O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Moderní informační technologie slibují nejen přínosy

V průběhu času se mění nejen informační technologie samotné, ale také způsob jejich nasazení a využívání. Jedním z trendů posledních let je outsourcing IT služeb směrem do různých typů takzvaného cloudu. Tento proces s sebou přináší řadu zjevných pozitiv, neobejde se ovšem ani bez problémů.


Využívání cloudu je jedním z hlavních trendů současného IT. Oč jde? Zjednodušeně lze říci, že cloud je pružná, výkonná, spolehlivá a škálovatelná infrastruktura poskytovatele služeb, z níž k vám proudí IT služby. Vypadá to složitě? Pak si to zjednodušme: Příkladem cloudové služby může být třeba webový e-mail, webový kalendář, webový informační systém... Poskytovat takto ovšem lze nejen software, ale také IT infrastrukturu nebo platformu (infrastruktura s operačním systémem apod.). Nicméně v řadě firem dnes již není využíván jen jeden cloud, ale řada cloudů současně.

A tady mohou nastávat problémy. Analytici IDC ve své nedávné studii upozornili, že pouze necelých 10 % evropských firem je skutečně připraveno na využívání většího množství různých cloudových služeb současně. „Takřka všechny velké evropské firmy budou brzy využívat mnoho cloudových služeb. Ty chytřejší z nich již aktivně plánují, jak tyto služby benchmarkovat, poměřovat jejich cenu nebo z nich vybírat podle toho, jakou úroveň výkonu potřebují,“ vysvětluje Giorgio Nebuloni z IDC. K tomu podle něj potřebují jedno centrální místo, kde jsou k dispozici lidé s příslušnými znalostmi, procesy i infrastrukturou.

Úspěšná multicloudová strategie podle analytiků IDC vyžaduje rozhodování založené na různých úhlech pohledu. Firmy se například musejí rozhodnout, které úkoly jsou vhodné pro realizaci ve veřejném cloudu a které jsou naopak vhodnější pro cloud privátní. A vzhledem k rychle se měnícímu prostředí je také třeba neustále vyhodnocovat, jací dodavatelé cloudových služeb a s jakými nabídkami jsou na trhu.

"I když vnímání multicloudové infrastruktury jako konečného cíle v evropských organizacích zjevně rezonuje, zůstává v nich i nejistota, jak vlastně multicloudová strategie vypadá a jak má být tato strategie šířena napříč organizací,“ upozorňuje Michael Ceroici z IDC.

Jak jeho slova dokresluje řeč čísel? Průzkum IDC ukázal, že pouze 9 % evropských firem lze označit za „multicloud ready“, tedy za připravené na využití většího množství cloudových služeb, které samy o sobě mohou, ale nemusejí podporovat vzájemnou spolupráci. Většina firem, kolem 80 %, se podle analytiků zasekla někde na cestě z hybridních cloudových prostředí, kde jsou cloudové služby vzájemně sladěné, a 10 % vykazuje jen minimální postup směrem k multicloudu.

Průzkum rovněž ukázal, že takřka 34 % procent evropských organizací nemá na následujících 12 měsíců žádný plán pro přechod od stávajících poskytovatelů cloudových služeb a přes 42 % organizací uvádí jako největší problém pro správu dat v multicloudu řízení nákladů.

Promyšlený přístup

Úspěšná multicloudová strategie vyžaduje promyšlený přístup, nicméně řada kroků je zde logicky podobná, jako při plánování jakékoli jiné změny v oblasti firemního IT. Prvním krokem je tedy inventura aktuálního stavu a definování požadavků na plánované multicloudové prostředí. A to, pochopitelně, nejen s ohledem na stávající požadavky byznysu, ale také na požadavky budoucí a předpokládaný další vývoj v oblasti cloudu.

Zásadními otázkami pak jsou otázka integrace jednotlivých cloudových služeb, která se bude prolínat jednak vyhodnocováním jednotlivých nabídek, jednak plánováním dalších operací při budování multicloudového prostředí. Současně je přitom pochopitelně třeba vzít v úvahu otázky bezpečnosti dat, a to jak v jednotlivých cloudech, tak v rámci integračního prostředí.

Automaticky je pak pochopitelně třeba vyhodnocovat i investiční a provozní náročnost jak jednotlivých cloudů, tak vznikajícího prostředí jako celku. Stejně, jako při jakémkoli jiném plánování v IT, je rovněž třeba brát v úvahu běžná potenciální rizika spojená s dodavatelem, ať už jde o kvalitu a spolehlivost jeho služeb, tak třeba o hrozbu vendor lock-in.

"Na úspěchu vašeho úsilí o vybudování multicloudu se podílejí technologie, vyladění cloudové vize napříč odděleními firmy a příslušné know-how,“ upozorňuje Ceroici. Je přitom zřejmé, že nedostatečnost v kterékoli z těchto oblastí může přinést probíhajícímu projektu velké problémy.

Změny u poskytovatelů

V souvislosti s výše uvedeným stojí za zmínku i předpokládaný vývoj v oblasti poskytovatelů cloudových služeb. Analytici IDC (na základě průzkumu provedeného v oblasti Asie a Tichomoří) upozorňují, že během následujících dvou let až třetina z nich plánuje změnit svůj obchodní model. Chris Morris z IDC předpokládá, že přínosem bude rozšiřující se spektrum nabízených služeb, a to v reakci na rapidně rostoucí poptávku. Především část poskytovatelů služeb typu IaaS (infrastruktura jako služba) se hodlá daleko více zaměřit na profitabilnější služby typu PaaS (platforma jako služba) a SaaS (software jako služba), případně poskytovat služby v balíku se specializovanými bezpečnostními službami. Uvedené změny mohou vypadat jako přirozené, každopádně je ale s nimi počítat při plánování vlastního multicloudového IT.


(3. 6. 2019 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Jak na moderní IT: Trendy, které vám pomohou růst

Již řadu let se všude hovoří o tom, že bez IT se dnes žádná firma neobejde, ale nyní se situace...


Facebook Twitter
Partneři Tématu měsíce:




Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4326)