O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2021
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Vykročte vpřed: Pozoruhodné IT produkty 2021
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů

Praktické informace pro firmy

Jak Češi nakupují? Drobné rozdíly v ceně jsou méně důležité než značka

Více než polovina Čechů využila při nákupu na internetu některý ze zbožových srovnávačů. Statistiky potvrzují, že nakupující stále více tíhnou ke konkrétním značkám a jejich citlivost na cenu mírně slábne. Nicméně zbožové srovnávače mají stále velmi vysoké návštěvnosti a porovnání cen je zde pro klienty prioritou.

Česko je rájem e-shopů. Aktuálně jich napočítáte téměř 41 tisíc a na konci letošního roku jich může být odhadem až 43 tisíc. V posledních letech roste nejen počet internetových prodejců, ale také celkové tržby. Loni se na české e-commerce scéně podle analýzy nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou (APEK) komerci protočilo přibližně 135 miliard korun. Meziročně tržby rostly o 17 % a z celkového maloobchodního obratu si už ukrajují přes 9 %.

Na tomto růstu mají svůj nezanedbatelný podíl zbožové srovnávače. Podle loňské studie APEK je využívá vždy nebo při většině nákupů 55 % dotázaných, kteří nakupují na internetu alespoň jednou za rok. „Česká republika a středoevropské trhy jsou z pohledu zbožových srovnávačů poměrně unikátní. Ve světě lidé mnohem častěji nakupují prostřednictvím market places typu Amazon. Tuzemský trh se v posledních letech mění a čeští zákazníci stále více tíhnou ke konkrétním značkám a jejich cenová senzibilita slábne. Na srovnávačích bude, jak k tomuto trendu přistoupí a jak se budou na trhu pozicovat,“ uvádí Honza Mayer, CEO společnosti Dataweps.

Zbožové srovnávače

V Česku patří mezi největší zbožové srovnávače Heureka.cz a Zboží.cz. V únoru získala podle statistiky Netmonitor.cz tuzemská jednička Heureka.cz více než čtyři miliony reálných uživatelů, kteří dohromady zhlédli téměř 75 milionů stránek. V případě Zboží.cz to bylo necelých 2,2 milionu uživatelů a více než 26 milionů zobrazených stránek. „Na Zboží.cz mohou lidé porovnávat nabídky z přibližně 25 tisíc aktivních e-shopů. Podle našich statistik téměř třetina návštěvníků hledá v kategorii mobilních telefonů, zájem je však též o nábytek, nářadí nebo bílé zboží. Lidé obvykle hledají a porovnávají ceny konkrétního výrobku. Mezi nejhledanější značky patří například Wish, Huawei, Sodastream, Samsung, Xiaomi či Apple,“ potvrzuje zájem o konkrétní značky Milan Šmíd ze Zboží.cz.

Zbožové srovnávače jsou významným zdrojem příjmů pro desítky tisíc e-shopů. Aby v nich lidé rádi vyhledávali a srovnávače tak přinášely nové zákazníky internetovým prodejcům, musejí pružně reagovat na aktuální trendy a přicházet s inovacemi. „U produktových recenzí spustíme algoritmus pro textové strojové učení, které se nám již osvědčilo u recenzí e-shopů. V plánu máme také spuštění algoritmů strojového učení pro párování a kategorizaci produktů,“ prozradil k připravovaným novinkám Tomáš Braverman z portálu Heureka.cz.


(24. 4. 2019 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2021 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4598)