Levné potraviny: Cena je důležitá pro stále více Čechů



Při nákupu potravin se více řídí cenou už i lidé s vyššími příjmy. Ve srovnání s loňským rokem se situace v této oblasti výrazně změnila. U respondentů s platem nad 25 000 korun měsíčně průzkum zaznamenal téměř tříčtvrtinový nárůst těch, kteří uvádí cenu jako hlavní kritérium výběru potravin. Při nákupu se však Češi stále nejvíce řídí kvalitou potravin – za nejdůležitější považuje kvalitu téměř polovina dotázaných. Plyne to z nejnovějšího průzkumu společnosti KPMG Česká republika Nákupní zvyklosti v České republice.


Podle Českého statistického úřadu vzrostly ceny potravin a nealkoholických nápojů v loňském roce o 4,9 procent. Reálná mzda v České republice v roce 2013 naopak poklesla.

„Proto lidé, a to i s vyššími platy, stále citlivěji reagují na cenu potravin. Zatímco položky jako nájem či energie krátkodobě neovlivní, okamžitě ušetřit mohou u spotřebního zboží, zejména potravin a nápojů. Jedním ze způsobů je, že využijí nabídek zboží v akci,“ konstatuje Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářství, KPMG Česká republika.

Průměrná cena, kterou Češi při nákupech utratí, se za poslední dva roky příliš nezměnila. Tři ze čtyř zákazníků za potraviny měsíčně vydají maximálně do 2 500 korun za osobu.

Hlavně kvalitní potraviny

Nejčastějším kritériem, podle kterého se Češi rozhodují, jaké potraviny v obchodech nakoupí, zůstává podle průzkumu stejně jako loni kvalita výrobků – 49 procent respondentů průzkumu letos uvedlo, že se rozhoduje právě podle ní.

„Téměř 60 procent respondentů označilo, že současnou nabídku potravin vnímá jako nedostatečnou. Nejčastěji nám chybí kvalitnější a čerstvá zelenina, ale i mléčné výrobky a ovoce,“ doplňuje Růžička. Zajímavé také je, že například biopotraviny nakupuje alespoň občas 40 procent lidí, jako hlavní důvod pro nákup uvádí, že jsou kvalitnější než běžné potraviny. Výsledky se tedy v této oblasti proti loňsku výrazně nezměnily. Většina Čechů také upřednostňuje české výrobky proti těm zahraničním.

Druhým nejvýznamnějším kritériem pro nákup potravin je cena, kterou preferuje 32 procent českých zákazníků, a stále více se podle ní řídí i lidé s vyššími příjmy. Cenu tak na prvním místě uvedlo proti loňským 16 procentům celkem 26 procent respondentů s platem mezi 25 001 a 30 000 korunami měsíčně. „U příjmové skupiny nad 30 000 korun měsíčně jsme pak zaznamenali nárůst dvojnásobný, a to z loňských 8 na letošních 16 procent,“ konstatuje Růžička.

Akční ceny potravin jsou důležité

Obecně známý fakt, že kromě kvality slyší Češi také na cenu, potvrzuje i vysoký počet zákazníků, kteří slevové akce v obchodech sledují. Třetina nakupujících dokonce pečlivě sleduje, zda rozdíl v ceně uvedený na letáku odpovídá realitě v obchodech.


(10. 4. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>

©2013-2019 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(959)