Internetové obchodování patřilo podle ČOI v roce 2015 k nejsledovanějším oblastem kontroly, a to nejen s ohledem na četnost e-shopů, ale také vzhledem k počtu podání spotřebitelů. Ti si nejčastěji stěžovali na klamavé obchodní praktiky, dále na nekorektní, v některých případech i podvodné jednání obchodníků. A co zjistily kontroly?
Celkem zkontrolovala Česká obchodní inspekce 1194 obchodů nabízejících zboží a služby prostřednictvím internetu, porušení zákonných povinností zjistili inspektoři v průběhu 990 kontrol (82,9 %). Pravomocně bylo během roku uloženo 825 pokut ve výši přesahující 4 mil. korun.
Nejčastěji zjišťovanými nedostatky byly nesprávné nebo neúplné informace pro spotřebitele. „Vysoké procento e-shopů vykazujících nedostatky nelze považovat za skutečný obraz internetového obchodování u nás, je výsledkem monitorování a následných kontrol těch obchodníků, kteří neplní formální povinnosti stanovené právními předpisy. Například těch, kteří ani po dvou letech platnosti nového občanského zákoníku do svých obchodních podmínek nezapracovali změny, které zákon přináší. Stovky šetřených spotřebitelských podnětů týkajících se nákupů v e-shopech opět svědčí o neochotě řady prodávajících dodržovat povinnosti, vztahující se k odpovědnosti za vadné plnění a k reklamačnímu řízení. Problematická byla zejména šetření internetových obchodů provozovaných zahraničními subjekty se sídlem mimo Evropskou unii. Doporučuji proto spotřebitelům, aby si před uzavřením smlouvy ověřovali, u koho a kde nakupují, a aby zvážili míru rizika spojenou s nákupem online. Kontroly internetových obchodů budou patřit mezi priority kontrolní činnosti i v roce 2016,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.
V průběhu roku 2015 přijala Česká obchodní inspekce 5 178 podání spotřebitelů, která se týkala internetového obchodování. Nejčastěji si spotřebitelé stěžovali na způsob vyřízení reklamace, nedodání předem zaplaceného výrobku, na dodání jiného zboží, poškozeného, nekompletního, použitého místo nového a také na nevrácení peněz při odstoupení od smlouvy.
Podání se týkala také podezření na prodej padělků, klamání o podmínkách prodeje a na podvodné jednání. V téměř 15 % bylo šetřením prokázáno porušení povinností, již jsou v kontrolní pravomoci ČOI, to znamená, že předmět podání spotřebitele byl prokázán zcela nebo částečně, případně byly kontrolou zjištěny jiné nedostatky. V meziročním porovnání vzrostl počet podání spotřebitelů na e-shopy o cca 7 %.
Nejčastěji porušovali provozovatelé internetových obchodů zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v roce 2015 pravomocně uloženo celkem 825 pokut v hodnotě 4 196 000 Kč.