O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Jak začít provozovat e-shop 2: Název, vzhled, srovnávače cen i výdejní místa

Rozhodli jste se, že se začnete věnovat online podnikání? Dnes tu pro vás máme několik základních rad, co dělat a nedělat, když začínáte svůj virtuální obchod stavět. Zaměříme se nejen na věci zjevné, jako je třeba název e-shopu, ale také na ty, které leckdo opomíjí - třeba na spolupráci se srovnávači cen nebo se sítěmi odběrných míst. Víte, na kolik přijdou?

Název e-shopu

Ačkoli se to může zdát jako banalita, název je jedna z nejdůležitějších věcí na e-shopu vůbec. Jméno obchodu musí být jednoduché, snadno zapamatovatelné a snadno odlišitelné od ostatních. Snažte se proto vyhnout „ověřeným“ slovíčkům jako například „ráj“ nebo „svět“, takové výrazy má totiž v názvu tisíc jiných e-shopů. Nebojte se popustit uzdu fantazii, hrajte si se slovy.

Design a uspořádání e-shopu

Design je další zásadní kapitolou. Internetový obchod je něco jiného než klasické webové stránky, měli byste proto zvolit spíše jednodušší styl, který nebude zákazníky při nakupování rušit. Vyvarujte se pestrobarevného pozadí, komplikovaných menu či zbytečných animací. Ideální je světlé pozadí doplněné několika barvami použitými na detaily stránek – popisky, záložky atd.

Co se uspořádání týče, nechtějte po zákazníkovi, aby se proklikal dvanácti různými kategoriemi, než se dostane k požadovanému zboží, věřte, že dříve váš obchod opustí a najde jiný, kde mu budou stačit kliknutí dvě. Přehlednost je vlastnost e-shopu, na kterou byste měli klást největší důraz.

Propojení s jinými weby a dalšími službami

Již při pokládání základů vašeho e-shopu byste měli mít rozmyšleno několik věcí – jak do svého obchodu přivedete zákazníky a jaké možnosti dopravy či odběru zboží jim umožníte. V otázce propagace obchodu mohou kromě reklamy a bannerů umístěných různě na internetu dobře posloužit srovnávače zboží, které také fungují na principu placené inzerce. S jejich pomocí vybírá zboží na internetu více než polovina lidí, kromě parametrů vybraného produktu si totiž jejich prostřednictvím zákazník může přečíst také recenze e-shopů a má možnost jednotlivé obchody mezi sebou jednoduše porovnat.

Zda se vám propojení se srovnávačem vyplácí, zjistíte snadno po pár týdnech používání pomocí Google Analytics. Pokud je konverze návštěvníků větší než dříve, můžete v inzerci vesele pokračovat. Mezi nejznámější srovnávače zboží patří Heureka.cz, Zboží.cz, Hledejceny.cz, Srovnáme.cz nebo Hyperzboží.cz.

Ceny srovnávačů zboží

To, že se váš e-shop objeví ve srovnávačích zboží, samozřejmě není zadarmo. Vlastně objevení se ještě ano... Jak to tedy je? Například známý srovnávač zboží Heureka.cz nabízí zdarma jen ve fulltextovém vyhledávání SrovnaniCen.cz - a rovnou uvádí, že od toho nemáte očekávat žádné zázraky. Pokud chcete skutečně plnohodnotné zobrazení na Heureka.cz, zaplatíte za každé kliknutí (PPC) na váš obchod z Heureka - od 1 Kč (pro produkty v ceně do 300 Kč) po 3,50 Kč. A Heureka slibuje stovky až tisíce prokliků denně...

Jak a za kolik nabídnout osobní odběr

Kromě srovnávačů zboží, díky kterým o sobě dáte vědět, můžete spolupracovat také s různými společnostmi, díky kterým zákazníci dostanou své zboží. Žijeme v době, kdy již nemusíme zboží posílat pouze poštou, existuje množství přepravních společností, které pracují mnohem rychleji a mnohdy spolehlivěji. Stejně jako pošta mají ale jednu zásadní nevýhodu – musíte za přepravu objednávek platit poměrně velké peníze. Jak ale na této položce ušetřit, když nemáte z jakéhokoli důvodu možnost zajistit osobní odběr?

Řešením mohou být výdejny zboží (v Čechách fungují v zásadě dvě – Uloženka nebo Zásilkovna). Poplatky za uložení zásilek jsou mnohem menší než platby za dopravu a zákazníci mají navíc možnost vyzvednout si své zboží v době, kdy se jim to hodí, a na místě, které je nejblíže jejich domovu. Vám jakožto majitelům e-shopu tak navíc odpadá starost o další prostor, který byste měli v případě kamenné prodejny či výdejního místa.

A na kolik to přijde? Uloženka nabízí ceny od 45 Kč (zboží do 20 kg, 10 Kč navíc za dobírku), Zásilkovna od cca 42 Kč (do 5 kg a pouze při podání na Praze 9, jinak cca 54 Kč, dobírka cca 12 Kč). Pro menší typy zásilek to pro zákazníka může být opravdu zajímavé - a významná konkurenční výhoda vašeho e-shopu.

Kontakty a právní náležitosti

Poslední krátký bod je nudná, ale nutná záležitost, kterou nelze opomíjet. Chcete-li před zákazníky působit důvěryhodně, telefonní číslo nestačí. Samozřejmostí e-shopu by měly být vaše kontaktní informace – jméno, adresa společnosti (příp. výdejního místa), právní údaje (např. IČ) a telefonické či e-mailové spojení na osoby, na které se mohou nakupující obrátit v případě nesrovnalostí.

Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.cz

Diskutovat na toto téma můžete nejen zde pod článkem, ale také na našem partnerském diskusním fóru o byznysu - Bizio.cz: Jak začít provozovat e-shop.


(19. 8. 2015 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Jak provozovat e-shop: Soubor užitečných tipů

Zvažujete, že začnete provozovat e-shop? Pak právě pro vás jsme připravili tento speciál, který se věnuje otázkám s provozováním e-shopu...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2016)