Cestovní kanceláře pozor! I letos vás čekají přísné kontroly...



Kontroly služeb poskytovaných cestovními kancelářemi a agenturami nedopadly dobře. Loni jich bylo podle ČOI více, a to vzhledem k vysokému poměru nedostatků zjištěných v roce 2012 (40,5 %). Při kontrolní činnosti inspektoři kromě nabídkových katalogů, letáků a internetových portálů cestovních kanceláří a agentur průběžně využívali poznatky a podání spotřebitelů. Nejčastějším porušením bylo, stejně jako v minulosti, užívání klamavých obchodních praktik, zejména poskytování neúplných nebo nepravdivých informací o podmínkách nabízené služby nebo její ceně, což mohlo vést k nesprávnému rozhodnutí spotřebitele při výběru destinace či hotelu a následně k nespokojenosti s reálným plněním.

Dalším častým problémem byly nedostatky ve vyřizování reklamací spotřebitelů. Za prokázaná porušení povinností bylo cestovním kancelářím a agenturám v roce 2013 pravomocně uloženo celkem 89 pokut v hodnotě 1,3 milionu korun. Několik desítek kontrol nebylo navíc podle ČOI dosud ukončeno.

Kontroly cestovních kanceláří a cestovních agentur


V období od 1. 1. do 31. 12. 2013 inspektoři ČOI v rámci celoroční kontrolní akce ověřovali podmínky poskytování služeb spotřebitelům ze strany cestovních kanceláří a cestovních agentur. Zaměřili se zejména na zakázané používání nekalých obchodních praktik a porušování informačních povinností, které stanoví prodávajícím zákon o ochraně spotřebitele.

V průběhu 338 provedených kontrol zjistili porušení obecně závazných právních předpisů v 124 případech, tj. v 36,7 %. Na ČOI se v roce 2013 obrátilo s dotazem na svá práva, s podáním nebo podnětem ke kontrole postupu cestovní kanceláře či agentury při poskytování služeb, případně při vyřizování reklamace, celkem 332 spotřebitelů. Při následném šetření podnětů inspektoři prokázali protiprávní jednání, potvrzující oprávněnost podání, nebo jiné porušení povinností v 65 případech (cca 20 % podání).

V průběhu kontrolní akce zaměřené na činnost cestovních kanceláří a agentur bylo nejčastějším porušením některé z ustanovení zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), zjištěné celkem ve 172 případech (94 % všech porušení). Konkrétně:

  • zakázané užívání nekalých obchodních praktik (dle § 4 a § 5) bylo zjištěno v 50 případech
  • časté byly také problémy při poskytování řádných informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady služeb (reklamací služeb dle § 13), zjištěné v 37 případech
  • požadavky na formální náležitosti přijetí a vyřízení uplatněných reklamací (dle § 19) nedodrželo celkem 30 kontrolovaných subjektů
  • povinnost seznámit spotřebitele s cenami poskytovaných služeb (dle § 12) porušilo 27 kontrolovaných
  • v 7 případech bylo zjištěno porušení povinností vyplývajících cestovním kancelářím a cestovním agenturám ze zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu.
  • ojedinělým zjištěním pak byl jeden prokázaný případ porušení povinností stanovených občanským zákoníkem pro tzv. timesharing, tj. smlouvy o sjednání dočasného užívání ubytovacího zařízení nebo s tím spojených služeb. Tyto povinnosti kontrolovaný subjekt porušil tím, že neposkytl spotřebiteli zákonem stanovené informace.

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v rámci kontrol služeb poskytovaných cestovními kancelářemi a agenturami uložila Česká obchodní inspekce v průběhu roku 2013 pravomocně 89 pokut v celkové hodnotě 1 281 000 Kč.

Z výsledků kontrolní akce zaměřené na činnost cestovních kanceláří a agentur v roce 2013 podle zástupců ČOI vyplývá, že i přes mírné snížení poměru nedostatků bude nutné jejich činnost monitorovat a kontrolovat soustavně i v roce 2014. Kromě stále se opakujících prohřešků budou dalším nepřímým důvodem ke kontrolám ustanovení nového občanského zákoníku. Tento právní předpis upřesňuje některé dosavadní povinnosti pořadatelů zájezdů a jejich neplnění by mohlo nabýt v určitých případech charakteru nekalé obchodní praktiky.


(13. 3. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>

©2013-2019 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(819)