O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2020
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Získejte náskok: Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Co chtějí lidé, kteří kupují byt: Preferují KK, terasa je vítána

Jaké byty chtějí klienti v Praze? Kterým jejich parametrům dávají přednost? Pokud vás zajímá, jestli jsou v kurzu oddělené kuchyně, nebo kuchyňské kouty, jestli zákazníci ke koupi přesvědčí více bezpečnostní systém, či energeticky úsporná stavba, přinášíme vám krátké shrnutí založené na průzkumu společnosti Trigema mezi 800 respondenty.

Proč kupovat byt


Stejně jako se liší požadavky na byt, liší se i důvody k jeho koupi. V případě průzkumu šlo s drtivou většinou o bydlení pro rodinu. Zhruba o polovinu méně než rodin je tzv. singles a následují startovací byty a byty na investici. Překvapivé pak nejsou ani dispozice, které jednotlivé skupiny zákazníků vyhledávají. Rodiny zpravidla požadují byt 3+kk, nebo větší, častěji by také chtěli více než jedno garážové stání. Naopak investoři a singles hledají zpravidla menší byty o maximálně dvou místnostech.

Zdroje financování

Lidé, kteří hledají rodinné bydlení, jsou obecně vybíravější než ostatní skupiny, na parametrech projektu kromě nich záleží také investorům. Naopak singles se orientují spíš podle ceny a na své bydlení nemají tolik specifické požadavky.

Bydlení je ve většině případů financované formou hypotéky – nejčastěji je z hypotéky hrazeno 85 % ceny. Následují vlastní finanční zdroje a jen 3 % kupujících volí jiný způsob financování. Nebude asi velkým překvapením, že financování bytu z vlastních zdrojů volí především investoři, nejvíce si naopak půjčují lidé, kteří shánějí startovací bydlení.

Čím výš, tím líp, terasa vítána

Přes padesát procent lidí preferuje vyšší poschodí, méně lidem pak záleží na tom, jestli mají výhled mimo vnitroblok, či nikoli. Zajímavostí je také to, že jen desetina všech respondentů by chtěla zahradu, ale většina dotazovaných by si přála terasu, nebo balkón. Zcela nepřekvapivě dává většina kupujících přednost jižně orientovaným bytům. Výslovně by si severně orientovaný byt přála jen tři procenta dotázaných.

Energie začíná být důležitá

Pro většinu kupujících je při rozhodování o koupi bytu důležitá energetická náročnost budovy. Více než 70 % zájemců by chtěla bydlet v budově energeticky úsporné, nebo nízkoenergetické (to ovšem neznamená, že by zbytek dotázaných vyhledával energeticky náročné budovy, jen pro ně tato otázka není tak podstatná). Přibližně polovina lidí by ocenila využití alternativních zdrojů vytápění a téměř stejný počet oslovených by si přál bydlet v domě s ostrahou. Pro více než 40 procent dotázaných je pak důležitá rekuperace tepla a inteligentní ovládání bytu.

Další parametry

Ohromný nástup zaznamenal trend kuchyní spojených s obývacím pokojem. Přes 85 % lidí by volilo raději kuchyňský kout než kuchyni, nicméně zastánci oddělených kuchyní přikládají tomuto faktoru obecně větší váhu. Nejvíce zastánců oddělené kuchyně je mezi rodinami, nicméně i tady jsou v menšině.

Zajímavé jsou i disproporce mezi požadavky, které kladou na byty investoři a ty, kteří v bytech chtějí sami bydlet. Přitom právě lidé hledající bydlení jsou cílovou skupinou investorů (s ohledem na dispozice, které investoři kupují, budou jejich nejčastější cílovou skupinou singles a lidé hledající startovní bydlení).

Zatímco více než třetina investorů považuje rekuperaci za důležitou při volbě bytu, čtyři pětiny singles a mladých párů se rozhodují podle jiných parametrů. Investoři také dbají více na bezpečnostní systémy a ostrahu, což je celkem pochopitelné. Podobně jako investoři uvažují i rodiny. Většina rodin by navíc ráda měla svůj balkón či terasu, velkou váhu přikládají také energetické náročnosti.


(20. 8. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1353)