ČNB má důvěru Čechů, ne ve všem ale občané s bankéři souhlasí



Česká národní banka je jednou z nejdůvěryhodnějších veřejných institucí. Důvěřují jí téměř tři čtvrtiny české populace. Ukázal to průzkum veřejného mínění provedený agenturou STEM. Jen mírně nadpoloviční většina občanů ale považuje za správné zpřísňování podmínek pro poskytování hypotečních úvěrů ze strany ČNB.

Z šetření vyplynulo, že ČNB nyní důvěřuje 74 % Čechů. S její péčí o cenovou stabilitu bylo spokojeno dokonce 79 % dotázaných. „Jsem velice rád, že se centrální banka v očích široké veřejnosti těší tak vysoké důvěře. Obzvlášť vynikajícím oceněním je fakt, že čtyři z pěti občanů jsou spokojeni s tím, jak zajišťujeme náš hlavní úkol, tedy cenovou stabilitu,“ reagoval na výsledky průzkumu guvernér ČNB Jiří Rusnok.

Inflační cíl ČNB ve výši 2 % označila správně více než čtvrtina respondentů (27 %). Dotazovaní měli přitom tendenci cíl ČNB odhadovat spíše pod skutečným cílem (31 %) než nad ním (9 %). Cíl ČNB je definován jako 2% růst indexu spotřebitelských cen. Současně existuje takzvané toleranční pásmo mezi 1 a 3 %.

Výsledky průzkumu dále ukázaly, že téměř dvoutřetinová většina veřejnosti (66 %) má s centrální bankou mylně spojenou představu, že sama tiskne bankovky a razí mince. Přestože je emise bankovek a mincí spolu se zajištěním peněžního oběhu jedním z nejdůležitějších úkolů centrální banky, ČNB výrobu platidel zadává externím dodavatelům. U bankovek se jedná obvykle o Státní tiskárnu cenin, zatímco v případě ražby mincí je to zpravidla Česká mincovna.

Co se týče v posledních dvou letech značně medializovaného tématu regulace hypoték, mírně nadpoloviční většina občanů (55 %) považuje zpřísňování podmínek pro poskytování hypotečních úvěrů ze strany ČNB za správné. Opačný názor zastává zbylých 45 % respondentů. ČNB od roku 2015 stanovuje limity pro poměr výše hypotečního úvěru k hodnotě zastavené nemovitosti. Reaguje tím na situaci, kdy růst poptávky po dostupných hypotečních úvěrech a zvyšující se ceny bytů a domů roztáčejí tzv. spirálu na trhu nemovitostí. Cílem je předcházet situaci, kdy by se domácnosti a posléze i banky dostaly v případě zhoršení stavu ekonomiky do potíží se splácením úvěrů. Zákonným úkolem ČNB je totiž vedle cenové stability také udržování stability finanční.

Šetření se zabývalo také názory české populace na přijetí eura v kombinaci s postoji k ČNB. Celkově zůstává podpora vstupu do eurozóny na úrovni 15 procent. Lidé, kteří zavedení eura podporují, mají podle průzkumu o něco vyšší důvěru v ČNB (66 procent) než lidé s negativním postojem k euru (55 procent). Lze tak konstatovat, že podpora zavedení eura a důvěra v ČNB se nevylučují, případně že lidé, kteří přijetí eura podporují, k tomu nejsou motivováni nedůvěrou v samostatnou měnovou politiku prováděnou ČNB.


(23. 5. 2018 | redakce2)


Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>
Drobné
Mám obavu, že u většiny nákupů ty drobné nebudou stát za trable, které s tím budou spojené. Z lenosti si...>>

©2013-2018 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4042)