O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Milan Gába: Prošli jsme si několik slepých uliček, které byly dost nákladné

Milan Gába je spoluzakladatelem a spolumajitelem společnosti Pixie Crew Group, která svým produktem cílí na děti od 5 do 11 let. Společně s Viktorem Kolpakem v roce 2015 vytvořili značku Pixie Crew, kterou dodnes rozvíjí a budují. Vše kolem značky řídí, navrhují, realizují, vyrábějí a prodávají sami. Jak se jim daří? Jaké jsou jejich zkušenosti s podnikáním?

Co přesně vlastně Pixie Crew Group nabízí?

Milan Gába
Milan Gába
Náš produkt podporuje dětskou kreativitu, představivost a jemnou motoriku prostřednictvím malých silikonových pixelů a silikonové desky s trny, na které se pixely dají opakovaně nasazovat a tím tvořit obrázky. Každá silikonová deska je tvarována a umístěna na předměty každodenního používání. Nabízíme široké spektrum výrobků – od náramků po školní batohy.

Kde všude svůj produkt prodáváte?

Obchodní aktivity stavíme především na distributorském modelu, tedy v každé zemi včetně České republiky máme obchodního partnera nebo partnery, kteří s naší pomocí značku distribuují. Minoritně spolupracujeme s velkými obchodními společnostmi napřímo. Našimi největšími referencemi jsou například Hamleys v Česku a Polsku, JoueClub ve Francii nebo Barns and Noble v USA.

Co pro vás bylo v začátcích vašeho podnikání nejobtížnější?

Museli jsme si projít, jako snad všichni, několik slepých uliček, které byly časově i finančně nákladné. Například jsme zainvestovali do nesmyslně drahého e-shopového systému s vidinou rychlých tržeb, něž jsme zjistili, že naše značka a produkt musí dobýt off-line distribuci a lidi jej musí pochopit, osahat a uvěřit principu, než nás začnou nakupovat on line.

Tak jako snad většina malých a mladých společností jsme bojovali a dodnes bojujeme s nedostatkem financí a cash-flow. Kombinací vlastních prostředků, nadšenců z řad prvních odběratelů, kteří nám pomohli formou 100% platby faktur za zboží nebo dodavatelů, kteří nám pomohli delšími splatnostmi, až později po malý kontokorent v bance. Je pro nás důležité mít dobrý objem zboží v Praze na skladě tak, abychom mohli v okamžiku, kdy se nám podaří získat nového obchodního partnera, ihned odeslat první testovací nebo malou objednávku. Dodnes musíme řešit situace, že když už máme v ruce první objednávku, ne všechny položky z ní máme v Praze skladem a pak musíme vysvětlovat, že celou objednávku nejsme schopni pokrýt. Každý obchodník a majitel si dokáže představit ten nepříjemný pocit, že může prodat, ale má málo nebo nedostatečný sortiment zboží skladem do přijaté objednávky.

Jak vám vyhovuje podnikatelské prostředí v ČR?

Díky tomu, že máme partnery z Evropy i mimo ni, vím že jsou podmínky pro podnikání lepší i horší. Prostředí u nás je celkem v pohodě. Je škoda, že není systém pro exportní podporu malých firem. Nemluvím o penězích, ale o možnosti setkávání se, navazování kontaktů a prezentací společností. Co mi přijde absurdní je fakt, že pokud máte firmu v Praze, není šance se zapojit do dotačních programů a pobídek zdrojů z EU.

Jaké faktory jsou nejdůležitější pro úspěch vaší firmy?

Poslouchat zpětnou vazbu od našich obchodních partnerů a vracet ji zpět do vývoje nových produktů a materiálů a ty vracet s dostatečnou podporou zpět na trhy.

Pravidelné expozice na mezinárodních veletrzích a v neposlední řadě mít zpracovanou vizi, misi a hodnoty, které nás drží v tom správném směru. Každodenní rutina celého týmu s jednoznačným soustředěním na obchod a zákazníky se špičkovou podporou výrobních a logistických činností.

Čím se odlišujete od konkurence?

Produktově máme naštěstí pořád málo konkurence. Celý systém pixelů a desky s trny je zatím poměrně jedinečný. V současné době monitorujeme cca 4 konkurenční nebo podobné značky, které ale nemají tak velké portfolio. Další naší konkurenční výhodou je náš ekosystém, kterým máme propojený off-line a on-line. Abych to vysvětlil, naše produkty máme posazeny do trojúhelníku kde v on-line prostředí si můžete produkt v digitální formě vybrat a následně pixely ztvárnit vlastní obrázek, finální dílko pak můžete sdílet a pochlubit se s ním v naší galerii, kde může sloužit jako inspirace pro ostatní. To samé lze realizovat samozřejmě i s reálnými produkty, které si koupíte v obchodech.

Jaké zajímavé postupy používáte - a jak?

Klíčové jsou pro nás zpětné vazby z trhu od našich obchodních partnerů, příkladem je poslední a nejnovější položka v naší nabídce, a to náš náramek, který jsme vyvinuli na základě zpětné vazby a požadavku našeho distributora v Německu.

Samozřejmě i náš mikro tým, který řeší novinky v textiliích a materiálech je velmi důležitý pro náš rozvoj. Krásným příkladem je naše kolekce z korkové textilie, která má úspěch na některých amerických trzích.

Narazili jste v průběhu podnikání na nějaké vážné problémy?

Myslím, že jsme si prošli dvěmi zásadními krizemi. První byla vyvrcholením fáze před sepsáním naší vize, mise a hodnot, kdy jsme na konci roku 2016 zjistili, že je nás 15 lidí ve firmě, provozujeme 3 retail obchody v nákupních centrech v Česku a naše koncentrace na mezinárodní obchod a B2B segment je poněkud rozdrobená, současně jsme s obchodním partnerem bez formulace základních pilířů firmy neměli šanci firmu dobře a jednotně vést. Řešením byl osobní kouč, který nás na jednotlivých a následně společných sezeních dovedl k jednoznačnému ujasnění si, co chceme, jak chceme, aby značka a firma fungovala a formulace dokumentu, kterého se držíme dodnes. Druhá krize pak byla, že jsme vlastními silami vyvinuli nové produktové balení, které jsme sice konzultovali s klíčovými obchodními partnery, ale vedlo díky materiálu a barvě k propadům prodejů na některých trzích až o 80 %. Vyřešili jsme to společně s profesionální designovou agenturou a novými obaly, nicméně nás toto roční cvičení stálo téměř přiblížení se konce firmy a značky.

Co vnímáte jako riziko pro své podnikání?

Rizika jsou vždycky a všude, dnes jich máme pojmenovaných několik. Například dramaticky rostoucí ceny vstupních surovin a cena práce v Asii, kde vyrábíme, nebo dramatická změna podnikatelského prostředí, enormní daňové zatížení a byrokracie kladená na firmy. V květnu začne platit směrnice GDPR a další.

Jaké máte plány do budoucna?

Formulace vize nás směřuje k tomu, abychom byli lídry na trzích G8. Nicméně v současné době chceme stabilizovat naše působení a růst v Evropě, chybí nám v distribuci některé severské země a Portugalsko. Musíme najít způsob, jak sehnat financování na dostatečné zásoby v pražském skladu pro hladké evropské působení a zdravé cash–flow, ve hře je angel investor nebo banka. Máme první objednávky ze středního východu, Kanady a Austrálie a tyto trhy chceme pomalu a trpělivě rozvíjet. Samozřejmě máme strategii i pro tyto části planety, která kopíruje evropský model.

 

Rozhovor vznikl ve spolupráci s facebookovou skupinou Podnikatelé a živnostníci - výměna zkušeností.

Jste také ochotni podělit se o své podnikatelské zkušenosti s ostatními? Ozvěte se nám! Kontakt na redakci OnBusiness.cz najdete dole, v patičce stránky. Členství v uvedené skupině není podmínkou.


(13. 4. 2018 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Zkušenosti podnikatelů: Jak úspěšně provozovat firmu

Jedním z nejcennějších zdrojů informací při podnikání jsou zkušenosti dalších podnikatelů. Jak se jim podařilo nastartovat růst? S jakými riziky...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(3960)