O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Jak využít umělou inteligenci v maloobchodu

Mnozí maloobchodníci již používají generativní umělou inteligenci (AI) pro personalizaci a zákaznickou podporu. Ukazuje to nedávný průzkum společnosti Salesforce. Co od AI v maloobchodu čekat?

Vedoucí pracovníci maloobchodu, kteří se zúčastnili průzkumu, odhadují, že 36 % jejich zaměstnanců již dnes využívá generativní umělou inteligenci, přičemž se očekává, že toto číslo do konce roku 2025 vzroste na 45 %. Jak přesně AI využívají?

  • 93 % těchto prodejců uvádí, že již používají generativní umělou inteligenci pro nějaký druh personalizace, například pro personalizované kopie e-mailů a doporučení produktů.
  • 81 % respondentů také uvedlo, že má vyhrazený rozpočet na umělou inteligenci, přičemž v průměru 50 % z něj je určeno na generativní umělou inteligenci

Tři hlavní oblasti, ve kterých tito prodejci plánují využít generativní umělou inteligenci, jsou zákaznický servis, marketing a provoz prodejen.

Maloobchodní prodejci upřednostňují případy využití zákaznických služeb a chtějí doplnit agenty o vysoce personalizované, automatizované zprávy a obsah, který by mohli rychle odeslat zákazníkům.

Druhým nejdůležitějším případem použití pro maloobchodníky je po zákaznickém servisu vytvoření konverzačních digitálních nákupních asistentů, kteří zákazníkům doporučují produkty na základě podnětů v přirozeném jazyce.

Maloobchodníci se potýkají se špatným zpracováním dat

Maloobchodníci podle průzkumu chápou důležitost dat, ale mnozí z nich stále řeší, jak sjednotit všechna svá data a vytvořit jednotný pohled na své zákazníky, aby mohli využít efektivnější generativní výstupy AI.

Pouze 17 % respondentů uvedlo, že mají kompletní jednotný pohled na své zákazníky a efektivně využívají jejich data. Čtyřicet devět procent je stále v předběžné fázi budování nebo dokonce zvažuje vytvoření kompletního profilu zákaznických dat.

Neschopnost sjednotit a harmonizovat data znamená, že generativní model umělé inteligence prodejce může poskytovat neefektivní nebo nepřesné výsledky nebo odpovědi, které jsou zatíženy chybami, jsou toxické a zkreslené. Přestože 67 % maloobchodníků tvrdí, že jsou plně schopni získávat data o zákaznících, pouze 39 % tvrdí, že jsou plně schopni tato data vyčistit, a jen 42 % tvrdí, že jsou plně schopni je harmonizovat.

Mnoho maloobchodníků má také problémy s využíváním svých dat pro rozhodování (40 %) a se zpřístupněním svých dat (47 %), což naznačuje, že mnoho maloobchodníků má značné množství oddělených dat, která nejsou využívána pro efektivní generativní výstupy AI.

Důvěra a etika jsou stále důležitějším předpokladem pro přijetí generativní umělé inteligence

Maloobchodníci jsou si vědomi bezpečnostní a důvěryhodnostní rizika související s generativní umělou inteligencí. Naštěstí jsou připraveni je řešit a již v tomto směru podnikají patřičné kroky.

50 % dotázaných maloobchodníků tvrdí, že jsou schopni plně dodržovat standardy zabezpečení dat a předpisy o ochraně osobních údajů.

Maloobchodníci uvádějí zaujatost, kdy algoritmy umělé inteligence vytvářejí předpojaté výsledky nebo odpovědi, jako hlavní riziko při používání generativní umělé inteligence - polovina respondentů uvedla, že je to pro ně problém. Kromě zaujatosti vidí maloobchodníci jako hlavní riziko halucinace (38 %) a toxicitu (35 %).

62 % respondentů uvádí, že má směrnice týkající se transparentnosti, bezpečnosti dat a ochrany soukromí, pokud jde o etické využívání generativní umělé inteligence v technologiích, a také závazky týkající se důvěryhodných a objektivních výstupů.


(15. 4. 2024 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(7113)