O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2021
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Získejte náskok: Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Mladí lidé neznají svá práva týkající se spotřebitelských úvěrů, žádá však každý třetí

Výzkum společnosti TNS pro Evropskou komisi se zaměřil na přístup Čechů ke spotřebitelským úvěrům. Zjišťoval například to, proč a jak často si lidé úvěry berou, kde shánějí informace a jestli znají svá základní práva v této oblasti. Ukázal, že mladí lidé v České republice neváhají řešit nedostatek financí žádostí o spotřebitelský úvěr.


Každý třetí Čech mezi 18 – 35 lety již využil spotřebitelský úvěr a přibližně stejné množství o něm do budoucna uvažuje. Nejčastěji při tom využívají úvěr na nákup zboží – automobilu (25 %), domácích spotřebičů (19 %) nebo počítače a jiné elektroniky (17 %).

„Obliba spotřebitelských úvěrů stoupá, protože dovolují zákazníkům pořídit si zboží či služby bez dlouhého čekání. Je však důležité, aby si spotřebitelé před podpisem smlouvy tento krok důkladně rozmysleli, zvážili možná rizika a vybrali důvěryhodného poskytovatele,“ uvedl Jiří Pulz, generální tajemník České leasingové a finanční asociace.

Reputace poskytovatele je přitom podle průzkumu až to poslední, podle čeho se spotřebitelé při výběru rozhodují. Nejdůležitější je pro ně výše měsíční splátky (43 %), nejnižší RPSN (40 %) a výše úrokové míry (37 %).

Slabiny v informovanosti

„I když si člověk bere úvěr na menší částku, stále se jedná o významné finanční rozhodnutí, které může ovlivnit jak žadatele, tak i jeho okolí. Proto je třeba přistupovat k výběru spotřebitelského úvěru obezřetně, volit mezi ověřenými poskytovateli a také zvážit účel samotného úvěru,“ vysvětluje Pavel Štěpánek, výkonný ředitel České bankovní asociace.

Výzkum zároveň odhalil slabiny v celkové informovanosti a obezřetnosti při výběru spotřebitelského úvěru. Ti, kteří zažádali o spotřebitelský úvěr, si většinou vystačili pouze s informacemi přímo od poskytovatele (71 %), zároveň však více než čtvrtina (26 %) přiznává, že je pro ně obtížné porozumět smluvním podmínkám.

Nijak vysoká není ani znalost základních práv týkajících se spotřebitelského úvěru, velmi dobře je zná pouze 17 % dotazovaných. Nejnižší je povědomí o možnosti odstoupit od úvěrové smlouvy do 14 kalendářních dnů od jejího podpisu.

O spotřebitelské úvěry mají zájem i Češi těsně za hranicí plnoletosti. Úvěrovou smlouvu již minimálně jednou podepsala více než pětina mladých lidí mezi 18 a 22 lety. Nejčastějším důvodem bylo pořízení počítače či jiné elektroniky (25 %) a financování studia (25 %).

„Tato věková kategorie je přitom riziková, ať už z důvodu nedostatečných zkušeností, nestabilní pracovní situace nebo tendence k impulzivním rozhodnutím. Znalost základních práv a principů v oblasti spotřebitelských úvěrů může mladé lidi ochránit před nepříjemnými následky špatného finančního rozhodnutí,“ říká Daniel Hůle, vedoucí programu Kariérní a pracovní poradenství organizace Člověk v tísni.

Jeho slova potvrzují i výsledky studie. Zatímco více než polovina (51 %) respondentů mezi 18 a 22 lety přiznala, že není příliš informována o svých právech v souvislosti se spotřebitelskými úvěry, u skupiny nad 29 let tato neznalost klesla na pouhou čtvrtinu (27 %).

Kampaň zaměřená na spotřebitelské úvěry

Realizovaný výzkum je součástí informační kampaně Evropské komise zaměřené na práva spotřebitelů při žádosti o úvěr. Ta cílí primárně na mladé lidi ve věku 18–35 let, kteří uvažují o svém prvním spotřebitelském úvěru a mohli by potřebovat relevantní informace. Kampaň probíhá ve spolupráci s více než dvaceti lokálními partnery z řad spotřebitelských asociací, neziskových organizací a poskytovatelů úvěrů. Cílem je zajistit co největší dosah kampaně v České republice.

Tři klíčová práva, která kampaň medializuje:

  • právo požadovat před uzavřením smlouvy základní informace v jednoznačném standardizovaném formátu (tzv. Evropském standardizovaném informačním formuláři);
  • právo odstoupit od úvěrové smlouvy do 14 kalendářních dnů od jejího podpisu;
  • právo splatit spotřebitelský úvěr kdykoli dříve, než bylo stanoveno při podpisu úvěrové smlouvy.

(27. 8. 2015 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2014)