O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2020
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Jak omezit daňové úniky a zefektivnit státní nákupy

Stát má možnost zvýšit daňové výnosy a také zvýšit efektivitu vlastních nákupů, aniž by to občanům a podnikatelům přineslo nové administrativní povinnosti. Stačilo by chytře využít možností a systémů, které mají centrální úřady k dispozici. Tvrdí to alespoň Richard Kaucký, předseda představenstva společnosti Software602. A přichází s konkrétními návrhy.

Jak na daňové úniky: Registrační pokladny jsou zbytečné

Podle Richarda Kauckého není zapotřebí zavádět povinné pořizování registračních pokladen ani jiných technologií či zařízení. Registrační pokladny jsou totiž podle jeho názoru tak drahé, že by jejich pořízení bylo pro řadu malých krámků zničující, a podobně by tomu bylo s internetovými výkazy tržeb.

Státní orgány by podle jeho názoru měly místo toho porovnávat údaje o nákupech a prodejích. Pokud by se ukázala výrazná disproporce mezi vykazovaným obratem a objemem nakoupených surovin, materiálu či zboží, následovala by cílená kontrola finančního úřadu.

Co by podnikatelé vykazovali? Ti drobní by odevzdávali stejná daňová přiznání jako dosud. Větší firmy (plátci DPH) by odevzdávaly daňová přiznání v jiné struktuře, k čemuž by stačila nepatrná změna v jejich účetních systémech. Vzhledem k tomu, že tyto systémy jsou pravidelně aktualizovány, vyžádalo by si to minimální náklady navíc.

"Řešení spočívá v tom, že každý doklad, který vstupuje do přiznání DPH podle § 106a, musí daňový subjekt ve výkazu uvést s následujícími údaji: s jeho příjemcem (IČ), ID dokladu („číslo faktury“), fakturovanou částkou bez daně a vyčíslenou DPH. Analytický systém (např. na Finančním analytickém útvaru MFČR) dokáže pak na základě daňového přiznání OSVČ a přijatých přiznání k DPH (s jeho IČ) provést rychlou kontrolu, zda tržby uvedené v daňovém přiznání alespoň přibližně odpovídají," uvádí podrobnější dokument s vysvětlením návrhů Richarda Kauckého.

Jak na veřejné soutěžě

Orgány veřejné moci (centrální státní správa, regionální samospráva atd.) mohou již nyní zveřejňovat na internetu veškeré smlouvy, objednávky a faktury.  Podle Kauckého není třeba nového zákona, ale rozšíření objemu povinně zveřejněných informací v zákonu o svobodném přístupu k informacím.

Aby se takové opatření obešlo bez zbytečných nákladů a administrativy, měly by prý orgány veřejné moci přijímat pouze elektronické faktury ve stanoveném formátu – podobně jako je tomu třeba v Rakousku.

Tím formátem by mohl být ISDOC, tedy elektronický fakturační formát, který podporují všechny účetní systémy a který lze vytvořit i pomocí bezplatně dostupných nástrojů.

„Informační systémy vytvářené pro centrální státní správu jsou složitým inženýrským dílem, které vyžaduje vysokou úroveň znalostí, souhru legislativní a procesní… Nelze od nich očekávat zázraky, pokud je špatně definované zadání,“ píše Richard Kaucký v úvodu a upozorňuje, že i velmi dobře míněný projekt může skončit neúspěchem nebo může vést k neúnosnému zvýšení administrativy.

Detailnější vysvětlení návrhů najdete v tomto dokumentu Richarda Kauckého.


(31. 12. 2013 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(501)