O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2021
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Získejte náskok: Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Firmy mohou pomáhat... Jak ale snáze vybrat, komu pomoci?

Pokud chcete pomoci neziskové organizaci a poskytnout jí finanční dar, není to vždy jednoduché. Obzvlášť, pokud si vybíráte neziskovku podle dostupných informací. Web má totiž jen třetina tuzemských neziskových organizací. Z nich pouze necelá polovina zveřejňuje informace o tom, z jakých zdrojů jsou financované a jak hospodaří s penězi dárců. Pomoci s výběrem má nová inciativa.

Na mnoha webech neziskových organizací chybí poslání, účel i zveřejnění základních organizačních dokumentů. Existují ale neziskové organizace, kterým tento špatný stav není lhostejný. Asociace veřejně prospěšných organizací ČR (AVPO ČR) se proto pustila do boje za zlepšení transparentnosti neziskového sektoru a začíná udělovat značku spolehlivosti. Od poloviny března rozjíždí osvětovou kampaň o hodnocení spolehlivosti ve všech krajských městech republiky.

„Situace, kdy dvě třetiny neziskových organizací vůbec nemají webové stránky je alarmující. Nejhorší situace je u spolků, které mají web jen ve čtvrtině případů, nadační fondy, obecně prospěšné společnosti a nadace se pohybují kolem 50 %. Přijatelná je pouze situace u účelových zařízení církví s 87 %,“ říká Pavel Bachmann z královéhradecké univerzity.

„Nový, ještě nepublikovaný výzkum ukázal, že nepřítomnost na webu je přirozeně vyšší u malých organizací. Větší organizace s celostátním zaměřením jsou na internetu přítomné významně častěji. Ze stránek toho ale moc nezjistíte. Schází popis jasného poslání, které by vymezilo přínos organizace pro společnost. Finanční výkazy jako rozvahu a výsledovku nezveřejňuje 60 % organizací, původ darů pak schází u více než 40 % organizací,“ dodává Bachmann.

Důvodů, proč neziskovky nemají na webu jasně uveden účel své existence a nejsou dostatečně transparentní, může být celá řada. Nejčastěji jde zřejmě o nedocenění veřejné prezentace údajů o organizaci nebo o nedostatek peněz, času nebo lidí, kteří by stránky udržovali. Může se ale stát, že jde o zištný důvod údaje nezveřejňovat. Ať je to tak nebo tak, pro veřejnost i firmy je často posouzení spolehlivosti neziskovky náročné a komplikované.

Značka spolehlivosti

Z důvodu usnadnění výběru správné neziskovky pro dárce, vzniklo označení Spolehlivá veřejně prospěšná organizace (tzv. značka spolehlivosti), kterou v České republice zavedla Asociace veřejně prospěšných organizací ČR. Značka má dát jistotu dárcům, že i méně známé neziskové organizace, které nejsou mediálně známými a „ověřenými“ neziskovkami, pracují spolehlivě a nemusí mít obavu takovou organizaci podpořit. Neziskové organizace, které jsou držiteli značky spolehlivosti, jsou každoročně prověřovány a hloubkovým hodnocením procházejí každé tři roky.

„V České republice je legislativa nastavena tak, že je prakticky na samotných neziskových organizacích, aby obhájily svoji transparentnost a věrohodnost. Některé právní formy mají nastaveny přísná zákonná pravidla týkající se zveřejňování údajů o organizaci. Český stát ale není schopen zajistit kontrolu plnění těchto státem stanovených pravidel. V takovém prostředí se členské organizace AVPO ČR rozhodly, že se na hodnocení spolehlivosti neziskových subjektů zaměříme sami tak, jak je tomu ve vyspělých státech světa,“ vysvětluje Marek Šedivý, prezident AVPO ČR, a pokračuje: „Dárci mají díky značce představu, které organizace správně hospodaří s darovanými prostředky a využívají je na deklarovaný účel. Máme výhodu, že naši hodnotitelé jsou odborníci na fungování neziskových organizací a prověřují tak nejen nakládání s financemi, ale zaměřují se rovněž na správu, řízení a transparentnost celé neziskovky."

AVPO ČR se podle svých zástupců při vytváření hodnocení spolehlivosti inspirovala v zahraničí, kde se podobná značka uděluje. Na její podobě spolupracuje s mezinárodní organizací ICFO (International Committee on Fundraising Organizations), jejíž je členem a která sdružuje subjekty provádějící hodnocení spolehlivosti v dalších 16 zemích (např. Německo, Švýcarsko, Švédsko, USA, Kanada, Tchaj-wan). Podle zdrojů ICFO například v Nizozemsku organizace se značkou získaly z darů o pětinu víc peněz než ty bez označení.

Jak se získá značka spolehlivosti

Nezisková organizace, která chce získat značku spolehlivosti v ČR, musí splnit daná kritéria. Už jen aby se mohla o značku ucházet, musí splňovat několik z nich. Musí existovat alespoň dva roky, mít webové stránky, získávat alespoň 10 % svých celkových zdrojů od soukromých dárců nebo v případě ročních výnosů nad 3 miliony korun dělat audit. Teprve když uvedené podmínky splňuje, začnou podle AVPO odborníci hodnotit, jestli naplňuje další standardy pro získání značky spolehlivosti. Na základě zpracovaného posudku rozhoduje o udělení značky nezávislá Rada pro hodnocení spolehlivosti složená z uznávaných odborníků český neziskový sektor.

Doposud obdrželo značku spolehlivosti 7 organizací: Dejme dětem šanci o.p.s. (Praha), Helppes – Centrum výcviku psů pro postižené o.p.s. (Praha), Lata – programy pro ohroženou mládež (Praha), MATURUS, o.p.s. (Praha), Na počátku, o.p.s. (Brno), Nadační fond J&T (Praha) a Pestrá společnost, o.p.s. (Praha).

„Věříme, že to pomůže při získávání finančních prostředků a že nás to představí jako organizaci, která je transparentní,“ slibuje si ředitelka brněnské obecně prospěšné společnosti Na počátku Eva Vondráková, která pomáhá těhotným ženám a matkám v nouzi.

Další úspěšný držitel, pražská organizace pro výcvik asistenčních psů Helppes, v tom vidí ještě něco jiného. „Je to pro nás i tak trochu závazek a hlavně motivace si značku udržet. Dostali jsme řadu doporučení a zpětnou vazbu od hodnotitelů co máme a hlavně nemáme v pořádku, a to zlepšit,“ říká Veronika Paldusová z Helppes – Centra výcviku psů pro postižené o.p.s.

Od loňského podzimu se do hodnocení zapojilo dalších dvanáct neziskovek. Díky finanční podpoře z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost je pilotní hodnocení až do června 2015 pro zapojené organizace zdarma.

Od března do května 2015 navštíví Asociace veřejně prospěšných organizací ČR všechna krajská města České republiky a v rámci diskusních setkání představí značku spolehlivosti a její přínos pro neziskové organizace i jejich dárce z řad firem. První setkání proběhne 16. 3. 2015 v Praze.


(6. 3. 2015 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1732)