Jan Gonda: Na začátku našemu konceptu nikdo nevěřil



Jan Gonda je master-franchisantem Naturhouse pro ČR a SR. Na začátku podnikání neměl finance na větší marketing a jako nejefektivnější a současně nejlevnější řešení se ukázal aktivní marketing v okolí pobočky, kdy jeho zaměstnanci aktivně oslovovali kolemjdoucí a zvali je do pobočky na měření BMI. V současné chvíli už má 94 poboček a další plánuje otevřít.

Co pro vás bylo v začátcích vašeho podnikání nejobtížnější?

Jan Gonda
Jan Gonda
Asi největší výzvou bylo v roce 2008 přesvědčil lidi, že koncept kamenných výživových poraden Naturhouse postavený na poradenství ve výživě zdarma, jídelníčcích na základě středomořské stravy a produktech na bázi bylin má potenciál a lze jím otevřít nový segment trhu – trhu s poradenstvím a kompletním portfoliem produktů pod jednou střechou.

Na samém začátku tomu nikdo nevěřil a dokonce se objevily hlasy, které mě od toho zrazovaly. Měl jsem štěstí v rodině, která vždy stála při mně a podporovala mě. Některé finance jsem si půjčil od banky, některé od rodičů a peníze určené na vlastní bydlení pro rodinu a vše jsem vložil do nákupu master-franchise licence.

Oříškem také bylo najít vhodné prodejní prostory. Původně jsem chtěl začít rozvíjet síť z Prahy, ale protože tady nikdo z pronajímatelů vhodných prostor Naturhouse nevěřil, podařilo se najít reprezentativní, velké a světlé prostory až v Českých Budějovicích v Nákupním centru Mercury.

Rovněž bylo velmi náročné najít schopnou výživovou poradkyni, která by uměla španělsky, protože koncept Naturhouse je původem ze Španělska, kde vznikl v roce 1992. V současné chvíli působí ve 32 zemích světa s více než 2300 pobočkami.

Jak se vaše podnikání vyvíjelo dál?

Začátky s Naturhouse byly velmi náročné, nejednou se mi stalo, že jsem měl posledních 200 korun v peněžence, ale díky poctivému přístupu, důrazu na maximální kvalitu práce na pobočce ze strany personálu směrem ke klientovi, se výživová poradna v Českých Budějovicích během pár měsíců dostala do zisku a rovněž vykazovala výborné terapeutické výsledky klientů. Začal jsem hledat první franchisanty, kteří by mi pomohli rozšiřovat síť po ČR. V roce 2009 byly otevřeny v krátkém časovém sledu hned 3 poradny vlastněné franchisanty. V současné chvíli máme 94 poboček a další plánujeme otevřít.

Jak vám vyhovuje podnikatelské prostředí v ČR?

Podnikatelské prostředí je dle mého v pořádku, přeci jen žijeme ve stabilní a bezpečné zemi, i když je určitě v našem systému co vylepšovat. Za 10 let mého podnikání musím uznat, že se zlepšila komunikace s úřady. Každopádně byrokratická zátěž by nemusela být tak složitá a problém firmám přináší i neustálé změny v zákonech. Naopak pociťuji, že byrokratická zátěž neustále roste už tím, že zaměstnávám 3 účetní.

Jaké faktory jsou nejdůležitější pro úspěch vaší firmy?

Máme propracovanou a osvědčenou metodu více než 6 500 000 klienty ve světě. Za stěžejní považuji udržet a prohlubovat kvalitu práce na pobočkách, postupně inovovat produkty, zavádět další novinky a postupy. Vhodné je také investovat vydělané peníze zpět, i přestože je návratnost této investice dlouhodobá. Nejvíce se vyplácí investice do lidských zdrojů. Personál je alfou a omegou úspěchu.

Čím se odlišujete od konkurence?

Chceme být co nejblíže všem, kteří potřebují poradit ve zdravém životním stylu a upravit si své stravovací návyky i v těch nejmenších městech. V současné chvíli u nás klienti najdou na 150 produktů pod jednou střechou. Můžeme se tak pochlubit největším portfoliem vlastních produktů na trhu.

Ten, kdo nemůže docházet každý týden do poradny, pro toho máme připravené balíčky na hubnutí doma. S výživovou poradkyní jsou tito klienti v kontaktu telefonicky, nebo mohou kdykoliv zajít do poradny. Na začátku projdou bioimpedančním vážením a po ukončení balíčku rovněž, aby zjistili, jak se jim hodnoty změnily. Balíčky jsou tematicky zaměřeny na získání lehkých nohou, plochého bříška, snížení chutí na sladké, detoxikaci, ale také sezonně na Vánoce či Velikonoce.

V současné chvíli zavádíme prodej připravených jídel, která jsou zdravá a upravená sterilizací – čočka se zeleninou a quinoa, dušený hrášek a quinoa, cizrna se zeleninou, zeleninová minestrone s rajčaty, dušené zelené fazolky s chia semínky a zeleninový krém, – jako další možnost podporu hubnutí. Rozumíme tomu, že ne každý má možnost a čas připravit si čerstvé jídlo den co den.

Zaměřujeme se rovněž na poradenství okolo detoxikace, zlepšení stavu pleti a obecně se snažíme klienty vychovávat k samostatnosti, aby byli schopni o jídle přemýšlet, připravit si jej sami.

Jak vzděláváte váš personál?

Protože je obor zdravého životního stylu velmi dynamický a nové vědecké poznatky jsou publikovány prakticky každý den, pro tyto účely pořádáme pravidelná školní pro personál na pobočkách, stejně tak si mohou výživové poradkyně doplnit své vzdělání v rámci Naturhouse University a získat titul MBA v oboru jediné na trhu Ligs University.

V květnu 2017 jsme se umístili dvakrát na 1. místě v soutěži Franchisa roku jako nejlepší Franchisor a současně Skokan roku za nejvíce otevřených poboček.

Každým rokem se koncept Naturhouse umísťuje v soutěži Top 100 Global Franchises jako jedna z mála neamerických značek.

Jak pracujete s klienty?

Klienti do našich výživových poraden Naturhouse docházejí každý týden na předem domluvené konzultace. Nepředplácí si žádný program dopředu ani nepodepisují žádný závazek. Klienti očekávají maximální kvalitu a péči každou konzultaci a mohou po každé konzultaci zvážit, zda budou do poradny dále docházet.

V Naturhouse klienti každý týden získávají veškeré poradenství ve výživě zdarma včetně motivace ze strany výživové poradkyně, vážení na speciální váze, středomořské jídelníčky na míru, tipy na chutné a lehké recepty. Hradí si pouze doporučené produkty, které jsou vyrobeny na bázi výtažků bylin, ovoce a zeleniny. Tyto produkty pomáhají nastartovat očistné procesy v těle, pomáhají doplňovat vitamíny a minerální látky do těla, okrajově slouží jako potravinové suplementy- sušenky, suchary, vláknina, polévky, pudinky, marmelády, proteinové tyčinky atd.

V zóně Můj Naturhouse jsou pro klienty umístěna cvičební videa zdarma a zdarma různé sezonní recepty jak ála video recepty, tak také v psané formě. Tyto recepty jsou námi vyzkoušené a profesionálně nafocené, případně natočené jako video.

Během první návštěvy, která trvá zhruba 30 až 45 minut, je klient předem seznámen s náležitostmi metody Naturhouse a učiní s výživovou poradkyní „gentleman agreement“ o společné spolupráci. Na první návštěvě získá „Knihu klienta Naturhouse Book“, kam si každý týden ukládá postupně informace typu: recepty, rady o potravinách, pitný režim, druhy potravin, rady co a kde nakupovat, jak vůbec nový stravovací režim zvládat atd., je tak postupně vzděláván a vychováván k samostatnosti.

Jako důležitý aspekt, který ovlivňuje kvalitu hubnutí a efektivitu, je znalost potravinové intolerance, kterou jsme začali poskytovat teď na jaře. V současné chvíli je do projektu měření potravinové intolerance zapojeno přes 30 % poboček. Neinvazivním přístrojem měříme přes 200 potravin a jiných látek. Klienti jsou spokojení a vyloučení intolerantních potravin z jídelníčku přináší u klientů efekt v podobě lehčího trávení, úbytku nadýmání, nižší míře stresu, nervozity a lepší efektivity hubnutí. Měření potravinových intolerancí je u nás zdarma, jinde se za něj platí až 5000 Kč.

Naši metodu považujeme za ojedinělou a maximálně propracovanou díky redukční fázi, během níž klient zhubne, a poté přejde do fáze udržování váhy a stabilizace. Tuto fázi považujeme za jednu z nejdůležitějších v celém procesu změny stravovacích návyků a životního stylu. V jejím rámci se klienti učí stravovat tak, aby byli schopni si svoji váhu udržet, netrpěli jo-jo efekty a současně se cítili sytí, plní energie a spokojení. Na tuto fázi klademe velký důraz již od začátku spolupráce s klientem.

Vyvinuli jsme speciální software, který nám ukazuje na pobočkách kvalitu práce s klientem.

Narazili jste v průběhu podnikání na nějaké vážné problémy?

Za 10 let podnikání s Naturhouse jsem už zažil leccos, podstatné však je nenechat se svést ze své vize, stát si pevně za svým a i když se situace může zdát beznadějná, nakonec se řešení vždy najde. A když se chováte lidsky a férově, hrajete s otevřenými kartami, stejně se to nakonec obrátí ve váš prospěch.

Na začátku svého podnikání jsem neměl finance na větší marketing, navíc značku Naturhouse nikdo neznal, lidé nevěděli, co od toho očekávat. Jako nejefektivnější a současně nejlevnější řešení se ukázal aktivní marketing v okolí pobočky, kdy jsme aktivně oslovovali kolemjdoucí a zvali je do pobočky na měření BMI. Není to nijak pohodlná cesta, ale je velmi účinná s minimálními náklady. Tímto způsobem jsme si získali první stálé klienty, kteří, když viděli své výsledky a začali se cítit plní energie a vitality po pár týdnech dodržování zásad metody, začali šířit dobré jméno Naturhouse mezi svými blízkými. Tímto způsobem Naturhouse začínal a aktivní marketing nadále pobočky využívají i v době technologického rozmachu a nepřeberného množství on-line nástrojů.

Co vnímáte jako riziko pro své podnikání?

Pociťujeme, že nedostatek kvalitních pracovních sil začíná bránit expanzi sítě, což pak vede k tomu, že jsme nuceni se spokojit s průměrnou kvalitou zaměstnanců. Na druhou stranu výživovým poradkyním, asistentkám i franchisantům poskytujeme maximální podporu v podobě intenzivních školení na začátku spolupráce i v celém jejím průběhu, pořádáme různé workshopy, inspirativní výměny zkušeností atd. Ke všem lidem v síti se chováme lidsky a i z průměrného člověka lze postupně vychovat loajálního a nadšeného zaměstnance.

Jaké máte plány do budoucna?

V řádu několika let plánujeme otevřít až 150 poboček po celé ČR. Do budoucna také plánujeme expanzi do dalších zemí. Naše plány dozajista podpoří důraz na kvalitu práce na pobočce, fungující metoda a dlouhodobý vztah a spolupráce výživové poradkyně s klienty. Pociťujeme již nyní, že nás brzdí nedostatek kvalitních pracovních sil a jejich nižší zájem o pracovní výkon. Jde o to umět takové lidi správně namotivovat, protože být výživovým poradcem Naturhouse není jen práce, ale především poslání.


(4. 5. 2018 | redakce2)


Předcházející článek: <<< Jan Silber: Zpočátku tu lidé pracovali s minimální nebo žádnou odměnou <<<
Následující článek: >>> Jakub Veverka: Nejobtížnější bylo sehnat programátora pracujícího za podíl ve firmě >>>

Tento článek je součástí speciálu:

Zkušenosti podnikatelů: Jak úspěšně provozovat firmu


Foto: Pixabay

Jedním z nejcennějších zdrojů informací při podnikání jsou zkušenosti dalších podnikatelů. Jak se jim podařilo nastartovat růst? S jakými riziky a problémy se museli poprat? Jaké technologie a přístupy používají ve svém byznysu? Na tohle vše - a mnoho dalšího jsme se vybraných podnikatelů zeptali.



Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>

©2013-2018 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(3996)