Generace Z: Mladí od vás budou nakupovat, jen když budete moderní



Maloobchodní prodejci, kteří se snaží získat věrnost nové generace spotřebitelů – generace Z – budou muset zvýšit používání nejnovějších technologií. Tato skupina hledá rozšířené digitální nástroje jako například možnost nakupovat přímo prostřednictvím vizuálních sociálních sítí včetně YouTube, Facebooku, Instagramu a Snapchatu. Zjistil to nový globální spotřebitelský výzkum společnosti Accenture.

Tento výzkum, realizovaný s téměř 10 000 spotřebiteli ve 13 zemích, zkoumá postoje a očekávání spotřebitelů generace Y (21 - 37 let) a generace Z (do 20 let) při nakupování. Průzkum odhalil některé odlišné nákupní zvyklosti a preference spotřebitelů generace Z, které budou po obchodnících vyžadovat, aby dále rozvíjeli své digitální nákupní metody a možnosti.

Sociální sítě jsou nastaveny na to, aby se staly přímým nákupním kanálem pro generaci Z - více než dvě třetiny (69 %) respondentů má zájem o nakupování přímo prostřednictvím sociálních sítí. Kromě toho více než 4 z 10 příslušníků generace Z (44 %) uvádí sociální sítě jako oblíbený zdroj informací o produktech a více než jedna třetina (37 %) v loňském roce zvýšila používání sociálních sítí pro rozhodování o nákupech.

„Sociální sítě se staly opravdovým zlomem v cílení na zákazníky generace Z, kteří jsou pravými digitálními domorodci,“ konstatovala Jill Standishová, globální ředitelka společnosti Accenture pro služby klientům z odvětví maloobchodního průmyslu. „Aby uspěli ve stále více digitálním světě, musejí obchodníci rozumět tomu, co a kdo generaci Z ovlivňuje, jaká má očekávání. A rozumět jejímu chování – obzvláště zvyklostem, které jsou spojeny se sociálními sítěmi a odlišnostem od generace Y. Pokud tito mladí tráví svůj čas na sociálních platformách, potom tam také budou chtít nakupovat jejich výrobky.“

I fyzické obchody jsou pro generaci Z důležité

Zároveň však výzkumy ukazují, že si obchodníci nemohou dovolit zanedbávat fyzické obchody, protože 60 % zákazníků generace Z stále preferuje nákupy v obchodě a téměř polovina (46 %) se stále jde podívat do obchodu pro získání více informací, než udělá online nákup. V USA přes tři čtvrtiny (77 %) respondentů generace Z uvedlo, že jsou kamenné obchody jejich upřednostňovaným nákupním kanálem.

Výzkum rovněž odhalil, že se zákazníci generace Z zajímají o nové nákupní metody. Téměř tři čtvrtiny (73 %) zákazníků generace Z se zajímají o nabídky speciálních předplatných na míru v oblasti módy a 71 % se zajímá o programy automatického doplňování, přičemž drtivá většina je ochotna přesměrovat více než polovinu svých nákupů k obchodníkovi nabízejícímu tuto službu. Dále je 38 % představitelů generace Z ochotno vyzkoušet objednávání ovládané hlasem; 25 % z nich říká, že se nemůže dočkat, až jej použijí a 10 % uvedlo, že už jej používá.

Další klíčové poznatky týkající se zákazníků generace Z:

Mají rádi vizuální prvky – videa a fotografie. YouTube je nejčastěji používaná platforma sociálních sítí, uváděná 84 % respondentů generace Z, zatímco Facebook zůstává nejoblíbenější sociální sítí pro představitele generace Y, a to jak pro její mladší část (21 - 27 let), tak i starší část (28 - 37 let). Dvě třetiny (66 %) zákazníků generace Z pravidelně používají Instagram, ve srovnání s pouze 40 % představitelů generace Y a zákazníci generace Z mají více než dvakrát takovou tendenci používat Snapchat než představitelé generace Y (54 % vs. 38 % mladší části generace Y a 22 % její starší části).

Pravidelně se obracejí na své influencery. Spotřebitelé generace Z spíše než ti z generace Y zakoupí nějaký produkt z následujících důvodů: kvůli tomu, co si myslí jejich rodina; kvůli doporučením z videí na YouTube; kvůli tomu, co si myslí jejich přátelé a kvůli komentářům na sociálních sítích. Kromě toho při online nákupech představitelé generace Z spíše než ti z generace Y: chatují s online prodejním asistentem; půjdou se podívat do obchodu pro více informací; zeptají se na názory přátel a členů rodiny prostřednictvím sociálních sítí, SMS nebo telefonátu.

Nevytvořili si významnou věrnost značce. Pouze 16 % představitelů generace Z nakupuje v jediném obchodě oblečení/módu (ve srovnání s 26 % starší části generace Y); pouze 19 % nakupuje v jednom obchodě produkty pro zdraví a krásu (ve srovnání s 34 % starší části generace Y); a méně než 38 % nakupuje na jednom místě potraviny (ve srovnání s 55 % starší části generace Y). V USA je věrnost značce u spotřebitelů generace Z ještě slabší, pouhých 5 % Američanů z generace Z nakupuje na jednom místě oblečení.

Jsou impulzivní a ochotni zaplatit za rychlé dodání. Zákazníci generace Z budou s větší pravděpodobností než ti z generace Y nakupovat, protože: si prostě chtějí něco koupit; náhodně viděli něco, co se jim líbí; nebo jim to doporučil přítel nebo člen rodiny. Kromě toho představitelé generace Z touží po rychlém dodání více než ti z generace Y a jsou ochotni za něj zaplatit. Více než polovina (58 %) respondentů generace Z totiž uvedla, že by zaplatili více než 5 USD za dodávky do jedné hodiny.

„Generace Z je perspektivním a velkým spotřebitelským trhem,“ uvedla Standishová. „Obchodníci musejí investovat do digitálních nástrojů, které jim umožní oslovovat tuto generaci prostřednictvím vizuálních prvků, spolupracovat s nimi přes různé kanály a zařízení a nechat je cítit se součástí jejich stylu. Nabídka služeb jako je crowdsourcing, uzpůsobení podle potřeb zákazníka a hyper-personalizace jsou schopnosti, které musejí zvládat, aby mohli oslovit generaci, která velí dnešním digitálním obchodním systémům."


(17. 4. 2017 | redakce2)


Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČRFiremní informační systémy, Formuláře - podnikání





Anketa


©2013-2017 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(3146)