O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2021
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Získejte náskok: Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů

Praktické informace pro firmy

I v CzechTourism zaměstnanci mrhali veřejnými penězi

Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na hospodaření agentury CzechTourism a Centra pro regionální rozvoj v letech 2012 až 2014. Kontroloři prověřili více než 326 milionů korun a majetek v hodnotě 294 milionů korun. Agentura CzechTourism podle NKÚ v řadě případů používala peníze nehospodárně a porušila několik zákonů.

Kontroloři oznámili příslušnému finančnímu úřadu podezření na porušení rozpočtové kázně v celkové výši téměř 20 milionů korun. CRR vyšlo z kontroly výrazně lépe, přestože i u něj kontroloři konstatovali několik porušení zákona.

CzechTourism rozhazoval peníze

Daleko závažnější pochybení kontroloři odhalili u agentury CzechTourism. Ta podle NKÚ hned několikrát porušila rozpočtová pravidla – například při koupi dárkových poukazů na wellness pobyty za téměř 600 tisíc korun. Jak poukázky přispěly k rozvoji cestovního ruchu a kdo je dostal, to agentura podle NKÚ nevysvětlila.

Agentura nevysvětlila ani to, jaký přínos pro ni měla členství generálního ředitele a dalších zaměstnanců v různých organizacích. Za tato členství přitom zaplatila více než čtvrt milionu korun. V roce 2014 agentura CzechTourism také zaplatila téměř 300 tisíc korun za akci, kterou prezentovala jako výroční setkání s partnery. Podle NKÚ se ale jednalo o rozlučku zaměstnanců a dodavatelů s generálním ředitelem, která nijak nepřispěla k podpoře cestovního ruchu ani k prezentaci České republiky jako turistické destinace.

Ach ty veřejné zakázky

Další významnou oblastí, kde CzechTourism chyboval, jsou veřejné zakázky. V řadě případů agentura podle NKÚ zadávala veřejné zakázky bez ohledu na to, jestli by je nebylo možné vysoutěžit levněji. Například v případě zakázky na čtyři ročníky soutěže „Světový den ledového vína“ za 16,7 milionu korun se přihlásily dvě firmy. Jedna z nich nesplnila podmínky zadání. CzechTourism tuto firmu nepožádal o doplnění dokumentace, i když to podle zákona mohl udělat. Nabídková cena vyloučené firmy byla přitom o pět milionů nižší než cena nabízená vítěznou společností. V jiném případě CzechTourism v letech 2012 až 2014 zase nakupoval právní služby od firmy, aniž by posoudil, jestli jde o nejvýhodnější variantu. Firmě za ně přitom platil paušálně 45 tisíc korun měsíčně a společnost ani nemusela vykazovat, kolik práce odvedla.

Jestliže část zakázek CzechTourism zadával bez ohledu na výslednou cenu, tak v případě nakupování letenek nesoutěžil podle NKÚ dodavatele vůbec. Agentura věděla, že každý rok nakupuje letenky minimálně za tři miliony korun, přesto je ale objednávala postupně. V letech 2012 až 2014 za letenky zaplatila deset a půl milionu korun. Zakázku na distribuci výstavních a reklamních předmětů CzechTourism zase rozdělil do více zakázek malého rozsahu, které pak zadával bez otevřené soutěže. Zakázky za téměř 3,8 milionu korun spolu ale souvisely a agentura je měla zadat najednou.

NKÚ podal ještě před ukončením kontroly trestní oznámení pro porušení povinnosti při správě cizího majetku a sjednání výhody při zadání veřejné zakázky. Proto ze zákona musel se zveřejněním výsledků této kontroly počkat do doby, než mu to orgány činné v trestním řízení umožní.


(22. 6. 2016 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2559)