O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Čtvrtina velkých firem není připravena na druhou vlnu pandemie

Středně velké a velké firmy jsou ve většině případů připraveny na případnou druhou vlnu pandemie koronaviru. Plán, co dělat ale stále nemá 25 % firem. Vyplývá to z interní ankety Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů (KZPS ČR) mezi jejími členy.

Podle ankety mají podniky větší velikosti nastavené procesy a manuály, jak postupovat v případě výskytu nákazy mezi zaměstnanci. Odborníci poradenské společnosti Moore Czech Republic odhadují, že procesy pro takovou situaci nemá stanovených až 80 % malých firem. Stejně tak nemají připravený plán postupu v případě, že se příznaky nákazy u zaměstnance projeví například po návratu z dovolené.

V souvislosti s protikoronavirovými opatřeními začaly české firmy zpracovávat manuály, jak postupovat v případě, že se nákaza vyskytne mezi jejich vlastními zaměstnanci. Podle výsledků interní ankety KZPS ČR se to však týká zejména středně velkých a velkých společností, které si různá řešení otestovaly během první vlny nákazy. „Krizové scénáře spočívají zejména v práci z domova, postupech pro měření tělesné teploty, častějším úklidu a dezinfekci, ale také spolupráci s lékaři či hygienickou službou. Významnou roli hraje prevence a včasné podchycení problému. Firmy totiž v anketě často uváděly, že největší komplikace by jim přinesl výpadek celých týmů najednou, nechtějí tedy nic podceňovat,“ uvádí Jan Wiesner, prezident KZPS ČR.

Větší firmy jsou důslednější

Podle poradenské společnosti Moore Czech Republic většinou platí, že čím větší je firma, tím větší je i pravděpodobnost, že disponuje krizovými manuály nebo přijala preventivní opatření. Mezi ně patří například střídání týmů v kancelářích nebo omezení kontaktu během střídání směn ve výrobě. Ale také třeba úpravy společných prostor, jako jsou šatny nebo jídelny, pro udržení většího odstupu mezi pracovníky.

„Samozřejmostí je zvýšená frekvence úklidu a větší přísun dezinfekčních přípravků na pracoviště. Sofistikovanější manuály a krizové scénáře jsou doménou především velkých firem, nemusí to však platit bez výjimky. Nepřipravenost na případnou druhou vlnu pandemie se ale každopádně týká především malých firem. Vhodně nastavené interní procesy a postupy nemá podle našich odhadů až osmdesát procent z nich,“ říká Petr Kymlička, partner Moore Czech Republic.

Nejdříve znovu nastartovat byznys

Hlavním důvodem absence krizových plánů v malých firmách je podle Moore Czech Republic jejich primární snaha vrátit se do stavu před pandemií. Často také nemají alokovaný rozpočet nebo dostatek lidských kapacit pro tvorbu krizové strategie.

„Malé podniky řeší případné komplikace spíše operativně. Kvůli ztrátám, které mnohé z nich utrpěly během první vlny pandemie, nemají příliš prostoru věnovat se přípravě na situaci, která přinejlepším ani nastat nemusí,“ vysvětluje Kymlička. Podle něj je ale důležitá i role státu, konkrétně zjednodušení a urychlení finanční podpory v nutných případech. „Firmy mohou zaměstnance postavit takzvaně na překážky s šedesáti procenty mzdy. Díky rychlé kompenzaci ze strany státu nebudou zaměstnavatelé muset sáhnout až k propouštění,“ dodává.


(9. 9. 2020 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Koronavirus a COVID-19: Zásahy vlády, dopad na ekonomiku

Koronavirus a COVID-19 jsou aktuálně nejvýznamnějšími tématy nejen běžné populace nebo zdravotníků, ale také podnikatelů a ekonomů. Jak dopadá šíření...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(5533)