O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2021
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Získejte náskok: Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů

Praktické informace pro firmy

Jak začít provozovat e-shop 1: Na co všechno si dát pozor

Žijeme v době internetové, a kdo nemá e-shop, jako by ani pomalu nebyl. Lidé spatřili v online podnikání možnost, jak snadno a rychle přijít k penězům. Velké množství internetových obchodů však nevydrží fungovat déle než jeden rok. Proč? Hlavní vinou je špatná (nebo žádná) příprava a absence obchodní strategie. Už v prvním díle našeho seriálu pro vás máme několik užitečných tipů.

Ačkoli založit e-shop je mnohem snazší než „rozjíždět“ kamennou prodejnu, měl by si každý, kdo se rozhodne podnikat online, ještě před spuštěním své virtuální živnosti sepsat alespoň stručný byznys plán, položit si několik zásadních otázek a objektivně na ně odpovědět.

1. Kdo jsem a co mohu nabídnout?

Chcete-li začít podnikat přes internet, měli byste si v prvé řadě ujasnit, co chcete prodávat. Není dobré vybírat si sortiment obchodu pouze podle toho, jaká je na trhu poptávka, důležitou roli hraje také vaše vlastní znalost prodávaných výrobků. Zákazník totiž velice ocení, pokud kromě samotného zboží dostane i něco navíc – porovnání jednotlivých produktů v dané kategorii, tipy na využití nebo radu v případě nouze.

2. Kdo je můj zákazník?

Další zásadní bod je, kdo bude stát na druhé straně virtuálního pultu. Pro koho primárně bude vaše zboží určeno? Pro jednotlivce, nebo pro firmy? Budou váš obchod navštěvovat stejní lidé pravidelně, nebo očekáváte více objednávek od různých zákazníků? Podle odpovědí na tyto otázky si můžete snáze určit, kde bude vaše přidaná hodnota. Můžete například nabízet věrnostní programy pro stálé zákazníky nebo naopak slevy na velké jednorázové nákupy.

3. Jaká je má konkurence?

Pečlivě zmapujte situaci ve vašem "okolí". Zjistěte, kolik e-shopů má stejný nebo podobný sortiment, nad kterým uvažujete vy, v jakých cenových relacích se pohybují, jaké nabízejí možnosti dopravy, jaké mají slevy a akce a vymyslete, jak být přede všemi o krok napřed.

4. Jaké technické řešení e-shopu si vybrat?

V současné době se pro vytváření e-shopů nejčastěji využívají tato tři řešení – web na míru, opensource řešení nebo pronájem hotového obchodu –, přičemž každé z nich má svoje pozitiva i negativa. E-shop vytvořený na míru bude po všech stránkách vyhovovat vašim požadavkům, jeho pořizovací cena vám však může udělat velkou čáru přes rozpočet. Opensource řešení je naopak zcela zdarma, pokud ale nejste technický typ, budete muset investovat do grafika a programátora, aby web upravil podle vašeho přání. Další nevýhodou je, že většina takových webů je vytvořena v zahraničí, a proto nemusí podporovat české platební systémy, dopravní metody a účetnictví.

Jako nejvýhodnější varianta se jeví – minimálně v úplných začátcích – pronájem e-shopu. Nabídka je široká, takže si každý majitel může vybrat řešení, které mu nejvíce vyhovuje, většinu z šablon lze navíc i v průběhu používání upravovat. Sympatická je i cena – pořizovací náklady se pohybují ve stovkách korun.

5. Kde a jaké bude mít e-shop zázemí?

Při provozování e-shopu potřebujete nejen virtuální, ale také reálný prostor, kam můžete umístit produkty před tím, než si je zákazník objedná. Pokud e-shop teprve rozjíždíte a nemáte možnost uskladnit velké množství zboží, může být výhodné využít metody dropshipping, kdy maloobchodní prodejce nabízí zboží svého velkoobchodního dodavatele - a zboží zákazníkovi posílá přímo dodavatel. Nevýhodou může být zpravidla nejen nižší marže z prodeje, ale také menší vliv na celý průběh dodávky zboží.

6. Zvládnu to sám?

Již předem byste měli uvažovat také o tom, jak velký e-shop vlastně chcete mít. V začátcích se o správu webu a vyřizování objednávek pravděpodobně zvládnete starat sami, obzvláště v případě, že bude e-shop vaším hlavním zdrojem příjmu. V případě, že obchod úspěšně rozjedete a zákazníků bude přibývat, je vhodné začít přemýšlet o někom, kdo vám s chodem e-shopu pomůže. Dobře si však spočítejte, zda si pomocnou pracovní sílu můžete dovolit.

7. A kolik mě to bude stát?

Peníze, to je to, na čem e-shop stojí a padá. Abyste si nějaké vydělali, musíte jich mít v řadě případů dostatek již na začátku – abyste nakoupili zboží, zprovoznili web, měli na plat svůj i svých zaměstnanců. Záleží samozřejmě na stylu a zaměření vašeho e-shoppového podnikání.

Udělejte si alespoň hrubý finanční plán, díky němuž zjistíte, jaká je vaše situace a co všechno si můžete a nemůžete dovolit. Také mějte vždy připravenou dostatečnou finanční rezervu (cca 10–20 % odhadovaných výdajů) pro případ, že se něco pokazí. Počítejte s tím, že několik prvních měsíců budete do obchodu peníze pouze vkládat, zavedený e-shop si sám na sebe začne vydělávat zhruba po roce od spuštění.

Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.cz

Diskutovat na toto téma můžete nejen zde pod článkem, ale také na našem partnerském diskusním fóru o byznysu - Bizio.cz: Jak začít provozovat e-shop.


(5. 8. 2015 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Jak provozovat e-shop: Soubor užitečných tipů

Zvažujete, že začnete provozovat e-shop? Pak právě pro vás jsme připravili tento speciál, který se věnuje otázkám s provozováním e-shopu...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1982)