O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Nákupy potravin na internetu

Výsledky průzkumu společnosti KPMG Česká republika Nákupní zvyklosti v ČR 2015 ukazují, že 21 procent Čechů po internetu potraviny již někdy nakupovalo - ale z nich jen 2 procenta takto nakupují pravidelně. Téměř každý čtvrtý Čech (23 procent) se na nákup potravin a nápojů on-line teprve chystá. A co nakupují?

Ačkoliv se prodej potravin a nápojů prostřednictvím internetu v tuto chvíli řadí co do velikosti mezi nejmenší retailové segmenty, jeho růstový potenciál naopak patří k těm největším. V Evropské unii stejně jako v České republice využívají nákup potravin on-line zatím spíše obyvatelé velkých měst – u nás si je takto alespoň občas pořizuje 15 procent Čechů. Na malých vesnicích jsou to zatím pouhá 4 procenta.

„Výrazně menší podíl nakupujících na vesnicích do jisté míry logicky ovlivňuje momentální nedostupnost služby. Internetový nákup potravin by totiž rádo vyzkoušelo 14 procent z nich, ale tuto možnost momentálně nemá,“ vysvětluje Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářství, KPMG Česká republika, a pokračuje: „Kromě velikosti místa bydliště se také ukazuje, že potraviny přes internet nakupují spíše lidé s vyššími příjmy. Mezi respondenty, kteří vydělávají více než 30 tisíc korun, jde dokonce o každého pátého.“

Téměř každý čtvrtý Čech (23 procent) se na nákup potravin on-line teprve chystá. Zájem roste s dosaženým vzděláním – mezi vysokoškoláky jej hodlá vyzkoušet celá třetina, naopak mezi respondenty bez maturity jde o každého sedmého. K nakupování potravin po internetu se vyloženě odmítavě staví téměř polovina z nás (48 procent).

Nejčastější obavy: nevyhovující zboží a cena za dopravu

Za nejčastější nevýhodu spojenou s nákupem potravin přes internet respondenti označili riziko dodání jiného množství nebo kvality produktů, než si objednali. Za hlavní důvod svého nezájmu jej ale uvádí především ti, kteří nákup potravin on-line ani vyzkoušet neplánují. Respondentům, kteří již mají s takovýmto nákupem zkušenosti, naopak vadí cena dopravy, případně to, že je potřeba objednat zboží v určité minimální částce, aby byla doprava zdarma.

„Češi se coby zákazníci na rozdíl třeba od Britů, Dánů či Nizozemců chovají daleko konzervativněji, přesto věřím, že si cestu k nákupům nápojů i potravin po internetu brzy najdou,“ dodává Karel Růžička.

Češi, kteří si potraviny on-line zvykli nakupovat alespoň občas, si chválí zejména pohodlí spojené s nákupem (označilo ho 59 procent nakupujících) a úsporu času (55 procent). Zaměřují se spíše na trvanlivé zboží, které takto nakupují dvě třetiny, nebo nealkoholické nápoje. V tomto výběru se s ostatními evropskými státy shodujeme.


(23. 7. 2015 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

/potraviny jsou snad to jediné, co na internetu nekupuju. Bála bych se, že by mi dali horší zeleninu, ovoce, méně trvanlivou šunku, sýry atd. Prostě pro potraviny si radši zajdu do obchodu. Jinak všec...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1962)