O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Marek Liba: Říkáme si Komunita řemeslníků Ferda

Marek Liba už jako malý kluk sestrojoval různé mechanismy a opravoval, co bylo potřeba, a tak jednoho dne dospěl k závěru, že se tím bude živit. Začal nejdříve sám, ale už se rodil plán na komunitu řemeslníků... Zní to jednoduše? Jeho cesta ale byla velmi trnitá.

Vím, že začátek vašeho podnikání nebyl jednoduchý...

Marek Liba
Marek Liba
Ano, počátek mých současných aktivit sahá někam do roku 2012, ale ještě tři roky před tím jsem podnikal v jiném odvětví a žil si velice dobře... Měl jsem ale problém s gamblerstvím, který mne provázel již dlouho dozadu, a tentokrát mi převrátil celý život naruby. Během krátké doby jsem svým jednáním přivedl podnikání ke krachu, utratil jsem veliké peníze, ztratil jsem důvěru přátel, kamarádů i přítelkyni, a kdyby nebylo Boží milosti, už bych tu nebyl.

Po třech letech života bez posunu kupředu a v beznaději, jsem dostával na mysl nějaké obrysy, co by mohlo být předmětem mého nového začátku a došel jsem k závěru, že pokud mám opět něco vybudovat, budu muset dělat to, co mě baví a to v čem bych mohl být dobrý. Téměř celé tři roky jsem myslel a snažil se dělat to, čím bych opět mohl vybudovat něco, co mně dá dostatek financí na pohodlný a bezstarostný život, přičemž mě až moc nezajímalo jaký druh práce by to měl být. Přišly ale dny, kdy jsem upravil svůj pohled a vnímání, co je opravdu důležité - jak v práci, tak v životě. Přestal jsem toužit po rychlém zisku, uvědomil jsem si, že abych opět obnovil důvěru všech - přátel, rodiny atd., získal dobrou pověst ve svém oboru podnikání a splatil své dluhy, bude růst dlouhý, pomalý a těžký. Nuže v této věci jsem tedy už měl jasno a chybělo jen zjistit co mám vlastně dělat a co bude mému srdci blízké.

Jak vlastně komunita řemeslníků, kterou jste založil, funguje?

Fungujeme tak, že já se starám o příjem zakázek a ty poté rozděluji jednotlivým pracovníkům podle jejich vytížení, podle druhu práce atd. Já se tedy starám o tuto část a řemeslníci se již domlouvají se zákazníky sami a pracují zcela samostatně. Z čisté ceny práce pak zaplatí provizi. Systém fungování je jednoduchý a svobodný.

Co pro vaše nové podnikání bylo v začátcích nejobtížnější?

Na počátku jsem řešil určitě uplně jiné záležitosti než nyní, trávil jsem spoustu času na webu, bylo potřeba platit reklamu, ale snažil jsem se vždy soustředit na práci na webu, aby návštěvnost byla organická. Myslím, že až po 3 letech začalo být vidět ovoce této práce, ale jak je psáno v Bibli "Tvrdá práce vždy vede k zisku, řečnění však jen k chudobě", nuže vyřešil jsem to prací. V těchto začátcích (ale i nyní) mně také hodně pomohl poptávkový server nejremeslnici.cz, dlouho jsem zde bral většinu zakázek a ty pak rozděloval kolegům.

Vždy bylo těžké najít řemeslníky, kteří budou kvalitní, spolehliví a šikovní, musím říct, že je to dnes mnohem těžší, ale už máme několik stálých řemeslníků, tudíž to není tak velký problém jako dříve - kromě některých oborů, kde se dlouhodobě najít nedaří. Nicméně ten problém najít kvalitního a spolehlivého řemeslníka tu je.

Jak vám vyhovuje podnikatelské prostředí v ČR?

Myslím si, že je vždy co vylepšovat a zlepšovat, hlavně je to ale o jednotlivých lidech, pokud bude každý člověk sám za sebe jednat čestně a spravedlivě, má to veliký vliv na jeho okolí a není jiná cesta, jak jiným způsobem vybudovat kvalitní prostředí kdekoliv. Pokud bychom se např. jako řemeslníci zapojili do EET, bude to určitě nějaká komplikace jak pro mě jako správce komunity, tak i pro řemeslníky, takže byl bych raději, pokud by k tomu nedošlo, samozřejmě, na druhou stranu respektuji zákony mé země. Jde o to, že EET obecně, podle mého pohledu, není systémové řešení. To opět souvisí se vztahy mezi lidmi, věřím, že je potřeba vše postavit na dobré základy, ty základy, které je potřeba budovat nejen v podnikatelském prostředí ale obecně v celé společnosti, jsou např. spravedlnost, čestnost, přímost, zodpovědnost. Pokud toto vynecháme, nebude to fungovat.

Jaké faktory jsou nejdůležitější pro úspěch vaší firmy?

Domnívám se, že to bude u všech úspěšných lidí podobné, my jsme ale stále ještě na počátku řekl bych, takže je to spíše takový skromný úspěch zatím, nicméně myslím, že je důležité znát cíl, tedy co chci přesně vybudovat. Není potřeba vědět, jak se tam dostanu, ale pokud nebudu znát cíl, zastavím se kdekoliv na cestě a jelikož nebude definovaný cíl, nebude postup a posun vpřed. Je třeba i vytrvalost - přečkat špatné dny, nedostatek peněz, nedostatek síly, motivace..., čestnost, spravedlnost, zodpovědnost.

Čím se odlišujete od konkurence?

Na to bych se mohl někdy zeptat všech zákazníků, u kterých jsme pracovali, to rozhodně! Každopádně nefungujeme uplně jako klasická firma, říkáme si Komunita řemeslníků Ferda, cíl je, abychom sdružovali všechny možné obory práce, ale zároveň aby ti všichni pracovníci byly kvalitní. Snažíme se tedy o vytvoření značky kvality, a to nejen v pracovní rovině, ale i co se týče jednání se zákazníky.

Věřím, že řemeslníci a pracovníci v naší komunitě jsou kvalitní svou prací i v přístupu k zákazníkům. Všichni pracovníci sami zodpovídají za provedenou práci, ale pokud vznikne nějaký problém, vždy to řešíme - a pokud klient s pracovníkem nemůže najít řešení, pak se snažím situaci řešit já osobně, snažím se o to, aby to rozhodnutí bylo vždy co nejvíce objektivní. Někdy je to dost složité, nicméně řekl bych, že je to jedna z takových pozitiv pro zákazníky, jelikož pokud je jakýkoliv problém, vždy mohou zavolat někomu, kdo to bude opravdu řešit.

Jaké zajímavé postupy používáte?

Každý řemeslník/pracovník má své postupy, řekl bych, že používají celkem standardní vybavení a postupy.

Narazili jste v průběhu podnikání na nějaké vážné problémy?

Fungujeme cca 5 let, staly se určitě věci, které nám přinesly poučení. Na počátku jsme měli mnohem více stížností zákazníků a byly také častější problémy s řemeslníky.

S řemeslníky máme zkušenost, že pokud je jednání zákazníka již na počátku špatné, je moudré zakázku nepřijímat, jsem přesvědčený, že to nám všem šetří zbytečné starosti. My se snažíme pomoci, jak můžeme a jednat čestně a správně, ale pokud vnímáme někdy i náznak nekorektního jednání ze strany klienta, raději zakázku odmítneme. S výběrem řemeslníků jsme se také posunuli a dnes již více prověřuji a hledám informace o nich před schůzkou. Stejně tak to vnímám i u těch pracovníků, kteří jsou u nás již delší dobu. Z tohoto pohledu jsme se naučili tyto záležitosti řešit lépe.

Řekl bych, že první tři roky byly nejtěžší, byla to práce den a noc, krizí bych asi žádný stav nenazval, spíše to bylo o tom vydržet a věnovat se tomu naplno tak dlouho, dokud to nebude fungovat lépe a lépe, přesto, že někdy ty výsledky příjdou až za delší dobu.

Co vnímáte jako riziko pro své podnikání?

Z krátkodobého hlediska nevnímám žádná vážnější rizika, kromě těch, co jsem již uvedl. Určitě je pro nás řemeslníky, ale hlavně obecně v zemi důležitá legislativní stabilita, je potřeba dlouhodobá vize, věřím, že je nutné se soustředit na domácí výrobu, podporovat náš průmysl a řemesla a vést a vychovávat děti a mládež k pravým hodnotám, k lásce ke své zemi, aby mladí lidé neopovrhovali prací rukama a nepodléhali nesprávnému závěru, že např. popelář je méně hodnotný než manažer.

Z velmi dlouhodobého hlediska, riziko že bychom ztratili práci by mohlo být to, že by se žilo tak, že by lidé jednoho dne už nepotřebovali žádné opravy, úpravy, rekonstrukce atd., někdy mě napadne jak může vypadat daleká budoucnost, pokud ještě bude svět existovat. Myslím, že možnost, že by většina řemesel, která dnes existují, vymizela, tu je. Snaha svět globalizovat, uniformovat a zjednodušit a zrychlit řízení všech procesů může dopadnout tak, že bude zájem navrhovat města a všechnu infrastrukturu, tak aby mělo vše jednotnou podobu a s důrazem na životnost. Vybavení bytů by se mohlo třeba lišit, ale vše by mohlo být jako lego, elektrospotřebiče vestavěné již do stavebních prvků, materiály s vysokou životností, použití nanomateriálů. Každopádně jsem přesvědčený, že možné to technologicky je, otázkou je zda to tímto směrem opravdu půjde.

Jaké máte plány do budoucna?

Usiluji o to, aby se na nás obraceli lidé s vědomím a s důvěrou, že my jim umíme pomoci, aby řeči o kvalitě a přístupu nebyly jen fráze, ale lidé sami poznali, že pracujeme jinak a že se na nás mohou spolehnout. Není to tedy jen o mně, snažím se, aby všichni, kteří u nás pracují, dodržovali určitý morální standard, to bych chtěl určitě rozvíjet.

Také se brzo chystáme uvést nový web s aplikací pro řemeslníky, což by jim mělo usnadnit práci a věřím, že nové funkce budou pro zákazníky užitečné. Rád bych, aby v naší komunitě byly spokojeni řemeslníci i zákazníci. Hlavní důraz klademe na přístup k zákazníkovi a kvalitu práce, ten plán se nemění a budeme se snažit stále zlepšovat.

V budoucnu bychom rádi měli jednou ročně přátelské setkání našich zákazníků a řemeslníků. Myslím, že vazba mezi námi a zákazníky je hodně důležitá a tady je potřeba ještě mnoho práce. Věřím, že moderní způsob různých novinek a zpráv na email je nějak efektivní, ale tento kontakt je neosobní a je potřeba do toho také zařadit osobní kontakt a to znamená samozřejmě více času a práce, ale určitě to stojí za to!

 

Rozhovor vznikl ve spolupráci s facebookovou skupinou Podnikatelé a živnostníci - výměna zkušeností.

Jste také ochotni podělit se o své podnikatelské zkušenosti s ostatními? Ozvěte se nám! Kontakt na redakci OnBusiness.cz najdete dole, v patičce stránky. Členství v uvedené skupině není podmínkou.


(17. 7. 2018 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4118)