Každá firma bez ohledu na oblast působení by měla vědět, za jakým účelem existuje a kterým směrem se hodlá rozvíjet. Co děláme a proč to děláme? Jakých cílů chceme dosáhnout a jakou vhodnou cestu pro jejich naplnění zvolíme? Odpovědi na podobné otázky jsou podle mnohých předpokladem dlouhodobého a především udržitelného úspěchu firmy.
Stanovování poslání, vize a strategických cílů podniku spadá do oblasti strategického managementu a do klíčových kompetencí vlastníků a vrcholových manažerů. Dlouhodobé plánování má rozhodující vliv na fungování firmy a je proto nemožné provádět bez něj další činnosti v podniku efektivně. Od něj se odvíjí všechny ostatní cíle a plány jednotlivých útvarů od výroby, přes výzkum a vývoj, obchod a finance, personální oddělení až po marketing, je zásadní pro další manažerské činnosti (rozhodování, vedení lidí, organizování, kontrola).
„Setkávám se ve své konzultační praxi s vlastníky společností, kteří se v podstatě nikdy za více jak pětadvacetileté působení své firmy na trhu nezamysleli nad základními otázkami dlouhodobého plánování. Oponují, že firma funguje a tudíž ji řídí dobře. Neuvědomují si, že v mnoha případech firmu doopravdy spíše brzdí a připravují ji o nemalé částky např. ve formě nevyužitých příležitostí, nepřipravenosti, neprovádění důležitých analýz, provádění zásadních rozhodnutí na základě emotivních rozhodnutí, apod. Kvalitní zaměstnance to frustruje a odcházejí. Také jsem byl svědkem toho, že majitel odešel do důchodu a firmu prodal managementu, který z ní v podstatě přes noc udělal zásadního hráče na trhu. Na první schůzce nových majitelů se řešily otázky – proč tady vlastně chceme fungovat, čeho a za jak dlouho chceme dosáhnout a jak,“ říká David Anthony Procházka, lektor předmětu Strategický management v rámci jednoročního online programu Ekonomika a finanční management na institutu CEMI.
Základní otázka, na kterou si musí vedení každé firmy odpovědět, je: Proč existujeme. Jasně formulovaná odpověď je totiž oním posláním společnosti. Poslání je odrazovým můstkem, na které navazují hodnoty firmy a slouží jako podklad pro stanovení vize, která poslání reflektuje. Dobře komunikované poslání a vize mohou být také mocným marketingovým nástrojem.
„Poslání by mělo být vyjádřeno jednoduše a pochopitelně. Mělo by také inspirovat zaměstnance, obchodní partnery, zákazníky. Často mi mí studenti říkají, že by chtěli pracovat pro Google. Když si „vygooglujete“ poslání Google, tak zjistíte, že ´posláním společnosti Google je uspořádat informace z celého světa a učinit je univerzálně přístupné a užitečné. Je to jasné, srozumitelné, inspirující,“ doporučuje Procházka.
Vize zjednodušeně znamená „kam jdeme“. Pokud ji zaměstnanec zná, může ji podle odborníků přijmout za svou. „Mnoho firem nedá zaměstnanci šanci, aby se ztotožnil s jejími cíli a rozvinul si pro danou práci i vnitřní motivaci“ upozorňuje Procházka.
Dlouhodobé plánování posláním a vizí pouze začíná. Je to proces neustálého analyzování vnitřních a vnějších podmínek firmy a přehodnocování cílů. Čím plánování naopak nikdy není – jasně stanoveným plánem, kterého je potřeba se za každých okolností držet. Je to činnost. Zásadní činnost, kterou by měl každý manažer dobře ovládat.