O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2021
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Získejte náskok: Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Cestovní kanceláře a agentury: Jak je to s reklamacemi

Porušované povinnosti souvisejí s reklamačním řízením zjistila v souvislosti s kontrolou poskytování služeb cestovními kancelářemi a agenturami ČOI. Nedodržení formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace v zákonem stanovené lhůtě prokázali inspektoři v prvním čtvrtletí v 15 případech. V sezóně bude nepochybně toto číslo vyšší. Na co se tedy připravit?

Problémem dle ČOI je, že prodávající také neposkytovali spotřebitelům řádné informace o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění a dále je neseznámili s cenou zájezdu a souvisejících služeb. To vše může přispívat k následné nespokojenosti zákazníků s plněním smlouvy a zpětně se promítat do reklamací. Pravomocně bylo ve sledovaném období uloženo provozovatelům cestovních kanceláří a agentur 25 pokut v souhrnné výši 224 000 Kč.

Kontrolní akce ČOI byla zaměřena na ověřování dodržování požadavků obecně závazných právních předpisů při nabídce a poskytování služeb spotřebitelům ze strany cestovních kanceláří a agentur. V období 1. čtvrtletí 2015 bylo provedeno celkem 96 kontrol, při nichž se inspektoři zaměřili kromě prověřování, zda prodávající nepoužívají nekalé obchodní praktiky, také na plnění povinností, vyplývajících prodávajícím z ustanovení zákona o cestovním ruchu (zák. č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu).

Při kontrolách správnosti a úplnosti poskytovaných informací bylo například zjištěno podání nepravdivé informace o vybavení ubytovacího zařízení bazénem nebo neposkytnutí informace o umístění ubytovacího zařízení v těsné blízkosti dopravních komunikací (železnice a silnice). V jiném případě neobdržel spotřebitel informaci o podmínkách výpočtu stornopoplatku nebo mu při objednávce zájezdu nebyl vydán doklad o smlouvě (potvrzení zájezdu) se všemi zákonem stanovenými náležitostmi.

Nejčastější problémy

V rámci kontrol nabídek a služeb cestovních kanceláří a agentur byla ve sledovaném období nejčastěji porušována ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

Nejvíce nedostatků souviselo s reklamačním řízením, konkrétně prodávající porušovali formální náležitostí přijetí a vyřízení reklamace, včetně nedodržení zákonem stanovené lhůty pro její vyřízení, což bylo zjištěno v 15 případech.

Neposkytnutí řádných informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění prokázali inspektoři v 9 případech. S cenami zájezdů a souvisejících služeb nebyli spotřebitelé náležitým způsobem seznámeni v 5 případech. Užití některé z klamavých obchodních praktik bylo zjištěno při 4 kontrolách.

Porušení zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, bylo zjištěno v případě jedné cestovní agentury, která neměla propagační, nabídkové a jiné materiály označeny informací, pro kterou cestovní kancelář prodej zájezdu zprostředkovává.


(17. 6. 2015 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1898)