Bezhotovostni platby jsou stále populárnější - nyní stačí i nálepka



Objem bezhotovostních plateb stále roste: Za uplynulý kalendářní rok šlo o rekordních 333 miliard transakcí. Potvrdil se tak rostoucí trend z roku 2011, kdy došlo k 8,8procentnímu nárůstu jejich objemu. Tvrdí to alespoň studie World Payments Report (WPR ) 2013, kterou vydaly společnosti Capgemini a Royal Bank of Scotland (RBS). I na český trh přicházejí některé novinky v placení - aktuálně třeba platby formou bezkontaktní platební nálepky vydávané ke kreditním kartám.

Oblastmi s největším růstem objemu transakcí, a to o více než 20 procent, jsou Střední Evropa, Střední východ, Afrika (CEMEA) a rozvíjející se země v Asii, Latinská Amerika pak zaznamenala růst o 14,4 procent. Růst v rozvíjejících se ekonomikách je rychlejší než na vyspělých trzích v Severní Americe, Evropě a vyspělých asijských zemích, které vykazovaly jednociferné tempo růstu, ačkoli vyspělé trhy stále představují více než dvě třetiny celosvětových objemů bezhotovostních transakcí s 76,9procentním podílem.

„Odhadovaný 8,5procentní růst bezhotovostních platebních transakcí v roce 2011 znamená téměř 47 transakcí za rok na každého muže, ženu a dítě na této planetě. Na rozvíjejících se trzích poskytují mobilní platby většímu množství lidí přístup k finančním transakcím, zatímco inovace zaměřené na zákazníky pomohly v růstu předplaceným kartám a virtuální měně na rozvinutějších trzích,“ říká Kevin Brown, Managing Director, Global Head of Transaction Services, RBS International Banking.

Elektronické a mobilní platby: Debetní a kreditní karty vedou

Debetní a kreditní karty jsou stále nejoblíbenější bezhotovostní platební metodou a drží si náskok před elektronickými a mobilními platbami. Celosvětový objem plateb debetními kartami vzrostl o 15,8 procent (na 124 miliard transakcí) během roku 2011 a u plateb kreditními kartami došlo k nárůstu o 12,3 procent (na 57 miliard transakcí).

Podle aktuálních předpovědí poroste do roku 2014 objem on-line plateb o 18,1 procent a objem mobilních plateb o 58,5 procent. Elektronické platby dosáhnou podle odhadů celkem 34,8 miliard transakcí v roce 2014 a mobilní platby se vyšplhají na 28,9 miliard transakcí. 

Kam směřují inovace

Prostřednictvím inovací spojených s platebními akvizicemi mohou poskytovatelé platebních služeb nabízet retailovým i podnikovým zákazníkům stále více žádané nástroje, umístění, kanály i měny. Inovace v oblasti C2B akvizic se soustředí především na poskytování plateb v jakékoli formě, kdekoli a kdykoliv.

„Noví i tradiční poskytovatelé plateb si uvědomují, že ne všichni hráči musí poskytovat koncové služby a zaměřují se na čtyři inovativní oblasti s přidanou hodnotou: vznik, přijetí a zachycení, bezpečnost a podvody a služby s přidanou hodnotou,“ říká Jean Lassignardie, Chief Sales and Marketing Officer, Capgemini Global Financial Services. „Výběrem jedné nebo více z těchto oblastí se mohou poskytovatelé plateb odlišit a reagovat na nové a měnící se potřeby maloobchodních i firemních zákazníků.“

Placení bezkontaktní nálepkou

Některé novinky si poměrně rychle nacházejí cestu do praxe. Třeba asociace Visa Europe a Citibank Europe právě včera uvedly na tuzemský trh nový způsob placení formou bezkontaktní platební nálepky vydávané ke kreditním kartám Citi. Nálepku lze umístit téměř na cokoliv. Klienti bank již tedy nemusí platit jenom kartami, k provedení platby jim stačí přiložit nálepku umístěnou na klíčence či mobilu k bezkontaktní čtečce.

„V souladu s dlouhodobou strategií společnosti Visa Europe se zaměřujeme na postupné nahrazování hotovostních transakcí těmi bezhotovostními. Ty představují rychlejší, bezpečnější a také pohodlnější způsob platby za pomoci bezkontaktních technologií, ať již v podobě bezkontaktních karet, chytrých NFC telefonů nebo nově i platebních nálepek. Výsledkem naší dlouhodobé spolupráce se členskými bankami je více než 30 tisíc platebních terminálů podporujících bezkontaktní technologii, které držitelé Visa produktů mohou využívat po celé republice,“ vysvětluje Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou a Slovenskou republiku.

Díky platebním nálepkám Visa je možné doslova jen „mávnout“ platební nálepkou nad čtečkou v těsné blízkosti a následně je informace o zahájení platby okamžitě přijata a zpracována díky zabezpečené síti Visa. Celá transakce proběhne během několika vteřin.


(20. 11. 2013 | redakce2)


Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČRFiremní informační systémy, Formuláře - podnikání





Anketa


©2013-2017 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(265)