O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2021
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Vykročte vpřed: Pozoruhodné IT produkty 2021
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů

Praktické informace pro firmy

Jak lockdown ovlivňuje práci účetních?

Když nás na jaře postihl lockdown, byl to velký zásah do pracovního režimu pro většinu zaměstnavatelů i zaměstnanců. Také účetní se museli rychle přeorientovat na práci z domova. Poté, co se doba trochu uklidnila, si Komora certifikovaných účetních udělala mezi svými členy průzkum, jak vlastně danou situaci zvládli. Pro 38 % účetních se práce v lockdownu výrazně nezměnila, jen se ze dne na den přesunuli z kanceláře domů. Okolo 20 % přešlo na střídavou práci (homeoffice/kancelář). Až 21 % účetních i nadále chodilo do kanceláře, protože homeoffice nebyl žádoucí ze strany zaměstnavatele, případně existovala omezení, která výkonu práce z domova zabraňovala. Pro zbylých 21 % se nic nezměnilo (pracovali doma, případně nepravidelně navštěvovali kancelář).

A jaká je situace dnes? Při druhých karanténních opatřeních se již ve větší míře vyřešil problém s nedostatečným pracovním zázemím (vybavení, rychlost internetu apod.), na které si na jaře mnozí účetní stěžovali. Také pracovní prostor se v domácnostech za těch pár měsíců uzpůsobil. Nicméně se postupně ukázalo několik vážných nedostatků, které homeoffice přináší.

Chybí sociální kontakt

Na ztrátu kontaktu s kolegy si respondenti dotazníku stěžovali již na jaře. „Není možné se pořádně poradit s kolegy, vše probíhá online.“ Jako další důsledek se ukázalo „zpřetrhání“ osobní vazby s klientem. Klasická péče o zákazníka, která často probíhala při předávání dokladů, již pomalu zmizela. Jak tedy o své klienty pečovat na dálku a přesto stále „osobně“? Odpověď na tuto otázku v současné době hledá mnoho podnikatelů a účetní nevyjímaje.

Také úspora času při dojíždění do kanceláře již dnes není přijímána tak nadšeně. Skoro každý nejen účetní teď vyjde rád ven a vidí se s někým jiným než se členy své rodiny. Přesto někteří účetní rádi pracují z domova pro to, že to tak dělali vždycky.

Doklady jsou stále v kanceláři

Není v lidských silách všechny šanony přestěhovat domů, stejně tak tiskárny, skenery a jiná využívaná zařízení. Není tam na ně prostor a zároveň většina účetních, kteří byli zvyklí pracovat pouze z kanceláře, si svou práci nechtějí nosit už z principu domů. Jednou ze snah Komory je svým členům ukázat, že účetní profese se již několik let ubírá směrem k automatizaci/digitalizaci, a díky koranaviru tento směr nabral v roce 2020 na rychlosti. Pokud je účetnictví ve větší míře digitalizované, šanony, tiskárny už nejsou třeba. Také předávání a zpracování účetních podkladů může být snazší.

Bez digitalizace to už moc nepůjde

V souvislosti s krizovou situací na jaře se objevil zvýšený důraz na digitalizaci dokumentů a komunikaci online. V této době přešlo na elektronické předávání dokladů s klientem 38 % účetních. Žádná změna nenastala pouze pro 31 % z těch, kteří si doklady v elektronické podobě již dávno předávali. Až 26 % účetních zůstalo stále v kombinaci elektronické/papírové doklady a zbylých 15 % neopustilo ani po jarním lockdownu papír. Je potřeba tento postoj změnit. Jak na to? „Již nějakou dobu představujeme členům Komory chytrá řešení, která eliminují manuální aktivitu a zvyšují efektivitu účetní práce. Snažíme se nejen členům ukázat, že přeci není nic lepšího, než když klient pošle fakturu či účtenku na stanovený email, dojde k automatickému vytěžení informací, zadání do workflow a následně ke schválení a zaúčtování v účetním programu. Účetní se díky tomu posouvá do role metodika a poradce, který se může více věnovat samotnému klientovi při interpretaci dat. Z účetního se tak stává partner a není již jen zpracovatel dokladů,“ říká Libor Vašek, předseda Komory certifikovaných účetních.

Homeoffice neznamená být stále ve stand-by mode

S letním dotazníkem, si mnozí účetní stěžovali i na neomezenou pracovní dobu, která se díky homeoffice objevila. Práce byla více rozkouskovaná, „táhla“ se od rána do noci. Jak z toho ven? „U práce z domova je dobré si uvědomit, že člověk musí mít disciplínu jako by chodil do práce, i když ujde jen pár kroků. Domácí pracovní doba a schopnost „udělat si čas jen pro sebe“ jsou jednou z nejdůležitějších time management záležitostí, jaké se každý, kdo pracuje z domova, musí naučit. V případě, že bude „skákat“ od domácích povinností k pracovním, bude pravděpodobně rychleji vyčerpaný než by to tomu bylo v případě jasně rozvrženého pracovního režimu,“ dodává Zuzana Pšeničková, členka Výboru KCU, která již několik let pracuje především z domova.

Tento text pro čtenáře OnBusiness připravila Komora certifikovaných účetních (KCÚ).


(25. 11. 2020 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2021 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(5699)