Carsharing může šetřit peníze i životní prostředí



Carsharing je zajímavým novým trendem, jen 9 % českých řidičů ale carsharing dobře zná. Přestože v lidech tato služba vyvolává spíše pozitivní emoce, carsharingu zatím příliš nerozumí a představují si jej jako něco mezi autopůjčovnou a sdílenou jízdou, která se hodí spíše pro výjimečné účely. Plyne to z nedávného průzkumu v ČR.

Dodejme, že carsharing je tzv. sdílení aut. Funguje buď mezi lidmi navzájem (někdo nabízí svůj automobil dalším lidem tzv. peer to peer), nebo lidem automobily nabízí společnosti.

A teď už zpět k průzkumu. “Jsou zde patrné rozdíly mezi muži a ženami a také většími a menšími městy. Lidé z větších měst mají o carsharingu větší přehled. Obdobně lidé s vyšším vzděláním a vyšším příjmem.”, říká Vojtěch Prokeš, spoluzakladatel a ředitel výzkumu společnosti Behavio Labs, která marketingový výzkum realizovala.

Dle Českého statistického úřadu bylo loni v létě v České republice téměř 6,3 milionu řidičů. Společnost Behavio Labs zjistila, že služby carsharingu alespoň někdy využilo 6 % českých řidičů, tedy necelých 380 tisíc. Někdo ale chápe carsharing i jako služby autopůjčoven, sdílenou jízdu či jej využili někde v zahraničí, což naznačuje, že skutečný počet českých zákazníků carsharingu bude ještě nižší.

Zajímavé je, jak čeští řidiči srovnávají vlastnictví auta s carsharingem podle nákladů. Zde se odpovědi lidí velmi přibližují. Za výhodnější považují carsharing vysokoškoláci a lidé, kteří jej již vyzkoušeli.

Jednoznačná odpověď, je-li výhodnější vlastní auto nebo carsharing neexistuje. Záleží na více faktorech. Především na tom, jak často své auto nebo carsharing využíváte, kolik kilometrů s ním ujedete či jak vysoké jsou náklady na provoz vašeho auta.

Co se víc vyplatí konkrétně vám? To si můžete dopočítat třeba v kalkulačce na carshario.cz.

Budoucnost carsharingu v České republice

V zahraničí, například v Číně či v Rusku, je carsharing na vzestupu. Například v Moskvě se dle agentury Reuters uskuteční kolem 30 tisíc jízd carsharingu denně. Je logické, že carsharing se využívá především ve větších městech, kde je větší nabídka i poptávka. Zahraniční studie navíc uvádí, že na každé sdílené auto časem ubude 5-15 aut v osobním vlastnictví. Carsharing tak může být mimo jiné i jeden ze způsobů, jak se vyrovnat s nedostatkem parkovacích míst.

Magistrát hlavního města Prahy carsharing již delší dobu podporuje a důkazem je i možnost parkování pro tato vozidla na fialových a modrých zónách zdarma. Rozvoj carsharingu se tak dá především ve větších českých městech očekávat i nadále, zejména v souvislosti s rozšiřováním zón a obecně stále méně dostupnými možnostmi parkování.

Proto, aby se carsharing stal v České republice ještě trochu jednodušší a dostupnější službou, vznikl výše zmíněný webový portál, kde si lidé mohou na pár kliknutí porovnat všechny nabídky současných carsharingových společností v ČR.


(19. 8. 2019 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Děkujeme
Děkujeme za upozornění, opraveno. To by se stávat nemělo, ale autorovi i při noční korektuře to bohužel ...>>
Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>

©2013-2019 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4786)