I v ČR dochází k diskriminaci zákazníků: Víme kde a jak



Je zřejmé, že diskriminace spotřebitele je velmi problematická záležitost, která se zpravidla prokazuje velmi nesnadno; v některých případech spotřebitelé považují za diskriminaci i jednání, na které má prodávající právo a nelze je za diskriminaci považovat, v jiných případech si diskriminační jednání nechají líbit, takže se o něm kontrolní orgán nedoví a nemůže takové jednání postihnout. ČOI nedávno potrestala pět případů diskriminace. O co šlo?

Od července do září roku 2013 bylo v rámci kontrolní akce ČOI provedeno celkem 269 kontrol, při nichž se vedle prověřování, zda nedochází ze strany prodávajících k diskriminaci spotřebitelů, současně kontrolovalo, jak prodávající plní další povinnosti, které jim vyplývají z ustanovení obecně závazných právních předpisů dozorovaných Českou obchodní inspekcí.

Porušení právních předpisů inspektoři zjistili v 97 kontrolovaných provozovnách (tj. ve 36,1 %), z toho podezření na některou z forem diskriminace spotřebitele prokázali v 5 případech (1,9 %).

Kdo a jak diskriminuje spotřebitele

Ve třech případech zjistili kontroloři ČOI bezdůvodné omezení věkové hranice pro účast na pořádaných zájezdech, nabízených při předváděcích prodejních akcích. Ve zbylých 2 případech pak byli spotřebitelé v provozovnách veřejného stravování diskriminováni obsluhujícím personálem - odmítnutí prodat pouze nápoj v době podávání obědů a odmítnutí prodat dětskou porci dospělému spotřebiteli. Uvedené problémy byly zaznamenány v krajích Plzeňský a Karlovarský a Jihomoravský a Zlínský.

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce pravomocně uloženo v hodnoceném období 85 pokut v celkové výši 279 500 Kč. Tyto počty pokut a jejich výše se vztahují především k dalším porušením obecně závazných právních předpisů, která byla v rámci kontrol zjištěna.

Kde je chování podnikatelů v pořádku

Vedle obecného zaměření na všechny formy diskriminace byly v rámci této kontrolní akce podrobněji sledovány rovněž tři samostatné oblasti možného diskriminačního jednání podnikatelů, a to formou rasové diskriminace, diskriminačního používání dvojích cen a diskriminace handicapovaných osob.

Problematika rasové diskriminace byla prověřena v průběhu 75 kontrol, podezření na rasovou diskriminaci se nepotvrdilo ani v jednom případě. Se zaměřením na diskriminační používání dvojích cen bylo provedeno celkem 94 kontrol a diskriminační jednání nebylo zjištěno ani v jednom případě. Na diskriminaci handicapovaných osob pak bylo zaměřeno 27 kontrol, a rovněž při těchto kontrolách nebylo podezření na diskriminační jednání prokázáno.


(1. 1. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter Google+
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>

©2013-2018 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(509)