Jak se vrací vánoční dárky



Slušný obchodník vezme nevhodný vánoční dárek zpět. Některým obchodníkům se toto tvrzení možná nebude líbit, ale tak to prostě je. Píše se rok 2013 a vztah se zákazníkem je dnes - nebo by alespoň měl být - na zcela jiné úrovni než na konci minulého století. V krátkodobém horizomtu se to vyplatí zákazníkovi, ve střednědobém by díky kvalitnímu vztahu klient-zákazník měli být spokojeni všichni. A jak se dnes nevhodné vánoční dárky vrací nebo mění za něco jiného?


Stále platí, že obchodníci v kamenné prodejně nemusí zboží přijmout zpět bez udání důvodu. Řada z nich to ovšem dělá a nabízí možnost zboží vyměnit, nebo dokonce vrátit. „Jedná se o nadstandardní službu, prodejce si tedy sám stanoví podmínky, zejména dobu pro vrácení či formu výměny. Často není možné například vrácení hotovosti, namísto toho dostane zákazník časově omezenou poukázku na další nákup,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest.

Informace o podmínkách výměny nebo vrácení by měla být uvedena na účtence či v prodejně. Takový závazek pak musí obchodník dodržet a právo na výměnu či vrácení zboží je v tomto případě soudně vymahatelné.

K výměně je třeba přinést nepoškozený výrobek, nejlépe nerozbalený či v původním obalu, na oblečení by stále měly být připevněny původní visačky. Důležitý je také doklad o zaplacení, s tím však může být potíž. Pokud dárce účtenku nechce poskytnout nebo o ni obdarovaný raději nepožádá, aby jej neurazil, lze se o výměnu pokusit i bez ní; někteří prodejci zboží přijmou i tak. Nejčastější to bývá u zboží, které prodává jen konkrétní obchod či řetězec.

Vracení zboží při nákupu přes internet

Při nákupu na internetu je situace odlišná – zde totiž právo na odstoupení od smlouvy zaručuje přímo zákon. Lhůta činí 14 dní od převzetí zboží, výhodu zde tedy mají ti, kteří si nechali dárky doručit takřka na poslední chvíli.

„Je třeba pamatovat na to, že odstoupení od smlouvy musí být ve čtrnáctidenní lhůtě obchodníkovi doručeno, nestačí je pouze odeslat,“ upozorňuje Lukáš Zelený. „Někteří internetoví prodejci tuto lhůtu dokonce prodlužují, doporučujeme proto nahlédnout do obchodních podmínek,“ upřesňuje Zelený. Kromě kupní ceny požadujte také vrácení poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke kupujícímu.


(24. 12. 2013 | redakce2)


Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČRFiremní informační systémy, Formuláře - podnikání





Anketa


©2013-2017 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(489)