O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Ceny aut teď rostou rychleji než inflace

Ve třetím čtvrtletí roku 2018 rostly ceny osobních vozů rychleji než inflace. Trend zdražování zaznamenala osobní auta napříč nabídkou jednotlivých výrobců. U poloviny základních modelů průměrně vzrostla cena o 2,3 %, nejrychleji zdražují elektromobily, minimálně o 3,4 %, tedy 10 400 Kč. Cenový index EY sleduje trendy na trhu s osobními automobily, monitoruje strategie výrobců a dopad na spotřebitele.

Nabídka osobních vozidel na českém trhu byla dle EY oproti začátku roku značně přeskupena a u jednotlivých variant klesla o 33 % napříč spektrem všech sledovaných modelů. Trend růstu cen základních verzí byl citelný i ve třetím čtvrtletí, nejlevnější varianty zdražily oproti počátku roku o 2,3 %, což se rovná průměrným 9 700 Kč. U nejvyšších výbavových stupňů automobilů se jednalo o opačný trend, který byl umocněn koncem případně dočasným omezením nabízených variant vybraných vozů. Od ledna tak nejdražší varianty jednotlivých modelů pocítily zlevnění v průměru o 17 900 Kč. Cena poklesla u 40 % vrcholných nabídek jednotlivých modelů, což je ovšem mnohdy způsobeno právě zúžením nabídky, nikoli explicitním snížením ceny.

Diesely na ústupu

Z pohledu typu motorizace došlo dle EY ke změnám u naftových (vznětových) i benzinových (zážehových) variant. Oproti začátku roku klesla nabídka aut s dieselovými motory o 39 %, resp. o 33 % u vozidel se zážehovými motory. „U naftových motorů se jedná především o kategorii malých vozidel, ve které lze předpokládat, že se i při rozšíření nabídky nedočkáme stejných počtů dostupných vznětových motorizací, na kterou byl český trh zvyklý v minulosti. Je to dáno čtyřmi faktory. Nárůstem nákladů na vývoj a výrobu vznětových agregátů, zejména v návaznosti na nové emisní normy. Dále ne zcela přesvědčivými prodejními výsledky dieselů pod kapotou malých vozidel, všeobecným brojením proti vozům spalující toto palivo a v neposlední řadě i renesancí zážehových agregátů, kdy dříve nepopiratelný argument ve formě rozdílu ve spotřebě nová generace jednotek spalujících benzín značně zmenšila,“ říká Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

Automobilky v některých případech uvedly nové rodiny motorů, které zpravidla bývají dražší. U zážehových agregátů lze počítat s opětovným zvýšením nabídky po rozšíření homologace v rámci nové emisní normy WLTP na další méně mainstreamové varianty. „Mezi březnem a červencem došlo k poklesu nabídky variant o 10 %. Toto číslo se však po nástupu WLTP v září více než ztrojnásobilo.“ doplňuje Petr Knap a dodává: „Omezení nabídky může mít buď dočasný charakter, kdy automobilky dokončují homologace pro jednotlivé modely, které se vyznačují vysokou komplexitou a variabilitou, popřípadě uvádí nové generace vozidel, nebo trvalý.“

Elektromobily zdražily o desítky tisíc

Na trhu elektromobilů dle EY vzrostly ceny téměř u všech modelů v průměru o 3,4 %, což odpovídá průměrnému zdražení o 35 500, minimálně pak cena stoupla o 10 400 Kč. Například Nissan Leaf po ukončení nabídky nejnižšího stupně zdražil dokonce o 76 000 Kč. Nejstabilnější ceny vykázal segment SUV, u nějž cena nejlevnější varianty stoupla v průměru pouze o 600 Kč, v měřítku nejdražších výbavových stupňů vzrostla cena v průměru o 4 500 Kč.


(10. 1. 2019 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Asi před půl rokem jsem auto prodával. Docela jsem koukal kolik jsem za něj nakonec dostal i přes to, že auto mělo drobné vady. Co ale bylo u auta v naprostém pořádku byla karoserie. Ta byla opravdu j...
Nedávno jsem koukal na ceny ojetin a to je fakt hrůza. Přemýšlel jsem nad tím, že bych modernizoval a koupil si novější auto, ale asi s tím raději ještě počkám. To mé pořád jezdí, tak ho zatím měnit n...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4374)