O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2020
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Získejte náskok: Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Ceny automobilů v ČR stále rostou

Nová vozidla na českém trhu pozvolně zdražují. Ukazuje to nový cenový index EY. Příčinou jsou mimo jiné i emisní normy WLTP, které také nutí výrobce vozů zužovat nabídku. Růst cen automobilů o jednotky procent znamená nárůsty v řádech několika tisíc korun. U menších vozů je situace příznivější.

První pololetí roku 2018 ukazuje dynamický vývoj v nabídce osobních automobilů, jejichž cena postupně roste. Nejlevnější modely zdražily o 2,1 %, zatímco auta s nejlepší výbavou zlevnila o 1,3 %, což odpovídá částkám v průměru o 9 tisících, resp. 6 500 korun. Cenový index EY sleduje dlouhodobé směřování trhu s osobními automobily, mapuje strategie výrobců a dopad na koncového zákazníka.

První polovina letošního roku ukazuje na dynamický vývoj, který se nesl v duchu omezování nabídek jednotlivých automobilek. Cenový index spodní cenové hladiny v tomto období zaznamenal růst o 2,1 %, což představuje zvýšení minimální ceny v průměru o 9 460 Kč. Cenový index monitorující nejdražší modely od každé značky naopak klesl o 1,3 %. (6 500 Kč) Avšak v případě vynechání modelů, které byly vyřazeny z nabídky, cenový index nejvyšších výbav pro celý soubor sledovaných vozidel rostl o 1,4 % (7 000 Kč), což jednoznačně indikuje pozvolné zdražování nových vozidel na českém trhu. Změna cen je kromě přenastavení nabídky dána i zdražováním dosavadních modelů. Někteří výrobci zdražují konkrétní model paušálně napříč všemi variantami, jiní zdražují v závislosti na motorizaci a stupni výbavy.

Kategorie malé automobily zlevňuje o desítky tisíc

K největším změnám došlo v kategorii malých vozů, kde ceny vrcholných nabídek spadly průměrně o 9,2 %, což odpovídá průměrnému rozdílu ve výši více než 20 000 Kč. „Tento vývoj je dán především omezením nabídky dieselových agregátů v segmentu malých vozidel. O diesely ve sledovaném období zcela přišla kupříkladu ŠKODA Fabia anebo vozy značky Dacia.

Dieselové agregáty zároveň tvořily horní cenová patra nabídky jednotlivých modelů, což vedlo ke snížení celkové nabídky v tomto segmentu. Odhlédneme-li od zúžení nabídky, ani tento segment se neubránil trendu nárůstu cen, a to jak na spodní hranici cen v průměru o 8 300 Kč, tak i v horním spektru o průměrné 4 000 Kč,“ dodal Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

Nové emisní normy

Zužování nabídky se dle analýzy EY však netýkalo pouze dieselových variant nejprodávanějších modelů, ale i některých zážehových agregátů. Společným jmenovatelem těchto změn a fenoménem poslední doby jsou nové emisní normy WLTP (z anglického Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test), které musí plnit všechny modely prodávané ve státech Evropské unie od 1. září 2018.

„Z nabídky jsou automobilkami tak vyřazovány spíše okrajové motorizace, nezřídka prodávané v rámci sportovních variant jednotlivých modelů. Toto omezení produkce je v některých případech dočasné, v jiných trvalé, minimálně do příchodu další generace daného modelu automobilu, jako tomu je kupříkladu v případě BMW M3. Zároveň dochází k obměně standardních motorizací, což má nezřídka vliv na cenu vozidel a tím pádem na sledovaný cenový index,“ upřesnil Petr Knap.


(26. 9. 2018 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4222)