6 kroků k fungujícímu byznysu



Analytická společnost Gartner jen před několika dny vydala 6 tipů, jak vytvořit fungující digitální byznys. I když jde, po pravdě, o celkem obecně známé rady, které se ve značné míře týkají nejen digitálního, ale v podstatě každého byznysu, má smysl si je čas od času připomenou a zamyslet se nad nimi. Ne vždy a všude jsou totiž takovou samozřejmostí, jak se může zdát. Tady je jejich stručný přehled.

Za prvé analytici Gartneru upozorňují na nutnost správného způsobu myšlení, a to, v optimálním případě, napříč firmou. U digitálních technologií jde o schopnost nového pohledu na to, co tyto technologie dokážou a co mohou v byznysu přinést. Obecně pak o schopnost vidět nové příležitosti - a dokázat najít cestu, jak je využít ke svému prospěchu.

Nutnost volby správných lídrů, požadavek číslo dva, asi nikdy není možné přecenit. Špatné vedení pohřbí i geniální myšlenky. V případě digitálního byznysu Gartner klade důraz na volbu lídrů ve třech oblastech - digitální strategie, digitálního marketingu a odpovídajících obchodních jednotek.

Třetím krokem je podle analytiků vytvoření kompetentního centra poskytujícího rady a tipy v oblasti digitálního byznysu - Gartner je označuje jako digital business center of excellence. Za čtvrté pak radí formulovat (digitální) strategii schopnou reagovat na příležitosti, ale i na hrozby. V případě digitálního byznysu doporučuje soustředit se zde na nové obchodní modely plynoucí z možností digitálního světa, na příslušné portfolio digitálních produktů a služeb, na efektivní využívání informací i všech možností informačních technologií a na komunikaci prostřednictvím nových digitálních kanálů.

Za páté analytici nabádají k pečlivému prozkoumání, jaké (digitální) dovednosti a znalosti jsou potřebné, a následně k jejich získání a obsazení příslušných pozic ve firmě. Jakkoli to zní banálně, v řadě firem stále panuje přesvědčení, že "do toho se nějak dostaneme" a že "to se nějak udělá" - následované potom nemilými překvapeními, když "se to neudělá". Krok šestý pak úzce navazuje - je nezbytné vytváření nových schopností zaměstnanců, a to prostřednictvím formálních i neformálních školení a dalších aktivit, které vedou ke vzdělávání v digitálních technologiích a k vytváření neformálních sociálních sítí, které nadále pomáhají rozvoji lidí ve firmě.

Jak už jsem psal v úvodu: Nejde o nic, co bychom už v různých formách mnohokrát neslyšeli. A bezpochyby to platí jak při budování "digitálního" byznysu, resp. při zásadním přerodu stávajícího byznysu tak, aby byl schopen využívat moderních technologií, tak v odpovídající míře v jakémkoli jiném byznysu. Ale - ruku na srdce - v kolika firmách toto vše funguje, když ne dokonale, tak alespoň uspokojivě?

 

Petr Mandík, editor OnBusiness.cz


(2. 6. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Děkujeme
Děkujeme za upozornění, opraveno. To by se stávat nemělo, ale autorovi i při noční korektuře to bohužel ...>>
Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>

©2013-2019 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1160)