízí i konference Big Data pro business, která se koná 25.3.2014 v Praze. Srdečně vás na ni zveme.

Chytrá komunikace se zákazníky

Objem globálně generovaných dat raketově roste – v příštích dvou letech by se měl přibližně ztrojnásobit, do roku 2020 by měl oproti roku 2012 vzrůst dokonce 13krát až na 35 bilionů GB3. Digitální evoluce vede k tvorbě obrovského objemu strukturovaných, částečně strukturovaných i nestrukturovaných dat. Mezi posledně jmenované patří například emaily, textové zprávy, zprávy na sociálních sítích, video soubory nebo fotografie.

Příležitostí pro firmy jsou zejména pokročilé analýzy velkých dat, která dříve nebylo možné efektivně zpracovávat. V současnosti již to možné je – zejména díky rychlejším počítačům, levnému úložnému prostoru a novým softwarovým nástrojům, resp. postupům. Analýza velkých dat je cestou k detailnímu poznání zákazníků, jejich potřeb a zvyklostí. To umožní poskytovat produkty a služby šité na míru, a tak snižovat náklady a zvyšovat efektivitu.

„Velmi progresivní oblastí práce s velkými daty je využití dat o zákaznících. Pro všechny společnosti pracující s retailovou klientelou mohou být big data ekonomicky zajímavou a dlouhodobě perspektivní oblastí. Na jedné straně jim mohou pomoci zefektivnit poskytování produktů a služeb, na straně druhé pak firmy analýzu velkých dat mohou poskytovat svým firemním zákazníkům či partnerům. Právě analýza velkých dat se již dnes stává klíčovou například pro banky, ale i pro mnohé další sektory. Pomáhá jim efektivně zacílit marketingovou komunikaci nebo odhadnout, jak se budou zákazníci chovat, a podle toho připravovat své byznysové aktivity,“ vysvětluje David Slánský, Director, Management Consulting, KPMG Česká republika.

Big Data v praxi

Zdá se tedy, že leckde nastal čas přístup k datům a analytice přehodnotit. Podle studie KPMG Going beyond the data totiž ze 144 dotazovaných vedoucích manažerů:

  • 85 procent má problém s přesnou analýzou a interpretací svých dat,
  • 80 procent uvádí, že hlavním přínosem využívání dat a analytiky je rychlost,
  • 69 procent považuje data a analytiku za zásadní nebo velmi důležité pro své stávající plány růstu,
  • zatímco 56 procent přizpůsobilo obchodní strategii nárokům spojeným s velkými daty, 42 procent připouští, že integrace technologie související s daty do stávajících systémů nebo obchodních modelů je pro ně tou největší výzvou,
  • pro 54 procent je největší překážkou implementace úspěšné strategie dat a analytiky neschopnost identifikovat, jaká data sbírat,
  • pro 85 procent je největší výzvou implementace vhodného řešení pro analýzu a interpretaci dat.

„Možnosti jsou přitom nekonečné – od analýzy založené na sociálních médiích po prediktivní modelování. Stejné je to s využitím – od řízení rizik a optimalizace nákladů až k identifikaci nových toků výnosů,“ vysvětluje Slánský.

Big Data v marketingu a v obchodě

Významnou roli sehrávají big data v obchodu, marketingu a řízení zákaznické zkušenosti. Při sofistikované práci s nimi lze pochopit potřeby a preference zákazníka a reagovat na ně ve správném čase – ať již reklamní a obchodní nabídkou, či službami, které zákazník v dané chvíli ocení.

„Nabídky přizpůsobené aktuálním potřebám jednotlivých zákazníků nejen generují vyšší výnosy, ale také zlepšují zkušenosti zákazníků s danou společností a pomáhají přímo snižovat jejich odliv ke konkurenci. V neposlední řadě jsou spokojení zákazníci nejlepšími „advokáty“, kteří propagují společnost a získávají jí tak nové klienty,“ říká Slánský.

Pohled na možná řešení v této oblasti nabízí i konference Big Data pro business, která se koná 25.3.2014 v Praze. Srdečně vás na ni zveme.


(17. 3. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>

©2013-2019 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(837)