Konec start-upů: Šest trendů, které změní rovnováhu sil v byznysu



Éra inovativních a na moderní technologie zaměřených start-upů coby subjektů, které na trhu udávají tón a které díky tomu rostou rychleji než jejich velcí a zavedení konkurenti, je podle aktuální studie společnosti Accenture minulostí. Velké podniky prý totiž začínají využívat výhod plynoucích z jejich postavení na trhu, schopností svých lidí a možností škálování k tomu, aby se proměnily na skutečně digitální společnosti. A hodlají využít své síly...


„Technologická vize Accenture 2014 identifikuje šest trendů v oblasti moderních technologií, které umožňují velkým podnikům přebírat roli začínajících malých firem hrajících dosud první housle při posouvání hranic inovací a využívání výhod digitálních technologií v rámci konkurenčního boje,“ říká Tomáš Volek, ředitel pro technologie, Accenture Česká republika.

Zpráva konstatuje, že společnosti s vůdčím postavením na trhu realizují digitální strategie využívající mobilitu, analytické nástroje a technologii cloudu ke zlepšování podnikových procesů, využívání výhod vyplývajících z informací získávaných v reálném čase, rozšiřování možností využití pracovní síly a proměně způsobu řízení a používání dat.

„Jsme svědky toho, že velké podniky - vybavené dostatečnými zdroji, s velkým záběrem a ještě větší chutí se od základu změnit s pomocí digitálních technologií - upevňují svoje pozice na trzích,“ vysvětluje Paul Daugherty, technologický ředitel společnosti Accenture. A dodává: „Vůdčí firmy stále více zavádějí digitální technologie s cílem zvýšit efektivitu procesů a proměnit způsob, jakým vystupují na trhu, spolupracují s partnery, komunikují se zákazníky a řídí transakce. Digitální prvky se rychle stávají nedílnou součástí jejich provozní DNA a tyto společnosti budou podle všeho v digitálním světě zítřka udávat tón.“ A jakých je šest IT trendů, které ovlivňují změnu poměrů v digitálním světě?

Nové hranice využití informací

„Reálný svět se stále více přesouvá do online prostoru - díky přenosným přístrojům, výpočetní technice a vynálezům typu smart objects máme lepší přístup k informacím v reálném čase, což mění způsob našeho života i fungování firem,“ upozorňuje Tomáš Volek z Accenture. Tento nový svět vzájemně provázaných informací rozšiřuje možnosti využití pracovní síly, automatizuje procesy a do našich životů integruje stroje.

Spotřebitelům tento vývoj nabízí úplně nové možnosti, a pokud jde o organizace - přístup k relevantním údajům v reálném čase znamená to, že jak stroje, tak zaměstnanci mohou jednat a reagovat rychleji a inteligentněji doslova v každé situaci. Kupříkladu v oblasti zdravotní péče společnost Koninklijke Philips  zkouší pilotní projekt Google Glass aplikace, která umožňuje lékařům s pomocí speciálních brýlí s displejem souběžně monitorovat stav pacienta a reagovat na případné změny zdravotního stavu, aniž by se museli přestat věnovat pacientovi nebo vykonávanému zásahu.

Podnik bez hranic

Představte si pracovní sílu, která nezahrnuje jen zaměstnance, ale i kohokoli dalšího ochotného přispět k dílu, pokud je připojený k internetu. Moderní technologie dávají organizacím přístup k obrovským zdrojům po celém světě, tak jako to činí třeba společnosti MasterCard a Facebook prostřednictvím platformy Kaggle, což je globální síť počítačových odborníků, matematiků a datových inženýrů, kteří soutěží v rámci řešení různorodých úkolů - od vyhledání nejlepšího leteckého spojení po optimalizaci rozmístění maloobchodních prodejen.

Proměnit tyto fenomény ve splněné podnikové cíle není jednoduché, ale příležitosti jsou nezměrné: využití nepředstavitelné kapacity schopných odborníků, kteří mají nejlepší kvalifikaci k vyřešení některých ze zásadních problémů současných firem; navíc v mnoha případech je pro ně úkol takovou výzvou, že práci udělají zadarmo.

Datový dodavatelský řetězec

„Vedoucí společnosti na trhu musí umět maximalizovat hodnotu svých dat, prostřednictvím holistické datové správy a datového toku, která začíná v okamžiku, kdy jsou data vytvořena (nebo importována), vedou k pochopení potřeb a návrhu adekvátních akcí," upozorňuje David Švejda, expert na digitální technologie, Accenture v České republice.

Datové technologie se rychle vyvíjejí, nicméně většina z nich přišla na svět postupným vývojem. V důsledku této skutečnosti leží často velká část podnikových dat ladem. V současné době pouze jedna z pěti organizací integruje svoje data v rámci celého podniku.

Pro skutečně stoprocentní využití potenciální hodnoty dat musí firma začít svůj informační systém vnímat jako dodavatelský řetězec, který zajistí hladký a smysluplný tok dat v rámci celé struktury organizace, a konečně i v rámci celého svého ekosystému. Společnosti jako Google a Walgreens zvolily tento přístup, když zpřístupnily svoje API; více než 800 000 internetových stránek nyní používá data z Google Maps, a nezávislí vývojáři mohou do svých aplikací přidávat funkci skenování čárových kódů z ampulek Walgreens, takže zákazníci mají snadnější přístup k předepsaným lékům.

Výhody škálování

Současný svět hardwaru, to je líheň inovací vedených silnou poptávkou po větších a výkonnějších datových centrech. Pokrok v oblastech spotřeby energie, výkonnější procesory, paměťová média typu solid state a nové druhy infrastruktury otevírají podnikům nové příležitosti k masivnímu škálování, zvyšování efektivity, snižování nákladů a zajištění provozu systémů na dříve nevídané úrovni. Společnosti digitalizují svůj provoz a přicházejí na to, že dobrý hardware je klíčový pro jejich další růst.

Software jako základní kompetence v digitálním světě

Podniky rychle přicházejí na to, že zavádění různých aplikací jim umožňuje zlepšovat provozní parametry, a napodobují tak vývoj na spotřebitelském trhu. Podle průzkumu společnosti Accenture 54 % nejlepších IT týmů již zavedlo podnikové databáze aplikací a implementuje digitální technologie (napojení na sociální sítě, mobilní aplikace, analytiku dat v reálném čase, cloud, virtualizaci), což jen potvrzuje změnu kurzu směrem k jednoduchým modulárním aplikacím pro zaměstnance.

Manažeři IT oddělení spolu s řediteli podniků musejí rozhodovat o tom, kdo hraje jakou roli v rámci vývoje aplikací v jejich nových digitálních organizacích, protože tlak na změny vychází i zevnitř. Musí také transformovat samotný proces vývoje aplikací, pokud chtějí naplno a zavčasu využívat výhod vyplývajících z nových technologií, zajistit pravidelné aktualizace softwaru a hlavně urychlit růst podniku.

Odolnost architektury řešení

V digitálním věku se od podniků očekává, že budou schopné řešit nároky na procesy, služby a systémy, které neznají omezenou pracovní dobu. Tento vývoj vyvolává změny v celé organizaci a hlavně v oblasti působnosti CIO, kde potřeba „neustále zapnuté“ infrastruktury může být naprosto zásadní, protože mít ji znamená „být v pohodě“ a nemít vede ke stagnaci a zániku.

Mezi dnešní lídry v oboru IT patří například společnost Netfix, která používá automatizované testovací nástroje pro účely promyšlených útoků na vlastní systém s cílem zvyšovat jeho odolnost. Tyto firmy jsou nuceny zajistit, že jejich systémy jsou navrhovány a budovány tak, aby počítaly se selháním, přičemž se spíše zaměřují na výhody modulárních technologií a moderních procesů testování než na tradiční specifikace.

„Tyto klíčové trendy jen navazují na to, čeho jsme svědky v posledních několika letech,“ dodává Daugherty. „Loni jsme řekli, že každý podnik je digitální, bez ohledu na to, jestli si to jeho vedení uvědomuje nebo ne. Jsme svědky toho, že digitální technologie pronikají do všech sfér fungování nejúspěšnějších firem. Když se podíváme na vývoj technologií a na jejich dopady na strategie a provozní priority organizací po celém světě, jsme si jistí, že každý člen vrcholového vedení se může stát digitálním hybatelem - přicházet s novou vizí a definicí podnikání, které vytvoří trvalou konkurenční výhodu.“

Konec start-upů

Vize dalšího vývoje technologií z dílny společnosti Accenture je každoročně aktualizovaná týmem Accenture Technology Labs. Pokud jde o zprávu na rok 2014, výzkumní pracovníci a vědci Accenture formulovali hypotézy týkající se vývoje informačních technologií, které podle nich budou mít významný dopad na podnikání v horizontu následujících tří až pěti let.

Společnost Accenture také použila techniky sociálních vazeb a crowdsourcingu, díky kterým získala vstupy a názory od tisíců vlastních zaměstnanců. Mezi další zdroje pro přípravu zprávy patřily trendy zjištěné analytiky v různých oborech, témata konferencí, výsledky akademického výzkumu a vlastní závěry společnosti Accenture z oblasti zkoumání úspěšných IT organizací.

Jakkoli je v úvodu zmiňován nástup velkých společností a zmenšování prostoru pro start-upy, je nutno takovou předpověď brát s rezervou. Mladé dynamické společnosti měly vždy oproti velkým firmám - navzdory jejich finanční síle - jisté přednosti...


(25. 4. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>

©2013-2019 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1035)