O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2020
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Internetové obchody obcházejí zákon: Při vracení poštovného

Nový občanský zákoník ukládá e-shopům, aby vracely poštovné v případě, že zákazník v prvních 14 dnech odstoupí od kupní smlouvy. Některé e-shopy si povinnosti vykládají ale jinak a peníze si nechávají. Spotřebitelská organizace dTest prověřovala obchodní podmínky českých e-shopů a ve dvou případech podle svých zástupců zjistila, že provozovatelé internetových obchodů obcházejí zákon. Jak?


Zástupci dTestu upozorňují spotřebitele, že koupí-li si zboží ve svém oblíbeném e-shopu a poté zjistí, že nevyhovuje, lze jej do 14 dnů vrátit a požadovat zpět vše, co bylo zaplaceno, tedy i poštovné. „Nová právní úprava říká, že náklady na dodání musejí být zákazníkovi vráceny jen do výše nejlevnějšího způsobu dopravy, který provozovatel e-shopu nabízí. Nejčastěji to bude obyčejné poštovné při platbě předem,“ vysvětluje Miloš Borovička, právní poradce dTestu. Například výdaje za dopravu dražším kurýrem nám tedy prodávající nemusí vrátit v plné výši. Vrátí pouze cenu obyčejného poštovného.

Nová právní úprava svádí  podle dTestu ke svérázným výkladům. Zákoník hovoří o nákladech na dodání - a některé e-shopy za nejlevnější způsob považují vyzvednutí na pobočce. Takový výklad je podle dTestu obcházením zákona.

Vyzvednutí na pobočce? S otazníkem...

„Dodat znamená dopravit a odevzdat, nikoliv nechat ležet a čekat, stačí otevřít slovník,“ říká Miloš Borovička a dodává: „Zákazník má vždy právo na vrácení nejlevnějšího poštovného, které prodejci zaplatil. Princip nakupování na internetu spočívá v dopravování zboží, zákazník ze severní Moravy by asi příliš neocenil, že si zboží může vyzvednout zdarma na centrále v Praze.“ Takovéto obcházení zákona objevil dTest podle svých zástupců v obchodních podmínkách známého internetového obchodu alza.cz a e-shopu obchody24.cz.

Dalším trikem, jak nevrátit zákazníkovi všechny peníze, mohou být i různé servisní poplatky, které si obchod účtuje za uvedení zboží do původního stavu. Zákazník však odpovídá za snížení hodnoty zboží pouze v případě, že jej během 14 denní lhůty používá jinak než je nutné k jeho vyzkoušení. Účtovat paušální servisní poplatky je tedy podle dTestu nezákonné a zákazník je platit nemusí.

dTest během průzkumu obchodních podmínek e-shopů zaznamenal i vstřícné kroky nad rámec zákonných povinností: „Mile nás překvapilo několik internetových obchodů, které lhůtu na odstoupení od smlouvy prodlužují na 30 dní,“ uzavírá Borovička.


(25. 3. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(873)