O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2020
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Získejte náskok: Pozoruhodné IT produkty 2020
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály


Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Automobilkám se daří. Rizika ale přetrvávají!

Obrat šestnácti světově nejvýznamnějších automobilových koncernů vzrostl ve druhém čtvrtletí letošního roku o 2 % a dosáhl tak celkové výše 330 miliard eur. Svůj zisk dokázaly navýšit o 5 %, konkrétně na 22 miliard eur, což představuje nový rekord. Německé automobilky zaznamenaly dokonce rekordní nárůst zisku o 20 % na 9 miliard eur. Navíc se německým výrobcům povedlo pokračovat v posilování odbytu i ve druhém čtvrtletí. Vyplývá to z výsledků analýzy finančních ukazatelů 16 světově největších automobilových koncernů, kterou čtvrtletně provádí poradenská společnost EY.

Poté, co již v prvním čtvrtletí vzrostly celosvětové prodeje o 8 %, dokázaly podle EY německé automobilky navíc přidat dalších 6 % i ve druhém čtvrtletí. Díky tomuto trendu předčily konkurenci z Japonska (5 %), Francie (4 %) i Spojených států (1 %). Nikdy předtím neprodaly německé koncerny za čtvrtletí tolik aut jako v období od dubna do června 2014.

Z hlediska obratu se však trojice německých automobilových koncernů – stejně jako konkurenti z USA – může pochlubit pouze jednoprocentním růstem. Celkové tržby japonských výrobců se přitom díky slabému jenu zvýšily o 6 %. S poklesem obratu se potýkají také francouzské automobilky (snížení o 2 %).

Důležitá je Čína

Hlavním motorem celosvětových prodejů automobilů a zejména úspěchu německých výrobců zůstává podle EY Čína, na jejímž trhu zaznamenala šestnáctka předních světových automobilových koncernů růst počtu prodaných vozidel o 15 %. Německé koncerny zvýšily odbyt dokonce o 20 % – díky tomu tržní podíl německých výrobců dále rostl a v polovině roku se vyšplhal na rekordních 23 %. Méně úspěšné byly německé automobilky ve Spojených státech. V porovnání se 7% růstem trhu se zvýšily počty prodaných vozů jen o 2 %, což je méně než průměr.

Příčinu toho, že přes výrazně vyšší počet prodaných vozů se tržby německých automobilových koncernů zvýšily jen nepatrně, lze pravděpodobně hledat v poskytovaných slevách a ne zcela adekvátnímu mixu nabízených modelů. Tržby však sráží především silné euro. Zahraniční tržby se v důsledku posílení kurzu eura při přepočtu na společnou evropskou měnu citelně ztenčí – související ztráty německých výrobců jen za uplynulé čtvrtletí výrazně přesáhly dvě miliardy eur.

Volkswagen hlásí i nadále nejvyšší obrat

Přesto Volkswagen uhájil také ve druhém čtvrtletí pozici koncernu s celosvětově nejvyšším obratem. Wolfburgský autovýrobce dosáhl obratu ve výši téměř 51 miliard eur, což představuje pokles o 2 % oproti stejnému čtvrtletí minulého období. Toyota obsadila v přepočtu s 46,1 miliardami eur druhé místo v žebříčku podle obratu.

Z hlediska odbytu má naopak Toyota stále navrch s 2,51 miliony prodanými vozy, těsně před koncerny General Motors (2,50 miliony) a Volkswagen (2,48 miliony).

Toyota uhájila se ziskem téměř 5 miliard eur před zdaněním a úroky své umístění na vrcholu žebříčku. Následující tři místa žebříčku zisků však obsadily němečtí autovýrobci: Volkswagen s 3,3 miliard eur, Daimler s 3,1 miliard eur a BMW s 2,6 miliard eur.

Celkově zvýšily německé automobilky zisky o 20 %, provozní zisková marže vzrostla z 7,4 % na 8,8 %. Celosvětové prvenství v žebříčku nejziskovějších automobilek zůstává BMW – bavorský výrobce zvýšil marži z 10,6 % na 13,1 %. Daimler postoupil díky prudkému nárůstu marže z 6,9 % na 9,8 % na třetí místo za Toyotu (10,8 %; minulé období 10,6 %). Pokles marže zaznamenali kromě Volkswagenu (z 6,6 % na 6,5 %) mezi jinými korejští autovýrobci Hyundai (z 10,4 % na 9,2 %) a Kia (z 8,6 % na 6,4 %).

„Celkově vzato bylo uplynulé čtvrtletí pro německé automobilky velmi úspěšné – především, pokud vezmeme v úvahu potíže s vysokým kurzem eura“, říká Petr Knap, partner podnikového poradenství společnosti EY. „Avšak poslední vývoj už zdaleka není tak povzbudivý. Znovu narůstají obavy z celosvětového cyklického poklesu automobilového průmyslu, který by poškodil také německé koncerny.“

„Situace v ČR díky úzké vazbě na německý trh a německé výrobce je poměrně obdobná, největší domácí výrobce (SA) zaznamenal také rekordní prodeje za celé první pololetí. Geopolitická nestabilita je ale skutečně významným faktorem ovlivňujícím prodeje osobních automobilů, proto je třeba být při pohledu do budoucna velmi obezřetní,“ dodává Petr Knap.

Německé automobilky zatím září v Číně

Za rekordně vysoké počty prodaných vozů v uplynulém čtvrtletí vděčí němečtí autovýrobci především úspěchům na čínském trhu. V uplynulých letech se jim dařilo odbyt v Číně masivně zvyšovat. Od roku 2009 do roku 2013 se počet vozidel prodaných v Číně více než zdvojnásobil z 1,6 na 3,7 milionu. A jen v první polovině roku dosáhli na čínském trhu růstu odbytu o 19 %. Tržní podíl německých výrobců se v první polovině roku se vyšplhal na rekordních téměř 23 %.

„Německé automobilové koncerny si v současnosti vedou dobře především díky své silné pozici v Číně,“ konstatuje Petr Knap. Těží ze svého dobrého postavení na čínském trhu a z tamního stabilního růstu trhu. Nicméně podle EY sílí obavy, že výzev na čínském trhu bude přibývat.

Zaprvé růst poptávky v příštích letech spíše zpomalí, především ale čelí zahraniční automobilové koncerny v Číně stále sebevědoměji vystupujícím úřadům, které neváhají přimět autovýrobce ke snižování cen náhradních dílů a placení pokut za kartelové dohody. „Zlaté časy v Číně jsou pryč. V budoucích letech se míry růstu normalizují a marže klesnou,“ předpovídá Knap. „Čína však přesto zůstává rozhodující oporou celosvětového a především německého automobilového průmyslu.“

Ukrajinská krize má negativní vliv

Bez stabilního růstového trhu v Číně by byla aktuální situace celosvětového automobilového průmyslu výrazně méně dobrá. Poté, co rozvíjející se trhy a dříve nadějné ekonomiky Brazílie s Indie již dávno nejsou motorem růstu, vzbuzuje nyní velké obavy také ruský trh. V průběhu letošního roku klesly prodeje v Rusku – celosvětově šestém největším odbytišti – o 10 %, v červenci dokonce o 23 %.

„Propad prodejů na důležitém ruském trhu některé automobilky opravdu bolí, ale lze jej vyrovnat minimálně růstem v jiných regionech,“ vysvětluje Petr Knap. Horší je, že ukrajinská krize a aktuální napětí ve vztazích s Ruskem zpochybňují středně- a dlouhodobé růstové a investiční strategie mnohých podniků. Rusko bylo dlouho považováno za slibný automobilový trh a bylo oblíbeným investičním cílem mezinárodních automobilových koncernů. To se rázem změnilo. Po entuziasmu dřívějších let není ani stopy. Pokud nebudou napjaté vztahy s Ruskem rychle urovnány, musí podniky své investiční plány přehodnotit.

V současnosti však urovnání konfliktu mnoho nenasvědčuje – spíše naopak. Aktuální spirála sankcí a protisankcí nevěstí pro automobilový průmysl nic dobrého.

Tlak na snižování nákladů bude pokračovat

„Nejasné hospodářské vyhlídky, trvající napětí ve vztazích s Ruskem a zadrhávající oživení v eurozóně – v současnosti mnohé naznačuje, že růst celosvětového automobilového průmyslu v druhé polovině roku oslabí,“ říká Petr Knap. „Dokonce je možné, že jsme vrchol celosvětového zotavení automobilového trhu již překročili. Rizika se v uplynulých týdnech výrazně zvýšila.“

V případě německých výrobců je třeba přihlédnout ke známým slabinám: slabé postavení na trhu v USA, vysoké slevy v Evropě, velmi negativní vliv silného eura, vysoké investice do budoucích technologií. „Přes celkově dobrý vývoj čelí německé automobilové koncerny výraznému tlaku. Programy na snižování nákladů a flexibilizace práce se budou posouvat stále výše na seznamu priorit – úsporná opatření mohou být částečně dále zesilována.“

„Období boomu a krize se střídají stále rychleji,“ shrnuje Petr Knap. „V takovém prostředí si musí podniky hlídat náklady, aby měly organizaci připravenou na případ náhlého propadu a mohly flexibilně reagovat. Aktuální geopolitické napětí je signálem podnikům, aby ještě usilovněji pracovaly na své konkurenceschopnosti.“


(29. 8. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2020 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1381)