O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Jak v Česku nakupujeme auta - a proč

Češi si vybírají auto zejména podle jeho ceny. Chtějí mít možnost srovnat více nabídek a o ceně vyjednávat (83 %). Především majitelé nových vozů dávají přednost svým oblíbeným značkám, až třetina z nich značku uvádí jako nejdůležitější faktor při volbě nového auta (29 %). Vyplývá to z exkluzivního reprezentativního průzkumu poradenské společnosti EY o nákupních zvyklostech českých řidičů.

Češi si podle průzkumu na auto potrpí a chtějí ho mít přesně podle představ. 82 % zákazníků stále považuje za ideální místo pro nákup automobilů klasickou prodejnu, online nákup preferují pouze 2 % respondentů. Nebráníme se novým technologiím, ve velkém zvažujeme nákup elektromobilu (55 %), či uvítáme možnost automatické komunikace vozu se servisem (58 %). Nejčastějšími zájemci o koupi auta jsou mladí lidé ve věku 20-29 let. Výrazně častěji ale volí vůz ojetý a rozhodují se podle ceny a výbavy, starší zájemci mají častěji vybraný konkrétní model.

Nepřekvapí, že nejdůležitějším kritériem pro výběr nového vozu je jeho cena, rozhodujeme se ale také podle značky (29 % u nových aut) a výbavy auta (13 %). Důležitější roli hraje cena u ojetých automobilů, kde ji na vrchol svého rozhodovacího řebříčku zařadilo 42 % respondentů. U nových aut hledí zejména na cenu o něco méně Čechů (31 %), v zásadě stejnou důležitost má pro ně i značka. Mít možnost srovnávat různé nabídky prodejců a nechávat si prostor pro jednání o konečném výběru je pro nás samozřejmostí.

Zcela nový vůz si při posledním nákupu pořídil zhruba každý čtvrtý řidič. Stále silně převažuje preference nákupu automobilu z úspor (57 % respondentů), 40 % zvolí různé formy splácení. Významný je především podíl nákupu na leasing. Nejčastějšími zájemci o leasing a operativní leasing jsou respondenti z řad vysokoškolsky vzdělaných respondentů. Vyučení a respondenti se základním vzděláním využívají nejčastěji úvěrů od bank. Za vlastní úspory pak auto nakupují zejména absolventi SŠ.

Náročný výběr auta

„Přestože se automobily již svým pojetím blíží spíše spotřebnímu zboží, Češi výběru auta stále věnují velké množství času a pečlivě jeho nákup zvažují. Hlavním kritériem pro výběr auta je cena, i když při nákupu nového vozu má pro zákazníky cena i značka již v zásadě stejnou důležitost. Ať už Češi míří pro nový vůz do autosalonu, nebo pro starší auto do bazaru, vždy se jich snaží navštívit více. Český národ je navíc poměrně striktně rozdělený mezi ty, co chtějí zcela nové auto a fanoušky ojetých vozů. Jen jednotky procent lidí z obou táborů po své první zkušenosti volí u dalšího auta druhou variantu,“ vysvětluje Petr Knap, partner podnikového poradenství společnosti EY v ČR a ve střední a jihovýchodní Evropě.

Jen 5 % těch, co si pořídili nový vůz, by si příště koupilo ojetý automobil, 49 % si chce jednoznačně pořídit znovu nový automobil. Zároveň 34 % Čechů, kteří si pořídili ojetý vůz, si ji plánuje koupit i příště a jen 6 % přemýšlí o koupi nového vozu.

Na auto si rádi počkáme

Češi jsou ochotni si počkat, aby dostali takové vozidlo, jaké si vysnili. Až polovina řidičů (52 %) by si na dodání auta přesně odpovídajícího jejich představám počkala až půl roku. Pro auto si pak Češi stále nejraději (82 %) jezdí přímo k dealerům a do autobazarů. Samozřejmostí je i testovací jízda, obvykle v přítomnosti prodejce. „Zajímavé je, že více než polovina Čechů by si nový vůz ráda vyzkoušela i v extrémních situacích, do kterých se za běžného provozu nedostanou. V zážitkových centrech jsou pak ochotní i vůz zakoupit,“ říká Petr Knap.

Jak vybrat prodejce auta

Při volbě vhodného dealera nebo bazaru se 30 % mužů a 43 % žen řídí především doporučením svých známých. S rostoucím věkem častěji dají i na vlastní zkušenost (27 %). Zmíněn byl i design prostoru prodejce aut, který nicméně nedosahuje důležitosti předchozích dvou kategorií. Až polovina dotázaných by uvítala přítomnost nezávislého automobilového experta, který by jim poradil s výběrem. „Stále více značek na tuto poptávku zákazníků reaguje a zapojuje experty do prodeje nových automobilů. Jejich rolí není jen dokonalá znalost čím dál tím komplexnějších produktů, ale i snížení prodejního tlaku na zákazníka,“ říká Petra Kyjonková, manažerka podnikového poradenství společnosti EY v České republice.

Internet pro nákup auta nestačí

Při uvedených zjištění naopak asi nepřekvapí, že nákup auta přes internet je pro mnoho Čechů stále nepředstavitelnou variantou. Dovede si jej představit sotva pětina dotázaných (18 %), vysloveně tomuto způsobu dávají přednost jen dvě procenta. Kromě testovací jízdy by především ženám (67 %) chyběla možnost si vůz osobně prohlédnout. Na rozdíl od mužů se ale snaží o co nejmenší počet osobních návštěv prostor obchodníka. Muži naopak více dají na osobní kontakt s prodejcem a preferují osobní vyzvednutí zakoupeného vozu u obchodníka. Většina řidičů má tak zájem jen o dílčí online nástroje jako kalkulačku ceny a financování automobilu (81 %), online rezervaci testovacích jízd (77 %) nebo konfigurátor vozu (72 %).

Technologickým novinkám v automobilech se však Češi rozhodně nebrání. „Více než polovina řidičů (55 %) by zvažovala nákup elektromobilu, nejvíce zájemců je z věkové skupiny 30 – 44 let. 47 % zájemců je ochotno akceptovat vyšší pořizovací cenu při nižších provozních nákladech a pozitivním dopadu na životní prostředí. Překážkou je zatím nedostupnost elektromobilů,“ vysvětluje Petr Knap. Téměř každý třetí (29 %) by pak dokonce uvažoval o pořízení autonomního vozidla. Stejný podíl věří v jejich masové rozšíření během 15 let.

Zajímavou možností je také automatická komunikace vozu se servisem. Auto, které samo ohlásí své závady, by ocenilo šest z deseti zákazníků. Téměř 90 % řidičů by však mělo zájem o výzvy k servisním kontrolám či výměně pneumatik a další cílenou komunikaci od obchodníků. O závadách a možných opravách si přejí být takto informováni nejvíce respondenti ve věkové skupině 30 – 60 let.


(16. 6. 2016 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Auto
Já si kupuju ojetá auta. Koupit si fungl nové auto je jen vyhození peněz. Navíc ta nová auta to je samá elektronika a problémy. Není nad stará auta do roku 2000. K těm se dá dokoupit spousta autodoplň...
No, mně přijde, že se lidé v poslední době svých aut spíše zbavují. Vůbec se ale při těch dnešních cenách benzínu a nafty nedivím. Někdo si to prostě dovolit nemůže. Taky jsem před časem své auto prod...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2553)