Jak na obchodování na burze: 11 zásadních rad, aby vás neoškubali



Myslíte si, že obchodování na burze patří mezi nejférovější typy byznysu? Že na internetu dostáváte pravdivé a užitečné rady profesionálních traderů a brokeři vás férově seznámí se všemi skutečnostmi? Tento článek vás přesvědčí o opaku. A podíváme se na zub i automatickým obchodním systémům.

Možná, že také prakticky každý den narážíte na internetové stránky, reklamy a spamy, které nabízejí prodej absolutně nejziskovějších strategií, u kterých není možnost ztráty. A možná, že jste někdy zkoušeli obchodovat se strategií nebo automatickým obchodním systémem, který na demo účtu fungoval příznivě, nicméně na reálném účtu z ničeho nic ztratil šťávu. Ne, nejste výjimkou.

Pět zásadních rad

Spousta lidí si myslí, že tradingem může jednoduše vydělávat úplně každý - a stačí jen pár minut denně. Co si o tom myslí zasvěcení? Zde je pět kriticky důležitých bodů, které byste měli znát. Jedná se o rady profesionálních obchodníků, týmu St.Traders:

1) Bez kvalitního brokera ani ránu! Prvním úplně základním předpokladem pro úspěšný trading není propracovaná obchodní strategie, nejsou to tuny nastudovaných technik a analýz, ale kvalitní a férový broker. A že jich je sakra málo! Proč? Brzy pochopíte...

2) Broker se musí chovat v rámci určitých regulačních pravidel. Díky neprůstřelným smlouvám s klienty však nemusí v průběhu samotného obchodování prakticky nic a přitom může téměř všechno. Může kdykoli měnit pravidla hry, rozšiřovat spread, vyplnit váš obchod na úplně jiné ceně, než požadujete, nemusí pak přijmout vámi zadávaný obchod vůbec. Zamrzající servery, umělé posílání ceny proti vaší spekulaci a kompletní zrušení účtu nejsou u brokerů tvořících trh výjimkou.

3) Drtivá většina brokerů tvořících trh nechce, abyste vydělávali. Tzv. market makeři mají vlastní virtuální trh, který by teoreticky měl odrážet chování skutečného trhu. Na tomto trhu pak dochází ke střetu vašich objednávek a obchodních příkazů brokera tvořícího trh, který pokud chce, aby váš obchod byl vyplněn, musí otevřít pozici o stejném objemu proti vám. Tím tak dochází k přímému střetu zájmů. Takže jestli chcete splňovat představu ideálního klienta, hlavně ztrácejte a průběžně přidávejte další kapitál, market maker broker vám s tím velmi rád pomůže. Našemu týmu (tým St.Traders, pozn. red.) se podařilo získat výhodu ve hře, za jeden jediný týden jsme realizovali cca 9 500 obchodů o objemu cca 1 310 335 000 USD a konzervativním obchodováním si připsali 1 000% zhodnocení. Říkal snad někdo, že nemáte očekávat 100% zhodnocení za pár měsíců obchodování a když už, tak jste ostatními považován za gamblera bez budoucnosti? Našemu týmu připadá maximální propad hodnoty investičního účtu o 8 % v porovnání s dosaženým zhodnocením celkem v pohodě. Po pěti dnech obchodování však broker tvořící trh zrušil veškeré obchodní účty, které jsme u něj měli otevřené.

4) Realizoval vám broker na reálném účtu 15 krát větší ztrátu než byla maximálně povolená stop lossem neboli zastavením ztrát? Dovolání a reklamace obchodů u brokera? Neexistuje, “Litujeme, váš obchod jsme realizovali za nejlepší možnou cenu poskytovatele likvidity v danou dobu, náš problém to není...”

5) Nic nefunguje věčně. Můžete mít sebelepší systém, být sebelépe připravený po psychické stránce, obchodovat se sebelepším brokerem, ale trh si prochází různými předem těžko určitelnými fázemi. Funguje naslouchání trhu, matematika a pravděpodobnost, respektive výhoda ve hře.

Je ovšem nutné podotknout, že ne každý broker přímo tvoří trh a ani market maker nemusí znamenat něco špatného. Když zadáváte příkaz, prakticky vždycky proti vám obchoduje market maker, jinak byste ani nemohli pozice s nízkou prodlevou otevírat a uzavírat. Existují spolehliví brokeři, případně banky, přes které lze zadávat obchodní příkazy, hledat vhodného obchodního partnera a vyjednávat s ním se skutečně vyplatí, často to totiž řeší otázku, jestli vůbec budeme schopni na burze působit. Ne všechny nabídky jsou dostupné pro každého a ne z každé pozice lze jednat o podmínkách.

Zázračné obchodní systémy

V poslední době dochází k poměrně velkému rozvoji spekulativního obchodování také v rámci ČR. Přispívají k tomu jak marketingové kampaně brokerů působících v ČR, tak různé informační servery. Kvůli rozrůstajícímu se spektru lidí hledajících fungující přístupy k trhům přibývají prodejci různých zázračných automatických obchodních systémů (AOS), strategií či indikátorů.

Členové týmu St.Traders by chtěli upozornit, že pochybní prodejci mnohdy vydělávají na nevědomosti ostatních, neznají férové jednání a trading na reálných účtech si zažili maximálně tak v červených číslech. A upozorňují na několik triků, které podle jejich zažitých zkušeností používají podobní prodejci při prezentaci výsledků z testů AOS na zpětných datech trhů:

1) Testování automatického obchodního systému bez nákladů. Každým obchodem, který otevřeme, musíme hradit poplatky typu spread (rozdíl mezi cenou nabídky a cenou poptávky), komise (poplatek za otevření/uzavření obchodu), případně swap (poplatek za držení obchodu přes noc). Nehledě na to, že toto jsou pouze poplatky, které dopředu známe, otevírání a uzavírání obchodů však obnáší ještě další náklady, které nejsou na první pohled vidět. Sami byste se divili, jak podstatný rozdíl tvoří průměrný náklad 0,8 pips a 1 pips na obchod. Zhodnocovat kapitál s téměř 100% jistotou a bez propadů v hodnotě investičního účtu? V testech bez započítaných nákladů žádný problém, realita bohužel vypadá jinak!

2) Testy s money managementem = testy se steroidy. Výsledky testů lze úplně jednoduše přikreslit využitím money managementu v průběhu testu. Stačí pouze vytvořit pravidlo, že na každý další obchod budeme riskovat 5 % hodnoty kapitálu. Chcete z počátečního vkladu 100 USD vytvořit za 2 roky obchodování 10 000 000 USD? Takových testů můžeme připravit desítky, nicméně automatický obchodní systém bude za reálných podmínek absolutně nepoužitelný.

3) Pochybní prodejci často zvolí co nejagresivnější procento riskovaného kapitálu, které za testované období fiktivní kapitál snese, tím pak výsledky vypadají ještě mnohem lépe. Pokud by už tak nepoužitelné nastavení strategie otestovali na jiném časovém rozmezí, obchodování by nejspíš ukončilo tzv. margin call (hodnota fiktivního účtu v testování by nestačila k pokrytí ztrát a došlo by k automatickému uzavírání obchodů, prakticky vynulování obchodního účtu).

4) Je použita nedostatečná přesnost testování. Každý backtest neboli testování automatického obchodního systému musí bezpodmínečně probíhat s co nejvyšší přesností a na co nejkvalitnějších (tickových = zaznamenán každý sebemenší pohyb ceny) zpětných datech trhu.

5) Upozornění na nepodstatné ukazatele. Prodejci obvykle dokládají funkčnost a ziskovost automatických obchodních systémů reporty z testování na datech v historii a v reportech zvýrazňují nepříliš důležité ukazatele. Nejčastěji se snaží upoutat pozornost na počáteční vklad v testu a celkový dosažený zisk za dané období, respektive zvýrazňují, jak za velmi krátkou dobu AOS dosáhl velmi velkého zisku. Nyní jsem si našel jeden takový test a vypadá skutečně pěkně, když AOS vytvoří z počátečních 1 000 USD za 3 roky cca 102 000 000 USD, pastva pro oči, past pro reálné obchodníky. Někdy pak pochybní prodejci upozorňují na vysoké procento úspěšnosti realizovaných obchodů, i v reálném obchodování není problém dosáhnout klidně 70% - 80% úspěšnost, problém spočívá v tom, aby pár případných ztrát nevymazalo veškerý zisk a nevytvořilo hlubší ztrátu. Za předpokladu, že v rámci testů není používaný money management (pokud se nejedná o několik málo specifických typů strategií), řadíme mezi skutečně vypovídající ukazatele zejména předpokládaný zisk na obchod (expected payoff) a maximální propad obchodního účtu (drawdown).

6) Tvrzení typu: Když vám obchodní systém nebude fungovat, rádi vám vrátíme peníze! Šance na vrácení peněz jsou zpravidla nulové. Není se čemu divit, když prodejci snad věnují více času ošetření prodeje z právního hlediska než samotnému vývoji komerčního systému.

Tým St.Traders
mt4coders.com


(11. 11. 2013 | redakce2)


Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČRFiremní informační systémy, Formuláře - podnikání





Anketa


©2013-2017 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(225)